Använda telekabel till nätverk?

Jodå, det är bara bra här.

Kikade lite på Linksys och det finns alldeles för många att välja mellan. Verkar också som att det enda som skiljer mellan vissa modeller är priset...

Kolla här: Linksys
Vilken är "rätt" för mig?

Den billigaste (HÄR) är jag rätt övertygad om skall fungera. Köp och prova.

Last edited:
Personligen tror jag rangemax-prylarna har bättre räckvidd än linksysen. Min erfarenhet av linksys är att de är bra, men inte bättre än andra.

Just den där rangemax-routern rekommenderade jag till en polare som har det på sitt landställe. Har inte testat den personligen, men har inte hört några klagomål från honom, dock är han ingen hitechanvändare heller.

Har däremot använt deras pre-N modell, 240Mbit-varianten, och räckvidden på den imponerar. Med den på vårt lager på 3000kvm så har du mottagning överallt, även om det blir dåligt mot kanterna, men inte oanvändbart. Denna yta täcker vi idag upp med 2 st HP-accesspunkter (och dessa kostar nästan 3000 kr styck) och inte ens 2 räcker. Behöver 3 till för att täcka upp alla blindspots. Det här är alltså på ett lager som är fyllt med pallstallage i solid metall...

Jag kan tänka mig att den modell som du postade fungerar nästan lika bra.

OK. Tackar grabbar! :tummenupp

Jag får ta och researcha det där lite när jag kommer hem. Kåken är inte jättestor (190 m2 + källare) så räckvidden räcker nog till även på Linksysen.
En till nybörjarfråga... Kan rangemaxen komma upp i 108Mbps (vs Linksysens 54) även om jag kör med mina nuvarande trådlösa nätverkskort? Har tre laptops (HP, Dell, IBM) som alla är ca 2 år gamla och använder inbyggda nätverkskort.

OK. Tackar grabbar! :tummenupp

Jag får ta och researcha det där lite när jag kommer hem. Kåken är inte jättestor (190 m2 + källare) så räckvidden räcker nog till även på Linksysen.
En till nybörjarfråga... Kan rangemaxen komma upp i 108Mbps (vs Linksysens 54) även om jag kör med mina nuvarande trådlösa nätverkskort? Har tre laptops (HP, Dell, IBM) som alla är ca 2 år gamla och använder inbyggda nätverkskort.

Att köra något över 54 Mbps fungerar sällan bra även om prylarna "klarar" 108 Mbps. Räckvidden blir betydligt mycket sämre och de har en tendens att tappa kontakten helt och hållet.

Min polare kör rangemaxen och är jättenöjd med den. Men som jag sade förut så tror jag att Linksysen räcker aldeles utmärkt för dig.

Att köra något över 54 Mbps fungerar sällan bra även om prylarna "klarar" 108 Mbps. Räckvidden blir betydligt mycket sämre och de har en tendens att tappa kontakten helt och hållet.

Min polare kör rangemaxen och är jättenöjd med den. Men som jag sade förut så tror jag att Linksysen räcker aldeles utmärkt för dig.

En bekant sa att många av de Linksys-routrar de har installerat åt kunder har lagt av efter nåt år, så jag slog till på Netgear routern.

Hursomhelst så är allt inkopplat nu. Plasman hänger på väggen. Uttag för komponent, HDMI, nätverk och antenn har monterats vid golvet och samtliga kablar har dragits genom väggen upp till TV:n. Rent och snyggt.

Nätverkskablarna som var fördragna och kopplade till Cat5-uttag i huset, var givetvis inte fullt inkopplade. Blå och blå-vit hade man orkat koppla in, restan hade man av någon anledning struntat i. Enkelt fixat dock, så nu finns det nätverk i de flesta rummen i kåken.

Att streama musik, film och bilder genom xbox:en funkar också kanon! Jag installerade Zune på en dator som är kopplad på nätverket och kan via 360:ns menyer bläddra bland utdelad media på PC:n och spela upp det på tv:n. Har inte fått tag på något HD-material än, så den recensionen får vänta (laddade ner någon .mkv-fil, men den ville zune inte hitta...).

Tips på annat roligt man kan göra med ett hemnätverk mottages tacksamt. :D

Mycket jobb blev det, men kul och lärorikt har det varit.
Tackar och bockar för all hjälp och de tips jag fått i tråden! :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...