Använda co-mätare för att justera lågfarten?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag minns att jag sett det nämnas i en tråd när jag sökte på lambdamätare, men kan för mitt liv inte hitta den igen..:va

Jag pratade med en lärare på bilmecksgymnasiet här och han var väldigt tillmötesgående och jag kunde få justera hur mycket jag ville med hjälp av deras mätare. Han ska värma upp den åt mig i morgon och jag kan dyka upp när jag vill.

Har jag nu missförstått något eller kan det här funka? Att med ledning av co-mätaren justera lågfartsskruvarna?
Vilket värde ska jag isf försöka uppnå?

Jag kör på E85.

Alla tips uppskattas varmt! En bänkning är inbokad men det är ett tag dit..

Kör du på E85 kan det bli kärvt... CO med e85 ligger sällan över 0,0, fett eller snålt... Men de felsta avgasmätare har även lambda-angivelse och då blir det en annan femma.

Aj fan.
Att co-mätaren även skulle kunna mäta lambda föll mig inte in.. Är det vanligt att båda funktionerna finns i samma instrument?

Ja, skall man kolla alla värden som bilprovningen kollar måste man ha lambdavärdet.
Peter

Aj fan.
Är det vanligt att båda funktionerna finns i samma instrument?

Ja om det är ett "vanligt verkstadsinstrument" gas-spektrometer-analyzer(eller vaf..de nu heter..) så mäter den CO co2, o2(lambda), co2500, HC, NOx. Vissa mäter även partiklar (om de är till för dieselmotor..).

Sådana instrument hittar du åtminsone på varje verkstad som kan släcka 2:or samt på ex. Mekonomenverkstäder. That's eeeeasy :tummenupp

Edit: Vid närmare eftertanke, om han sa att instrumentet skulle "värmas upp" så har den säkert lambda-mätare. Dessutom skulle det förvåna mig om fordonsprogrammet inte skulle ha det, är liksom grunden i motorfelsökning...

Last edited:
:)
Låter ju lovande, tack för hjälpen. Då får jag försöka ratta in lambda 1 då.. Kan det möjligen vara 13,5:1 eller något åt hållet, för bra bränsleekonomi?

Ok, så det skiljer mellan bränslena; bensin 14,7:1 och E100 9:1. Beror det på energiinnehåll, förbränningshastighet och sådant? Diesel och metanol har väl då rimligen sin egna AFR-värden de också..

Runt 10:1 är alltså det senaste budet. Tackar för det Ohlsson!:tummenupp

Nu hittade jag visst något till slut. Inte första gången Ohlsson hjälper till med det "stökiometriska förhållandet"..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=116256&highlight=st%F6kiometriskt
Där ser man.. Då har jag nog tillräckligt med kött på benen för att börja lattja med skolgrejerna.:)

Last edited:
Mätaren mätte även lambda så all stökiometriläsning visade sig onödig.. Och jag låg på 1.3, alltså tokmagert.. Undra på att hon blivit så varm.. Bara att borra lite mer i lågfartsmunstyckena då.

Tack för all hjälp! SH är en verklig guldgruva av information men den är inte alltid så lätt att hitta..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT