Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

nu har jag slagit i några droppar vann
rört o skakat
nu jävlar lyser den rött så nock fungerar pennan.

nu en konstig grej...
tog en liten slatt ur den öppna burken
när jag testar slatten lyser den rött
tester jag direkt i burken visar den 2 %
fattar inte det ju samma vätska :va

Det känns - när man läser dina inlägg - som att du hela tiden ändrar dig om vad som egentligen är problemet. :)

Glaset alltid halvtomt?
Jag tyckte att jag skrev samma sak fast med färre ord.
Är det egentligt problem att få en slatt över? Nej, men jag hade nyss en som jag inte hade nytta av.

rört o skakat

nu en konstig grej...

Har du skakat den öppnade burken innan du testade första gången?

Eftersom bromsvätska är hygroskopisk, det vill säga vatten lägger sig i botten på dunken så borde det vara helt riskfritt att fylla på bromsvätska tills nästan flaskan är slut och då kan man slänga resten. Vad sägs om detta?

Jag kanske viss erfarenhet av detta för på Hondan var nedre halvan på kolven i oket rostig då jag plockade isär det för renovering. Nu tror jag den har stått i kallförråd ett tag innan jag köpte den så det spelar kanske roll men troligtvis har vattnet samlats i botten av oket. Just detta är nog sån sak som skulle kunna undvika med regelbundet bromsoljebyte.

Sen känns det väl ut lite chansartat att lämna en slatt i slutet på burken.

rört o skakat

nu en konstig grej...

Jag funderar också på om vattnet ligger på botten så att det därför är okej om du mäter direkt i bruken?

Jag kanske viss erfarenhet av detta för på Hondan var nedre halvan på kolven i oket rostig då jag plockade isär det för renovering. Nu tror jag den har stått i kallförråd ett tag innan jag köpte den så det spelar kanske roll men troligtvis har vattnet samlats i botten av oket. Just detta är nog sån sak som skulle kunna undvika med regelbundet bromsoljebyte.

Sen känns det väl ut lite chansartat att lämna en slatt i slutet på burken.

Jag funderar också på om vattnet ligger på botten så att det därför är okej om du mäter direkt i bruken?
jag kan prova röra runt i burken o se vad som händer
kan säga att det som är i luftnings burken är mer än mörk brunt

Ingen som har testat om det går att koka bort vattnet ur bromsvätskan genom att värma upp den till 100 grader, men inte mer? Alternativt köra den genom hembränningsapparaten?

Ingen som har testat om det går att koka bort vattnet ur bromsvätskan genom att värma upp den till 100 grader, men inte mer? Alternativt köra den genom hembränningsapparaten?

Värmer du den till strax över 100 grader så kommer vattnet snabbt koka bort och bromsvätskan har ju högre kokpunkt men sannolikt består bromsvätska av flertalet olika kolväten varav några kan ha en kokpunkt under 100 grader som risken finns att du alltså samtidigt kokar bort någon braochhasak ur vätskan.

Jämför med bensin som jag kan lite bättre så innehåller den ju en lång rad olika kolväten varav de flyktiga förångas redan ur det ventilerade flottörhuset på förgasaren.
Dessa flyktiga kolväten är dels de som lättast förångas under kompressionstakten och antänds därmed lätt av gnistan. Det är även flyktiga kolväten som har högst oktanhalt och hindrar knack.
Följden blir att fordonet blir dels svårstartat och dessutom ökar risken för knack om den är hårt trimmad.

Värmer du den till strax över 100 grader så kommer vattnet snabbt koka bort och bromsvätskan har ju högre kokpunkt men sannolikt består bromsvätska av flertalet olika kolväten varav några kan ha en kokpunkt under 100 grader som risken finns att du alltså samtidigt kokar bort någon braochhasak ur vätskan.

Jämför med bensin som jag kan lite bättre så innehåller den ju en lång rad olika kolväten varav de flyktiga förångas redan ur det ventilerade flottörhuset på förgasaren.
Dessa flyktiga kolväten är dels de som lättast förångas under kompressionstakten och antänds därmed lätt av gnistan. Det är även flyktiga kolväten som har högst oktanhalt och hindrar knack.
Följden blir att fordonet blir dels svårstartat och dessutom ökar risken för knack om den är hårt trimmad.
Lite som med finkeln, med andra ord, fast tvärtom.

Jag testade en öppnad förpackning dot4 som varit förvarad med lock i kallgarage i över 2 år. Mätaren visade att det inte var en förhöjd fukthalt i den öppnade bromsvätskan. Har testat i reservoaren på bil och MC med en del års mellanrum och byter när vätskan visar över 2% (tror det är 2% när den lyser gult), någonting som verkar ta betydligt mer än två år. Hade varit intressant att veta om det blir mer fukt på sidan mot bromsoken eller om fukten fördelas jämt i all bromsvätska eftersom den är hygroskopisk.

Eftersom bromsvätska är hygroskopisk, det vill säga vatten lägger sig i botten på dunken så borde det vara helt riskfritt att fylla på bromsvätska tills nästan flaskan är slut och då kan man slänga resten. Vad sägs om detta?
Ett lika bombsäkert tipps som att för 60 år sedan hänga upp skjuten fågel i fötterna och in i frysen. För kvicksilvret sjunker ju, ta ut nästa dag, hugg av huvudet och resten kvicksilverfritt.

Det är på de små utgifterna man blir rik.
Våga vägra vaska en halv flaska.
Lite ångbildning vid oken har väl ingen dött av.

Man kan slänga bröd, frukt och grönt, matrester, allt med passerat bäst före datum, dyra kaffeslattar, avslagen öl men inte en skvätt bromsvätska om så ens liv hänger på det.

Blås bromsvätskeindustrin och skratta hela vägen till banken.

43 kronor. 👍

IMG_1599.jpeg

Det är på de små utgifterna man blir rik.
Våga vägra vaska en halv flaska.
Lite ångbildning vid oken har väl ingen dött av.

Man kan slänga bröd, frukt och grönt, matrester, allt med passerat bäst före datum, dyra kaffeslattar, avslagen öl men inte en skvätt bromsvätska om så ens liv hänger på det.

Blås bromsvätskeindustrin och skratta hela vägen till banken.

43 kronor.

View attachment 513659

Tack för dagens skratt!

Mvh

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back