Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

Outbildad med bara tvåårigt gymnasium som bästa merit så jag har dåligt koll är jag ändå nyfiken på en sak. Vad händer om du slår i vatten i bromsoljan?

Enligt din mätare har du under 2% vatten i bromsoljan så det hade ju varit riktigt intressant att mäta upp 2% vatten och blanda i det i bromsoljan för att få verifierat att mätaren visar någorlunda rätt då de. I sånt gall bör visa 3-4%. Annars kan man kanske bara droppa i vatten och blanda runt det och se hur mätaren reagerar?
jag ska prova imorn att slå lite vann i bromsvätskan o se vad som händer, återkommer

Nu har jag iaf bytt bromsvätskan. Blev en ny flaska. Det första jag gjorde var att öppna verkstadsmanualen och där fastnade blicken omedelbart på följande stycke:

Skärmavbild 2025-04-16 kl. 23.13.09.png

Så jag har uppenbarligen startat den här sjusidiga tråden helt i onödan. 😳 Men tack alla som har engagerat sig i omfattande research, experiment osv. 😅

Nu har jag iaf bytt bromsvätskan. Blev en ny flaska. Det första jag gjorde var att öppna verkstadsmanualen och där fastnade blicken omedelbart på följande stycke:

View attachment 513459

Så jag har uppenbarligen startat den här sjusidiga tråden helt i onödan. 😳 Men tack alla som har engagerat sig i omfattande research, experiment osv. 😅

Hur tänker dom sig då att man ska få över vätskan till bromsvätskebehållaren utan att öppna flaskan så att vätskan förstörs?

Hur tänker dom sig då att man ska få över vätskan till bromsvätskebehållaren utan att öppna flaskan så att vätskan förstörs?
Måste vara det man skall ha vakuumkammaren till. Misstänker att det är krav från BMW att alla auktoriserade verkstäder skall ha en sådan.

jag ska prova imorn att slå lite vann i bromsvätskan o se vad som händer, återkommer
Som sagt utbildad och utan koll, men kan det inte vara läge att röra om och sen låta vätskan stå ett tag tex 12 timmar eller nåt sånt så den bör ha blandat sig innan mätning? Den eventuella luftfuktighet som då smyger sig in i testet kan man nog bortse ifrån då övriga parametrar nog ger minst lika stort eller troligtvis större mätfel.

Kul att du testar även om vi ändå kanske inte blir så mycket klokare i slutändan.

Nu när vi ändå är inne på småsaker; just nu är luftfuktigheten allmänt väldigt låg i jämförelse med tex om hösten. :)

Men visst är det spännande att vi hojåkare gärna vill kunna slippa slänga slatten i en 50kr-flaska samtidigt som det säljs slipon för 7.000kr som gör hojen långsammare och törstigare? :va

Mvh

Men visst är det spännande att vi hojåkare gärna vill kunna slippa slänga slatten i en 50kr-flaska samtidigt som det säljs slipon för 7.000kr som gör hojen långsammare och törstigare? :va
Problemet jag ser är inte det ekonomiska haveriet i att slänga slatten utan att den ska lämnas in på återvinningsanläggningen med allt vad det innebär av köer och diskussioner med personal om vad som ska hanteras hur och sen följer man upp det med att ersätta med en ny slatt som ska stå på hyllan tills man ska göra samma manöver nästa gång.

Problemet jag ser är inte det ekonomiska haveriet i att slänga slatten utan att den ska lämnas in på återvinningsanläggningen med allt vad det innebär av köer och diskussioner med personal om vad som ska hanteras hur och sen följer man upp det med att ersätta med en ny slatt som ska stå på hyllan tills man ska göra samma manöver nästa gång.

Tips:

Häll över slatten (och alla andra slattar) i dunken med spillolja efter oljebytet som du ändå åker in med.

Mvh

Jag gör så här.
Rymmer nog nästan hela årets service innan jag behöver destruera den.

Spillolja.jpg

Jag gör så här.
Rymmer nog nästan hela årets service innan jag behöver destruera den.

View attachment 513464
Funkar inte längre på vår återvinning. Förut kunde man tömma direkt i tanken för spillolja, numer anmodas man att ställa dit max femliters dunkar som de sedan själva häller i. Större dunkar blir för tungt.

Gissar att för många pizzerior kommer med frityrolja och dumpar. Eller någon annan som missbrukar, vet inte vad.

Kan avslöja att senast jag hade hoj, Ducce såklart, så hade jag en serviceintervall på 300 mil där olja, filter och bromsvätska byttes.
Självklart Motul 300V och Castrol Racing brake fluid.
Pengarna i sjön, absolut med vad gott jag sov och va rent det var i alla "tittfönster" :hej

Kan avslöja att senast jag hade hoj, Ducce såklart, så hade jag en serviceintervall på 300 mil där olja, filter och bromsvätska byttes.
Självklart Motul 300V och Castrol Racing brake fluid.
Pengarna i sjön, absolut med vad gott jag sov och va rent det var i alla "tittfönster" :hej

Köpte en Street triple där förra ägaren inte hade bytt bromsvätska sen den var ny (en 2015). Gjorde det i helgen. Gud vad skönt det är att titta på behållaren nu och se ljusgul bromsvätska :)

Funkar inte längre på vår återvinning. Förut kunde man tömma direkt i tanken för spillolja, numer anmodas man att ställa dit max femliters dunkar som de sedan själva häller i. Större dunkar blir för tungt.

Gissar att för många pizzerior kommer med frityrolja och dumpar. Eller någon annan som missbrukar, vet inte vad.
Spara dina 4/5-litersdunkar, och fyll över i dom.
Då har du alltid dessutom ”cisternen” nästan tom.
Så, inget egentligt problem, bara några extra minuter i garaget.

Eftersom bromsvätska är hygroskopisk, det vill säga vatten lägger sig i botten på dunken så borde det vara helt riskfritt att fylla på bromsvätska tills nästan flaskan är slut och då kan man slänga resten. Vad sägs om detta?

Eftersom bromsvätska är hygroskopisk, det vill säga vatten lägger sig i botten på dunken så borde det vara helt riskfritt att fylla på bromsvätska tills nästan flaskan är slut och då kan man slänga resten. Vad sägs om detta?

Bromsvätska liksom olja innehåller additiv så gör att en lite del vatten blandar sig i oljan, så du kan en viss andel vatten innan det skiktar sig så vattnet hamnar på botten.

Jag tror mer på att mäta, en mätare kostar ju inte många kronor.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back