Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

Jag hittade en plomberad oöppnad flaska med motul racing bromsvätska för ett tag sedan på hyllan i garaget. Kunde inte komma på vart den kom ifrån. Men kom på att den kommit tillsammans med när köpte stålomspunna slangar till en bil jag hade för många år sedan. Tror den köptes ca 2009.
När jag öppnade den och tittade på den så var den samma färg som morgon piss efter en fylllekväll alltså mörk piss färg.

Jag har i vintras råkat ut för en oöppnad liten flaska DOT4 vars innehåll var väldigt mörkt. Jag minns inte när jag köpte den men det var nog före pandemin och i värsta fall var den kvar sedan 2013-2014 då jag renoverade flera äldre hojar och servade några till.

Vid säkerhetskontroll på SMC-kurser brukar vi också kika på färgen och ställa frågan till ägaren om han/hon vet när den byttes sist. Bara för att uppmärksamma det.


Mvh
 
Flaskan till vänster är från 2024.
Flaskan till höger är från 2022. Man ser kondens.



IMG_1523.jpeg


Vänster labbglas 2024, höger 2022.
IMG_1525.jpeg

Oöppnad flaska från förra veckan.
IMG_1526.jpeg

En Dot 3 som öppnades förra veckan. Lite ljusare. I bromspumpen ser den ljusare ut än på bilden.
IMG_1527.jpeg
 
Den nybytta Dot3 ser inte helt klar ut men jämfört med den gamla så ser det bra ut.

IMG_1529.jpeg

Som sagt, detta är inget skämt eller påhitt. Bromsvätskan såg ut så här i originalbromspumpen. Det flytande har jag redan hällt ut när jag tog bilden.
Bromsarna funkade trots detta. Både förra ägaren och jag har besiktat hojen i detta skick.

IMG_1450.jpeg
 
Skulle vara intressant att ta den där två år gamla flaskan och hälla i en kastrull på spisen och slå på plattan och mäta vid vilken temperatur bromsvätskan börjar koka ! Nyfiken är jag ! :rodnar
Och jämföra med specifikationen för Motul 5.1 bromsvätska. Ligger kokpunkten nära 272°C (torr fuktfri) eller nära 185°C fuktig...
eller så köper man Castrol SRF: Våt kokpunkt 270°C.
 
Det är dags att byta men jag vill inte.
Bandit 1250 med ABS.
Byter som vanligt eller är där någon absenhet som inte får vätskan bytt då?

Kopplingssidan ser som vanligt värre ut än bromseriet. Varför är det så?
 
För att många struntar helt i att byta kopplingsvätskan…


Mvh
…som är så jämförelsevis enkel.

Min är en 2009 som hade gått 907 mil när jag köpte den i juni. Förre (2e) ägaren hade haft den i 3-4 år och servat den när han köpte den. Sen körde han 200 mil totalt. Vätskorna var från den servicen. Jag har bara bytt olja 2 ggr och den har nu gått det dubbla, lite drygt. Enda vätskan jag inte byter så frekvent är kylet.

Undrar om abs kommer att vålla mig några bekymmer vid bytet, som på duccen och kanske bmwn?
 
Last edited:
ABS i sig är väl inte hela världen. De stora problemen hade BMW på sitt servosystem 2001-2006 där servopumpen rostade invändigt ifall man inte bytte bromsvätskan regelbundet. Nu fanns det fler faktorer som spelade in men från början var det en +20.000kr- affär att fixa. Och då blev ryktet dåligt såklart. Idag kostar det typ 3000 att få enheten renoverad i Düsklant och problemet är om inte löst så åtminstone lätt hanterat.

Jag gjorde första servicen på min F800S från 2006. Den hade gått 623 mil när jag köpte den. Bromsvätskan var förvisso lite mörk men den hade stått i varmgarage i 15 år. Har sett värre (tex på den R100RS -78 som jag renoverade och som stått 13 år i ett kallt uthus).

Nu brukar jag byta bromsvätska vartannat år men det är ju mest för att det går fort och vi brukar hjälpas åt med servicen på hojarna jag och kompisen. En trevlig stund i garaget.

Jo - det lär inte vara några större problem på din hoj.


Mvh
 
Den nybytta Dot3 ser inte helt klar ut men jämfört med den gamla så ser det bra ut.

View attachment 512927

Som sagt, detta är inget skämt eller påhitt. Bromsvätskan såg ut så här i originalbromspumpen. Det flytande har jag redan hällt ut när jag tog bilden.
Bromsarna funkade trots detta. Både förra ägaren och jag har besiktat hojen i detta skick.

View attachment 512928


Bromsgel! Minimal risk för skumning.
Jag ser bara fördelar med denna nya produkt.
 
Jag förundras över att ingen kontrollerar sin bromsvätska med bromsvätskeprovare. Tänker jag fel, eller är det inte bara att kontrollera vätskan man har i sin öppnade förpackning? En sån provare kostar ju inte heller en förmögenhet att anskaffa.
ja, det var faktiskt ett inlägg om det på första sidan. Hur tillförlitlig är en sådan? Och vad mäter den? Vattenhalten?
 
jag kan ta en för laget
jag köper en sån testare nästa gång jag är på hotrod heaven
jag har nock en burk bromsolja från racehojen liggandes nånstans
o den bör ha legat i ca 5 -6 år
så får vi se vad den säger..
undrar om det blir bättre om den står upp o ner så kan det inte komma fukt genom korken :va :crash
 
Endast 1400 kr/liter. Vaskar man den bromsvätskan blir man definitivt kung i baren.
Med sån bromsvätska får man nog köpa typ en korknål som vinentusiaster och vinbarer har, en plugg/ventil som penetrerar genom flaskans kork så man kan hälla upp ett glas utan att man för in luft i flaskan?
 
Med sån bromsvätska får man nog köpa typ en korknål som vinentusiaster och vinbarer har, en plugg/ventil som penetrerar genom flaskans kork så man kan hälla upp ett glas utan att man för in luft i flaskan?
Eller skaffa sig en större vakuumkammare där man kan genomföra bromsvätskebytet. Finns lite praktiska hinder som behöver lösas först bara, som hur man själv skall överleva proceduren.
 
Jag förundras över att ingen kontrollerar sin bromsvätska med bromsvätskeprovare. Tänker jag fel, eller är det inte bara att kontrollera vätskan man har i sin öppnade förpackning? En sån provare kostar ju inte heller en förmögenhet att anskaffa.
Ser att de billigare (som Biltemas) enbart indikerar om bromsvätskan är inom toleransen eller inte. Det är iofs användbart, men helst hade man ju velat se det aktuella värdet för att få en uppfattning om vätskan är i princip som ny eller på gränsen till att behöva bytas, för att kunna planera därefter. Sådana mer avancerade testare verkar dock kosta flera tusen och det är lite svårt att motivera.
 
Med sån bromsvätska får man nog köpa typ en korknål som vinentusiaster och vinbarer har, en plugg/ventil som penetrerar genom flaskans kork så man kan hälla upp ett glas utan att man för in luft i flaskan?
Hur funkar det? Blir det inte rätt snabbt undertryck i flaskan så inget kommer ut?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top