Antiyuppienalletråden

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Har du yuppienalle?

• Antal röstningar
    0
mb skrev:
Typiska B-lösningar är:

1. för att bli lycklig måste man skaffa sig mycket pengar
2. för att få mycket pengar måste man satsa hela sin själ på karriär

De här paketlösningarna anses av det stora flertalet vara självklara och många kämpar sig genom hela livet enligt detta men blir aldrig lyckliga. De försummar familj, fritid och får stressrelaterade sjukdomar. Andra prioriterar om pengarnas bedydelse per se, lever ett mer harmoniskt hälsosamt liv och skaffar en meningsfull fritid. Synen på tiden är en kanske ännu viktigare bit, som jag tycker att alla bör tänka över. Många lever sina liv jagandes sekunder. Vilket inferno...

Lägg till 3.

3, Om något kan vara ont ifall det används på fel sätt så måste det vara ont rätt igenom och man får inte förknippa sig med det. Gör dig av med det.. GENAST!

Skillnaden på dig och dom du nämner i posten ovan verkar vara ganska liten fast med olika termer. Att pengar gör en lyckligt är en fix idé precis på samma sätt som att pengar gör en inte lycklig. När man låser sig vid att något MÅSTE vara på ett sätt så sitter man i samma fälla som du och dina motparter som MÅSTE ha mobil... alltid.

Domifuling skrev:
Bara för att man har mobil behöver inte det betyda att man till varje pris vill hålla sig kontaktbar. Sluta va så svartvita.

Du är för lustig!

Skrev jag "ALLA"??
Jag skrev "så många"... "så många" är inte samma sagt som ALLA, det är inte ens samma sak som de flesta. Det är snarare samma sak som "fler än jag förväntat mig".

Jag känner ett antal personer som får panikångest om de glömt mobilen hemma trots att det bara är en privat mobil och alla de närmaste har numret till deras jobb. Ändå kryper det i kroppen på dem..

Last edited:
korvgubbe skrev:
Du är för lustig!

Skrev jag "ALLA"??
Jag skrev "så många"... "så många" är inte samma sagt som ALLA, det är inte ens samma sak som de flesta. Det är snarare samma sak som "fler än jag förväntat mig".

Jag känner ett antal personer som får panikångest om de glömt mobilen hemma trots att det bara är en privat mobil och alla de närmaste har numret till deras jobb. Ändå kryper det i kroppen på dem..

Du börjar din post med "Folk är så indoktrinerade... " vilket får mig att tänka att du generaliserade något... F'låt

har faktiskt blivi med mobiltelefon på senaste.. fick en i födelsedags present av polarna.. dom hade visst tröttnat på att aldrig få tag i mig :D

orka ha skiten med sig dock.. har den bara när jag e ute å åker eller har nån väska/ryggsäck med mig att ha den i..

Domifuling skrev:
Du börjar din post med "Folk är så indoktrinerade... " vilket får mig att tänka att du generaliserade något... F'låt

Jag menar inte alla... Däremot finns det väldigt många som till varje pris försöker hålla sig nåbara trots att det inte finns någon egentlig anledning tilld et och trots att de själva inte har någon förklaring.

De lägger mobilen på nattduksbordet påslagen hela natten.
Frågar man varför så vet de inte..
- nån kanske ringer!
- ja, men de som ringer av någon viktig orsak kan väl ringa hem till dig?
- ja, jo.. men jag kanske missar något..

korvgubbe skrev:
Jag menar inte alla... Däremot finns det väldigt många som till varje pris försöker hålla sig nåbara trots att det inte finns någon egentlig anledning tilld et och trots att de själva inte har någon förklaring.

De lägger mobilen på nattduksbordet påslagen hela natten.
Frågar man varför så vet de inte..
- nån kanske ringer!
- ja, men de som ringer av någon viktig orsak kan väl ringa hem till dig?
- ja, jo.. men jag kanske missar något..

Ja, ytterligheter är sällan någe bra, inte heller i detta fallet.

Jo, men som sagt så kan mobilen vara skillnaden mellan liv och död om man själv eller någon annan kör omkull långt ute i busken.

Men sånt finns inte i stockholm förstås.

Domifuling skrev:
Lägg till 3.

3, Om något kan vara ont ifall det används på fel sätt så måste det vara ont rätt igenom och man får inte förknippa sig med det. Gör dig av med det.. GENAST!
Det kan vara som du skriver, men då har jag i vilket fall tänkt steget längre och åtminstone gjort ett aktivt val. Sen får man alltid vara öppen för att revidera om sina principer på sikt.

Domifuling skrev:
Ja, ytterligheter är sällan någe bra, inte heller i detta fallet.

Jag känner nog fler som har mobilen på utan anledning än de som stänger av den om nätterna..

Så många kompisar som just klagar för att de blivit väckta av att den ringer eller nån SMS:ar
i 99% av fallen folk som är påväg från krogen och annat..

Summa sumarum.. Jag värdesätter sömn och att få vara ifred framför att alltid vara nåbar av ALLA. Mina närmaste har numret hem.. händer det dem något hemsk lär nog någon ringa på för att lämna beskedet öga mot öga..

Att inte ifrågasätta eller reflektera över sitt eget beteende måste väl innebära att man är indoktrinerad eller?

Att fråga varför folk inte dricker istället för att fråga sig själv varför man gör det är väl tecken på att det "sämre alternativet" blivit norm...

Gustav1 skrev:
Jo, men som sagt så kan mobilen vara skillnaden mellan liv och död om man själv eller någon annan kör omkull långt ute i busken.

Men sånt finns inte i stockholm förstås.
Jo, man ska inte va obstinat så sett. Även jag har en gammal jobbarmobil som jag gräver fram ur en byrålåda och slänger ner i väskan vid längre turer på egen hand, "utifall att".

korvgubbe skrev:
Att fråga varför folk inte dricker istället för att fråga sig själv varför man gör det är väl tecken på att det "sämre alternativet" blivit norm...

Absolut, jag stöter på det titt som tätt själv.

Domifuling skrev:
Absolut, jag stöter på det titt som tätt själv.

Detsamma gäller ju lite mobiltelefonen. Jag ser den själv som oumbärlig många gånger. Skulle inte klara mig bra utan mobilen.
Det som däremot blivit lite "sjukt" är att folk strävar efter att alltid ha dem på, alltid ha dem nära trots att egentligen ingen viktig lär ringa och trots att det finns hemtelefon..

Jag dricker gärna och mycket... Men anser att jag har valt att dricka. Det är inte mina nyktra vänner som valt att vara nyktra.

Jag anser att jag kan välja när jag vill vara nåbar. Det bör aldrig vara tvärtom.. att jag måste motivera mitt beslut att stänga av telefonen... däri indoktrineringen.. Folk har dem på utan anldning...

Ett till argument för att undvika mobbe: som bonus får man mer pengar kvar att köpa skivor för :)

Jag har en gratis mobiltelefon sen 1998(samma härke fortfarande) och får ringa hur mycket jag vill på den genom företaget jag jobbar på då och då(Inte så konstigt då jag hittils aldrig kommit över 50 kr på en mobilräkning sägs det). Jag skulle aldrig köpa eller betala för möget själv. Jag hatar mobiltelefoner och är allergisk mot ringsignaler.

Privat har jag bara mobiltelefon (ej fast telefoni) så den är på dygnet runt. Det har inte ställt till några större problem och vill man vara i fred är det ju bara att strunta i att svara och låta dem snacka med telefonsvararen istället. Håller med Chris att de där :mad: ringsignalerna är gräsliga. Lyckligtvis har Ericsson stoppat in en som låter som en gammal bakelitklump med nummerskiva. :tummenupp

Jag är en sån som vänder hem och hämtar luren om jag glömt den(händer dock nästan aldrig),har den i benfickan jämt,lär väl få strålskador i benet antar jag.Har den även påslagen nattetid.Äger faktiskt tre mobiler varav en är jobblur o den ena bara finns för att jag har ett nytt abonemang o är rädd för att nån ska ringa på det gamla o inte förstå vad jag säger på telefonsvararen.Har alla finesser o wap o skit som går att ha,men har knappt testat kamerafunktionen.Förr kallade man alla som hade mobiler för yuppisar o töntar,nuförtiden sitter Hells Angelsmedlemmar o byter små truddeluttsignaler med varandra via bluetooth t.o.m.Själv har jag ingen bra förklaring till varför jag blivit så beroende av att kunna bli nådd dygnet runt,mer än att jag har barn i varierande åldrar som är ute på varierande "uppdrag" och jag alltid,alltid,ALLTID vill att dom ska kunna få kontakt med mig i en nödsituation.Sååå,länge leve mobilen,leve den,hipp hipp hurra,hurra,hurra,huuuuurra. OBS!Vissa saker i ovanstående text är lite på skämt,hoppas det får stå kvar här ändå.

Jag har telefon via jobbet och den har jag i princip alltid på. Det stör eller stressar mig inte ett skit. Skulle det regna in trista jobbsamtal när jag vill vara ledig så kan jag alltid slå av eller skita i att svara.

Att kalla mobiltelefon för "yuppienalle" stinker så mycket 80-tal att jag får ångest, som Lartes sa, släpp sargen och kom in i matchen, idag är mobiltelefonen ett hjälpmedel för att göra livet lite enklare.

Som för någon vecka sedan när jag fick soppatorsk mitt på Västerbron i Stockholm (klantigt..), jag rullade ner till Hornstull och ringde en polare som kom förbi med en dunk bensin. Eller när jag fick punka på en liten pluttväg utanför Gnesta och hade glömt punkasprayen (klantigt igen..) då ringde jag en annan polare som fick komma till undsättning.

Att köra hoj UTAN mobiltelefon är oansvarigt gränsande till idioti. Mobilen är en alldeles förträfflig mojäng att ringa 112 på vid olyckor. Det borde vara lag på att alla trafikanter har en fungerande mobiltelefon på sig.

Förresten, nån som har kvar en sån t-shirt som säger; "jag har ingen nalle så du får prata direkt till mig istället"? Såna hade ju alla under tidigt 90-tal :hihi

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back