Antiyuppienalletråden

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Har du yuppienalle?

• Antal röstningar
    0
mb skrev:
Andra saker som jag avskaffat i mitt liv sedan länge är tv, kalender/filofax, armbands- och väggur, men det är en annan historia :)

Ska du flytta ut i skogen och bo i en stuga utan el och rinnande vatten också? :tungan

Milla skrev:
Ska du flytta ut i skogen och bo i en stuga utan el och rinnande vatten också? :tungan
Nja... delar av året skulle jag väl kunna tänka mig att bo så, men visst vill man ha lite bekvämlighet också.

Domifuling skrev:
Är det fjollerier att förebygga dålig hälsa? Nä i så fall är det mer "fjolligt" att skita i hälsan och sluta på sjukan.

mb skrev:
Andra saker som jag avskaffat i mitt liv sedan länge är tv, kalender/filofax, armbands- och väggur, men det är en annan historia :)

Du vet att det är 2004 snart 2005 va?

Släpp sargen och gilla läget, allt utvecklas.

Lartes skrev:
Du vet att det är 2004 snart 2005 va?

Släpp sargen och gilla läget, allt utvecklas.
Asch då :wiggle

Man måste inte ta på sig alla laster som omvärlden försöker pracka på en. Man har friheten att vara en tänkande individ också :fattartil

mb skrev:
Asch då :wiggle

Man måste inte ta på sig alla laster som omvärlden försöker pracka på en. Man har friheten att vara en tänkande individ också :fattartil

Varför skulle mobiltelefon, klocka, kalender/filofax göra att man slutade bli en tänkande individ?
Tv kan jag förstå att nån grupp 2000-tals hippies inte gillar å menar på att man slutar vara tänkande individ om man nyttjar, men du vet att dom skulle förmodligen säga samma sak om motorcyklar va? :7peta

Lartes skrev:
Varför skulle mobiltelefon, klocka, kalender/filofax göra att man slutade bli en tänkande individ?
Det har jag absolut inte sagt. Vänd på meningen och ändra om ordvalet lite. Jag säger bara att man faktiskt har friheten att välja bort och prioritera om vissa saker, ifall man t.ex. kommer fram till att man trivs bättre så.

Finns en funktion jag saknar OERHÖRT mycket på mobilen; en Blockerings funktion! Kunna blocka ex skyddade nummer och förbestämda nummer så att luren inte ens ringer. Har faktiskt mejlat SE om den idén men då var jag tvungen att ta patent på den innan dom ville utveckla den.. Underligt och krångligt tyckte jag och släppte det..

mb skrev:
Är det fjollerier att förebygga dålig hälsa? Nä i så fall är det mer "fjolligt" att skita i hälsan och sluta på sjukan.

Det är fjolleri att använda "sjukdomar" som ursäkter för att man inte tar eller inte vill ta ansvar.

Att förebygga dålig hälsa är kanonbra, men det gör man knappast genom att ta avstånd ifrån problemen. Rätta vägen är igenom, konfrontera istället för att köra med någon hembränd hinduism.

mb skrev:
Det har jag absolut inte sagt. Vänd på meningen och ändra om ordvalet lite. Jag säger bara att man faktiskt har friheten att välja bort och prioritera om vissa saker, ifall man t.ex. kommer fram till att man trivs bättre så.

Då va det nog jag som missuppfattate/misstolkade din mening.

Men det e klart att man får välja, dock förstår jag inte hur man kan välja att inte acceptera att utvecklingen går framåt?
Det är faktiskt menat som ett verktyg inte något annat.
Om sedan någon/några missbrukar det (som mina danska chefer) så är inte det verktygets fel utan ,i liknelse till trådar om förbud av sporthojar, människorna/danskarna ( :rolleyes: ) bakom verktygen som missbrukar dessa.

Min är alltid med på jobbet (har abbonemang o telefon i tjänstebeskrivningen) och oftast är den med när det är privat.

Har den oftast på 24timmar om dygnet.

Om jag sen svarar eller inte är ju en annan 5:a..

mb skrev:
Det har jag absolut inte sagt. Vänd på meningen och ändra om ordvalet lite

Folk är så indoktrinerade...
Samma resonemang brukar några kompisar till mig alltid möta när vi är ute. De är nykterister men har skitkul iaf. De får alltid frågan:
- va, dricker ni inte? Varför gör ni inte det?
....frågan borde väl snarare vara varför alla vi andra dricker..

Samma med mobilen. varför väljer så många att bara till varje pris hålla sig kontaktbara!?
Slår inte ens av mobilen på nätterna.. sen gnäller det:
- fan, fick SMS av en polare som var på väg hem från krogen när jag sov i natt..!

Mobil är oumbärligt för mig, stänger av den på natten eller om jag inte vill bli störd. Skönt att ha bröstfickan om man drar dit med hojen, speciellt långt in i skogen, om man är vid medvetande i det läget iofs.

Ska man stämma träff är det också perfekt, slipper gå och vänta på utsatt tid, kan nå varandra och ändra tiden vid behov.

Gillar mobil skarpt men man ska stänga av den vid behov. :D

Domifuling skrev:
Att förebygga dålig hälsa är kanonbra, men det gör man knappast genom att ta avstånd ifrån problemen. Rätta vägen är igenom, konfrontera istället för att köra med någon hembränd hinduism.
Här har vi ett problem, låt oss kalla det A:

---> A <---

Med utgångspunkt ifrån egna erfarenheter och omvärlden så hittar vi snabbt en tänkbar lösning på problemet, låt oss kalla den för B:

---> B <---

Häri uppstår en ny problematik. Hur ska vi tillämpa denna tänkbara lösning (B) på problemet (A). Ett hel gruppering av nya lösningar (B') uppstår:

---> B' <---

Lösningen blir alltså till ett problem, som kräver nya lösningar. Vi är dock så inkörda på att B är rätt sätt att tänka på så vi ser inte lösningarna C, D, E och F på det ursprungliga problemet A.

Ibland måste man tänka om ifrån grunden. Typiska B-lösningar är:

1. för att bli lycklig måste man skaffa sig mycket pengar
2. för att få mycket pengar måste man satsa hela sin själ på karriär

De här paketlösningarna anses av det stora flertalet vara självklara och många kämpar sig genom hela livet enligt detta men blir aldrig lyckliga. De försummar familj, fritid och får stressrelaterade sjukdomar. Andra prioriterar om pengarnas bedydelse per se, lever ett mer harmoniskt hälsosamt liv och skaffar en meningsfull fritid. Synen på tiden är en kanske ännu viktigare bit, som jag tycker att alla bör tänka över. Många lever sina liv jagandes sekunder. Vilket inferno...

Last edited:
von reisen skrev:
Gillar mobil skarpt men man ska stänga av den vid behov. :D

Jag tror det är skillnaden mellan dig och mig:
Du stänger av den när du behöver vara ostörd.

Jag har den bara på när jag behöver kunna bli nådd.

Alltid påslagen när jag kör hoj.

korvgubbe skrev:
Samma med mobilen. varför väljer så många att bara till varje pris hålla sig kontaktbara!?

Bara för att man har mobil behöver inte det betyda att man till varje pris vill hålla sig kontaktbar. Sluta va så svartvita.

mb skrev:

jag har inte heller några klockor eller kalendrar. Mobilen ligger ofta hemma även om den får komma med ut ibland med. Teve köpte jag en och det är något jag ångrar. Blir ingen teve när jag flyttar hem till svea igen.

korvgubbe skrev:
Folk är så indoktrinerade...
Samma resonemang brukar några kompisar till mig alltid möta när vi är ute. De är nykterister men har skitkul iaf. De får alltid frågan:
- va, dricker ni inte? Varför gör ni inte det?
....frågan borde väl snarare vara varför alla vi andra dricker..
Jag håller med; det anses så självklart att man ska dricka så ingen vågar tänka i andra banor.

Tyvärr är alkoholen så djupt nästad i den svenska kulturen så jag har inte lyckats hålla mig borta från den :brinnerup

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back