Antiyuppienalletråden

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Har du yuppienalle?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Visst är det skönt att slippa mobiltelefon? Man kan gå omkring i lugn och ro utan att jobbet förföljer en på fritiden. Man kan slappna av på stan och veta att de som söker en till 99 % sannolikhet inte har ett ärende som är viktigare än att det kan vänta tills man kommer hem. Man kan bestämma träff med folk vid en viss plats/tidpunkt och sen är det det som gäller. Man kan ägna sig att åt att konversera med verkliga personer runt omkring där man befinner sig istället. Man kan spontangästa folk utan att behöva ha en ursäkt om varför man inte ringt först osv osv :)

Få har fattat det här med att det inte är nån slags skyldighet att vara tillgänglig 24 timmar om dygnet.

Jag stänger av min nalle i samma stund som jag kliver innanför dörren hemma. De som jag tycker kan störa på kvällar och helger har mitt hemnummer så de kan ringa dit.

mb skrev:
Visst är det skönt att slippa mobiltelefon? Man kan gå omkring i lugn och ro utan att jobbet förföljer en på fritiden. Man kan slappna av på stan och veta att de som söker en till 99 % sannolikhet inte har ett ärende som är viktigare än att det kan vänta tills man kommer hem. Man kan bestämma träff med folk vid en viss plats/tidpunkt och sen är det det som gäller. Man kan ägna sig att åt att konversera med verkliga personer runt omkring där man befinner sig istället. Man kan spontangästa folk utan att behöva ha en ursäkt om varför man inte ringt först osv osv :)

Få har fattat det här med att det inte är nån slags skyldighet att vara tillgänglig 24 timmar om dygnet.

Det är ingen som ringer med nått jobbrelaterat på min mobil, och när jag hade en mobil i jobbet, så stängde jag av den när jag slutade och använda bara min privata då.
Jag är "beroende" av min mobil, får spader om jag glömmer den hemma! :)
Men den sätts på ljudlöst om det är så att jag är på restaurang eller nån annanstans där det är olämpligt med mobiler på..

Jag låter telefonen ringa om jag inte pallar svara, det gäller både mobilen o hemma. Svårare än så är det inte!

korvgubbe skrev:
Jag stänger av min nalle i samma stund som jag kliver innanför dörren hemma. De som jag tycker kan störa på kvällar och helger har mitt hemnummer så de kan ringa dit.
Det är bra. Jag har också varit tvungen att använda mobil på vissa jobb, men det gäller att kunna slappna av från jobbet på fritiden om man inte ska stressas sönder i längden, och då bör jobbtelefonen stängas av helt enkelt.

mb skrev:
Det är bra. Jag har också varit tvungen att använda mobil på vissa jobb, men det gäller att kunna slappna av från jobbet på fritiden om man inte ska stressas sönder i längden, och då bör jobbtelefonen stängas av helt enkelt.

Det är min privata jag stänger av. Jag har ingen jobbmobil. men hemnuymret får bara de närmast sörjande. Så därför är det skönt att inte ha mobilen igång.. Då ringer bara de närmsta kompisarna vi dåliga tider..

Bättre lära sig stressa av även om jobbet ringer. Varför stressa upp sig över det? Mobilen ser jag som verktyg inte störmoment. Jag stänger av den när det är olämpligt att den är på, stänger av ljudet när jag behöver den men inte vill störa andra och låter den vara som den är när det passar.

Hmm... jag vet inte om jag kan kalla min nalle för en mobiltelefon ;)
Det är bara mamma som ringer till den, resten sms:ar. :) Asynkron
kommunikation äger!

Domifuling skrev:
Bättre lära sig stressa av även om jobbet ringer.
Vilket ypperligt tips :rolleyes:

Inte undra på att stressrelaterade problem utvecklats till en folksjukdom av samhällsekonomisk dignitet. Man förväntas helt enkelt lära sig att hantera en situation där jobbet hänger över en 24 timmar om dygnet. En situation där man ska behöva sitta i timlånga oavlönade telefonsamtal på den närmast obefintliga fritiden som är kvar efter all övertid och hemarbete :gnissla

Ville bara tillägga att sen mobiltelefonen kom till oss, har det blivit så mycket bekvämare / lättare att bestämma träff...

Innan lät det typ: Åhlens city klockan 1830, vid korvkiosken. Och så stog man där och väntade på nån som satt fast i en trasig tunnelbana eller liknande...

Nu: Vi ses inne i stan, ring när du är där så möts vi upp... Och om det händer nåt ringer man varandra, å sen är det ok...

Skulle aldrig byta bort mobilen...

Vadå stressigt, jag blir stressad utan den... Man vet liksom inte om nån som vill snacka ringer, och det kanske är viktigt också... DET är skitstressigt...

/Z

Zana skrev:
Ville bara tillägga att sen mobiltelefonen kom till oss, har det blivit så mycket bekvämare / lättare att bestämma träff...

Innan lät det typ: Åhlens city klockan 1830, vid korvkiosken. Och så stog man där och väntade på nån som satt fast i en trasig tunnelbana eller liknande...

Nu: Vi ses inne i stan, ring när du är där så möts vi upp... Och om det händer nåt ringer man varandra, å sen är det ok...

Skulle aldrig byta bort mobilen...

Vadå stressigt, jag blir stressad utan den... Man vet liksom inte om nån som vill snacka ringer, och det kanske är viktigt också... DET är skitstressigt...

/Z
Hmmm... verkar som om du har precis rakt motsatta erfarenheter jämfört med mig. Men så är jag kanske lite udda som vägrar använda detta djävulens påfund :1pajas

mb skrev:

Inte undra på att stressrelaterade problem utvecklats till en folksjukdom av samhällsekonomisk dignitet. Man förväntas helt enkelt lära sig att hantera en situation där jobbet hänger över en 24 timmar om dygnet. En situation där man ska behöva sitta i timlånga oavlönade telefonsamtal på den närmast obefintliga fritiden som är kvar efter all övertid och hemarbete :gnissla

Som sagt varför inte ha en privat mobil i såfall, så man kan stänga av jobbmobilen på sin fritid?

Milla skrev:
Som sagt varför inte ha en privat mobil i såfall, så man kan stänga av jobbmobilen på sin fritid?
Usch nej, inte ännu en last för min del. Räcker med internet; går att få tag på mig rätt snabbt via e-post eller icq :tomten

mb skrev:
Usch nej, inte ännu en last för min del. Räcker med internet; går att få tag på mig rätt snabbt via e-post eller icq :tomten

Men hallå, de som behöver få tag i dig har kanske inte alltid en dator med sig? :)

Milla skrev:
Det är ingen som ringer med nått jobbrelaterat på min mobil, och när jag hade en mobil i jobbet, så stängde jag av den när jag slutade och använda bara min privata då.
Jag är "beroende" av min mobil, får spader om jag glömmer den hemma! :)
Men den sätts på ljudlöst om det är så att jag är på restaurang eller nån annanstans där det är olämpligt med mobiler på..

:fakta

Milla skrev:
Men hallå, de som behöver få tag i dig har kanske inte alltid en dator med sig? :)
Är jag hemma så svarar jag ju i hemtelefonen i så fall. Och är jag inte hemma så får det vänta tills jag kommer hem. Sen går det faktiskt att bestämma saker och ting i förväg.

Tänkte även tillägga att jag använder klockan på mobilen rätt frekvent, så jag har inte haft vristklocka på x antal år :D
Nu när jag itne har ngn telefon får jag höfta mig på tiderna... orka köpa nytt batteri till klockan :D

Andra saker som jag avskaffat i mitt liv sedan länge är tv, kalender/filofax, armbands- och väggur, men det är en annan historia :)

mb skrev:

Beror helt och hållet på fjollerier. Se till så du hanterar din jobbsituation och åk inte in i hype sjukan "utbrändhet". Fjollerier.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back