Antipiratbyråns fildelarjakt - Vad hände sedan?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Det var ju ett jäkla ståhej när antipiratbyrån gjorde razzior hos internetleverantörer, hembesök hos fildelare, debatterade i tv osv.
Men vad hände sedan? Hur gick det med åtalen? Blev någon dömd? Vad blev det för straff?

Eller var allt bara ett spel för galleriet? :näsblod

Thundercat skrev:
Blev någon dömd?

Det enda jag hörde var att en lirare(tror det var HippHippHora-liraren) som fick ett gäng dagsböter. Böterna uppgick väl till en sissådär 60kkr menvärt att notera är att polisen inte lär vara så benägna att prioritera rassior hos folk som misstänks för brott som bara beräknas ge böter...

korvgubbe skrev:
Det enda jag hörde var att en lirare(tror det var HippHippHora-liraren) som fick ett gäng dagsböter. Böterna uppgick väl till en sissådär 60kkr menvärt att notera är att polisen inte lär vara så benägna att prioritera rassior hos folk som misstänks för brott som bara beräknas ge böter...

16kkr enligt expressen

I övrig så var det väl sagt att man skulle ta i med hårdhanskarna sedan November förra året. Men sedan kom denna artikeln i expressen.

usch såna jakter ger mig mardrömmar, tänk om de komemr hit och så får jag 16kkr i böter, då måste jag sälja hojen. (jag laddar dock inte ner så mycket så chansen är väl liten)

Ingenting hände.

Det sjuka är att han fick 16000:- i böter men såg nyligen ett exempel på en som kört rattfull och fick 12000:-.

Då är frågan: vilket brott är allvarligare?

Ogre skrev:
Ingenting hände.

Det sjuka är att han fick 16000:- i böter men såg nyligen ett exempel på en som kört rattfull och fick 12000:-.

Då är frågan: vilket brott är allvarligare?

Det beror förmodligen på vem man frågar, musikbolagen bryr sig nog föga om förlorade liv kontra förlorade intäkter.

Blip skrev:
Det beror förmodligen på vem man frågar, musikbolagen bryr sig nog föga om förlorade liv kontra förlorade intäkter.

Nu är ju rattfylla och vållande till annans död två olika brott så börjar du tala om förlorade liv räcker nog inte 12000kr ( även om straffen är för låga)..

Rattfylla är när man framför ett fordon berusad.

....vissa som gör det gör sig även skyldiga till vårdslöshet i trafiken..
...och i och med detta kan man ibland göra sig skyldig till skadegörelse om man krockar andra bilar..
...och i vissa tragiska fall köra man ihjäl någon varpå det blir "vållande till annans död" eller i bästa fall dråp..

Så då äskulle frågan kunna vara:
- Är det värre att ha nån promille för mycket(och kanske ligga på vad som i snitt är lagligt i EU) än att blåsa företag på tiotusentals kronor i förlorade inkomster genom att sprida det material som de lägger pengar på att ta fram?!

korvgubbe skrev:
Så då äskulle frågan kunna vara:
- Är det värre att ha nån promille för mycket(och kanske ligga på vad som i snitt är lagligt i EU) än att blåsa företag på tiotusentals kronor i förlorade inkomster genom att sprida det material som de lägger pengar på att ta fram?!

Ja, det är värre!

korvgubbe skrev:
Varför det? ingen har ju skadats, inget har gått sönder det enda som hänt är ju att en person hållit i ratten med för mycket etanol i blodet...
För att risken för att nån ska skadas är onödigt stor...?

Undantaget är väll om man ligger precis över gränsen, möjligtvis.

NSR_Martin skrev:
För att risken för att nån ska skadas är onödigt stor...?

Undantaget är väll om man ligger precis över gränsen, möjligtvis.

Så man ska alltså straffas hårdare för att något kanske kunde ha hänt(något som i sin tur hade gett straff för "skadegörelse", vållande till annans död o.s.v.) än om man faktiskt stjäl och distribuerar film/musik/program så ett företag förlorar pengar...

korvgubbe skrev:
Så man ska alltså straffas hårdare för att något kanske kunde ha hänt(något som i sin tur hade gett straff för "skadegörelse", vållande till annans död o.s.v.) än om man faktiskt stjäl och distribuerar film/musik/program så ett företag förlorar pengar...

Ja.

Precis som man ska straffas om man springer runt och avlossar skott med en pistol på stan, även om man inte träffar någon så är det farligt.

Själv fick man ett mysig mail från ett företag som företrädde Paramount Pictures. Gillade visst inte att jag delade med mig av deras filmer :va . Detta brev fick även min ISP och vips var man utan internet i 10 veckor... Men ska väl inte klaga så länge man slipper böter.

korvgubbe skrev:
Ja, rent moraliskt är det sämre att medvetet utsätta folk för fara än att stjäla. Däremot inte sagt att böterna skall vara högre. När någon stjäl något så finns det oftast ett värde att gå efter och det går att uppskatta den ekonomiska förlusten för företaget/personen. Hur uppskattar man förlusterna som kunde hänt vid fyllekörningen?

Orca69 skrev:
Hur uppskattar man förlusterna som kunde hänt vid fyllekörningen?

Det är ju det man får fundera på då man lägger straffnivåerna för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död o.s.v....

Det gäller att hålla isär begreppen oxå.

Om man tar piratkopieringen som exempel så är ju böterna ett straff för själva brottet mot upphovsrättslagen och inte en ersättning till filmbolaget som drabbats av stölden. En ersättning till filmbolaget skulle vara ett skadestånd, vilket (om jag förstod det rätt) inte utdömts i det här fallet.

Likadant i rattfyllan, böterna är ett straff för brottet men om någon hade blivit skadad så hade det förmodligen utdömts ett skadestånd till personen i fråga.

Ville bara påvisa skillnaden mellan ersättning till den som drabbats av ett brott och ett straff för själva brottet.

/B.Esserwisser :pannkyss

korvgubbe skrev:

Om man kollar denna tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108296

Så man kan ju av den anta att även du är en fildelare?
Och visst tycker du inte det känns så farligt att sitta framför datorn och tanka lite musik och film och dela med sig av?

Men att sätta sig drogpåverkad med avtrubbade sinnen i en 1,5-tons tung metallklump och köra med den bland övriga trafikanter som mc-förare, cyklister och fotgängare. Det känns iallafall enligt mig lite värre...

Alltså bör det vara högre straff på det :tummenupp Pungt.

Dock är det heller inget jag glorifierar att folk sitter och stjäl produkter som de sen delar med sig av från företag, vilket leder till folk förlorar sina arbeten m.m.

Men tyvärr har även jag lite dubbelmoral, för det är ju rätt schyst att sitta och tanka ner gratis underhållning :gnissla

akerstrom skrev:
Så man kan ju av den anta att även du är en fildelare?

Jag har nog både tankat hem en film och kör för fort... men jag kan för den skull tycka att själva diskussionen om straffen är intressant för det.

Många ursäktar fildelning just med argumentet att "så många gör det"...

Och jag håller med. Jag tycker vi ska ha betydligt hårdare straff på rattonykterhet och särskillt när det väl händer något..

Jag vill mest hetsa eftersom så många verkar tycka att piratkopiering är som att palla äpplen..

Hade jag skrivit ett program under flera månader och sedan hoppats på att få igen kostnaderna i.o.m försäljning men endast sålt ett ex per 100 kopior så hade jag nog blivit rätt sne..

korvgubbe skrev:
Hade jag skrivit ett program under flera månader och sedan hoppats på att få igen kostnaderna i.o.m försäljning men endast sålt ett ex per 100 kopior så hade jag nog blivit rätt sne..
Den där diskussionen har hängt med sen man satt och knappade i DOS. Jag brukade alltid fnissa lite när "hackers" hävdade/hävdar att alla program skulle vara fria (läs gratis) för alla. Utbudet skulle bli aningen begränsat.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg