Anti-Squat

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Räcker det inte med en tråd...?

Det beror helt och hållet på vad du ska bygga, vad den ska användas till, hur mycket utgående vridmoment du har och vilka däck du tänker använda. Om du pratar sporthoj med någorlunda mycket pulver och vettiga däck så kommer du garanterat att ta dig runt banan om du siktar på en svingarmsvinkel runt 12.5 grader och en anti-squat vinkel på 30 grader, mätt i fullt utfjädrat läge och under förutsättning att du inte tänker använda några konstiga sag-mått.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eftersom jag inte bygger snabba hojar, utan köper dem, så undrar jag; Vad är anti-squat? Nyfiken!!!:)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Eftersom jag inte bygger snabba hojar, utan köper dem, så undrar jag; Vad är anti-squat? Nyfiken!!!:)

Ha ha ha... Bry dig inte om det Mozz... Jag har fått anti-squat, och hur olika anti-squat, påverkar hojen förklarat för mig säkert 10ggr, och fattar fortfarande inte. Kör bara... kör.... :D

- - - Updated - - -

Behöver jag bry mig på min motard som jag vill höja isch 10cm?

10cm!?!?!? Själv brukar man jobba med några millimeter hit och dit... :D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
10cm!?!?!? Själv brukar man jobba med några millimeter hit och dit... :D

Jag är 204cm och jag tycker min sadel på 890mm är riktigt låg när jag sätter ner fötterna. 3-4 tum vill jag absolut höja den och bygga en högre sadel. Har testat att sitta på hojen när den står på depåstödet och då är den mycket bättre och den ser inte förjävlig ut som vissa höjda cyklar.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ja, det finns dom som oroar sig över en förändring i anti-squat med några procent när man t.ex drevar om hojen. Jag är dock tveksam till att 99,9% av alla förare som kör på bana (mig inkluderat) märker någon som helst skillnad i hojens beteende eller greppet bak, vid en förändring av Anti-squat med några procentenheter.

Det finns ett antal faktorer som var för sig påverkar hojens egenskaper ganska mycket mera än anti-squat. Däck, ride height, drevning, stötdämparinställningar, hårdhet på fjädern, mm. Men det är klart, det är alltid roligt att nörda in sig riktigt i tekniken och vetenskapen bakom....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur många procent är det ungefär?

Procent är ett mätetal som missbrukas av ekonomer. Det är under min värdighet att uttrycka mig med sådant.

Ja, det finns dom som oroar sig över en förändring i anti-squat med några procent när man t.ex drevar om hojen. Jag är dock tveksam till att 99,9% av alla förare som kör på bana (mig inkluderat) märker någon som helst skillnad i hojens beteende eller greppet bak, vid en förändring av Anti-squat med några procentenheter.

Det finns ett antal faktorer som var för sig påverkar hojens egenskaper ganska mycket mera än anti-squat. Däck, ride height, drevning, stötdämparinställningar, hårdhet på fjädern, mm. Men det är klart, det är alltid roligt att nörda in sig riktigt i tekniken och vetenskapen bakom....

Min erfarenhet är att anti-squat har stor betydelse för greppet vid absolut första gaspådrag, alltså precis den hundradels sekund då du går från nollgas. Justeringar av greppet i denna situation är enklare att göra med anti-squat vinkel (höjden på svingarmsaxeln, ride-height justeringen eller drevningen) än att försöka ändra fjäderkonstant eller dämpning.

Justeringar på 0.5 grader anti-squat vinkel kan vara klart märkbara på Moto2 och Moto3-hojar som ju saknar traction control.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Min erfarenhet är att anti-squat har stor betydelse för greppet vid absolut första gaspådrag, alltså precis den hundradels sekund då du går från nollgas. Justeringar av greppet i denna situation är enklare att göra med anti-squat vinkel (höjden på svingarmsaxeln, ride-height justeringen eller drevningen) än att försöka ändra fjäderkonstant eller dämpning.

Justeringar på 0.5 grader anti-squat vinkel kan vara klart märkbara på Moto2 och Moto3-hojar som ju saknar traction control.

Mmm... I Moto3, Moto2, och MotoGP så köper jag fullt ut att man tittar mycket på anti-squat.
Men vi vanliga dödliga räserförare, och trackdaysåkare, tror jag har svårare att märka skillnad på 0,5 graders förändring i anti-squat. Särskilt eftersom dom verktyg vi har tillgängliga på våra hojar att ändra anti-squat på (höja/sänka hojen bak, och i viss mån drevning då vi inte kan justera svinginfästningen) ofta påverkar hojen på många andra sätt också, än just bara anti-squat. Därför är det, tycker jag personligen i alla fall, väldigt svårt att sortera ut vad som är en förändring till följd av att man ändrat anti-squat och vad som är en förändring till följd av att man t.ex förändrat ride-height bak eller drevat om och ändrat svinglängden.

Jag tycker ofta det finns en tendens bland "oss vanliga dödliga" raceåkare, och trackdaysåkare, att övertänka och överkomplicera hela den här grejen med inställningar på hojen bara för att man sitter och läser på olika forum och hojsidor på nätet. Resultatet som jag ser ofta när jag jobbar som instruktör ute på trackdays t.ex är att förare håller på och skruvar och ändrar på sina hojar till förbannelse, trots att det inte är nåt större fel på deras setting. Som hojen står så kan man lätt köra 8 sekunder snabbare per varv innan inställningarna på själva hojen börjar bli ett problem.

Självklart så är anti-squat en viktig faktor att ha i åtanke för teamen i WSBK och MotoGP t.ex. Och i viss mån såklart även toppförare på nationell nivå. Men du jobbar ju liksom... på en helt annan nivå Alatalo... :)

Svårt att få fram i text kanske vad jag menar... Jag har själv suttit och räknat på anti-squat och testat lite ute på banorna, men tycker inte att jag märker nån större skillnad på nån grad hit eller dit när man sitter och harvar på dom skittiderna som en annan gör (typ 57.0 på Sviestad och höga 1.07-tider på Karlskoga), och att förändringarna man måste göra på en relativt standard gathoj för att påverka anti-squat märkbart ofta ställer till andra saker också. Man måste ju höja/sänka hojen rätt så mycket bak för att få till en ändring på typ 1 grad i anti-squat.

Jag tycker också att det är otroligt svårt och komplicerat att få fram anti-squat vinklar när man sitter och försöker mäta på hojen. Det är mycket grejer i vägen och svårt att mäta alla värden i raka linjer, och hitta alla linjer och vinklar. Det räcker att man får måtten nån millimeter fel en av gångerna man mäter, så blir ju alla värden helt felvisande...
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mmm... I Moto3, Moto2, och MotoGP så köper jag fullt ut att man tittar mycket på anti-squat.
Men vi vanliga dödliga räserförare, och trackdaysåkare, tror jag har svårare att märka skillnad på 0,5 graders förändring i anti-squat. Särskilt eftersom dom verktyg vi har tillgängliga på våra hojar att ändra anti-squat på (höja/sänka hojen bak, och i viss mån drevning då vi inte kan justera svinginfästningen) ofta påverkar hojen på många andra sätt också, än just bara anti-squat. Därför är det, tycker jag personligen i alla fall, väldigt svårt att sortera ut vad som är en förändring till följd av att man ändrat anti-squat och vad som är en förändring till följd av att man t.ex förändrat ride-height bak eller drevat om och ändrat svinglängden.

Jag tycker ofta det finns en tendens bland "oss vanliga dödliga" raceåkare, och trackdaysåkare, att övertänka och överkomplicera hela den här grejen med inställningar på hojen bara för att man sitter och läser på olika forum och hojsidor på nätet. Resultatet som jag ser ofta när jag jobbar som instruktör ute på trackdays t.ex är att förare håller på och skruvar och ändrar på sina hojar till förbannelse, trots att det inte är nåt större fel på deras setting. Som hojen står så kan man lätt köra 8 sekunder snabbare per varv innan inställningarna på själva hojen börjar bli ett problem.

Självklart så är anti-squat en viktig faktor att ha i åtanke för teamen i WSBK och MotoGP t.ex. Och i viss mån såklart även toppförare på nationell nivå. Men du jobbar ju liksom... på en helt annan nivå Alatalo... :)

Svårt att få fram i text kanske vad jag menar... Jag har själv suttit och räknat på anti-squat och testat lite ute på banorna, men tycker inte att jag märker nån större skillnad på nån grad hit eller dit när man sitter och harvar på dom skittiderna som en annan gör (typ 57.0 på Sviestad och höga 1.07-tider på Karlskoga), och att förändringarna man måste göra på en relativt standard gathoj för att påverka anti-squat märkbart ofta ställer till andra saker också. Man måste ju höja/sänka hojen rätt så mycket bak för att få till en ändring på typ 1 grad i anti-squat.

Jag tycker också att det är otroligt svårt och komplicerat att få fram anti-squat vinklar när man sitter och försöker mäta på hojen. Det är mycket grejer i vägen och svårt att mäta alla värden i raka linjer, och hitta alla linjer och vinklar. Det räcker att man får måtten nån millimeter fel en av gångerna man mäter, så blir ju alla värden helt felvisande...

WORD!!!!!

https://www.sporthoj.com/forum/show...ens-sämste-testförare!!!&highlight=testförare
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Procent är ett mätetal som missbrukas av ekonomer. Det är under min värdighet att uttrycka mig med sådant.
Oops! Sorry about that. Vill du att jag anger vinklarna i radianer? ;)


Min erfarenhet är att anti-squat har stor betydelse för greppet vid absolut första gaspådrag, alltså precis den hundradels sekund då du går från nollgas. Justeringar av greppet i denna situation är enklare att göra med anti-squat vinkel... än att försöka ändra fjäderkonstant eller dämpning...
Du har helt rätt. Det pitch-motstånd som skapas m.h.a. geometrin; 'kommer att verka direkt.
De pitch-motstånd som skapas m.h.a. fjäder och dämpare; 'kräver en rörelse för att träda in, vilket gör att de blir något fördröjda.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top