Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur många procent är det ungefär?...anti-squat vinkel på 30 grader...
Hur många procent är det ungefär?
Med risk för att framstå som schizofren, så svarar jag på min egen fråga: 115%Hur många procent är det ungefär?
Det beror ju helt på hur mycket antiskvatt den har original.Behöver jag bry mig på min motard som jag vill höja isch 10cm?
Eftersom jag inte bygger snabba hojar, utan köper dem, så undrar jag; Vad är anti-squat? Nyfiken!!!![]()
Behöver jag bry mig på min motard som jag vill höja isch 10cm?
10cm!?!?!? Själv brukar man jobba med några millimeter hit och dit...![]()
...10cm!?!?!? Själv brukar man jobba med några millimeter hit och dit...![]()
Eftersom jag inte bygger snabba hojar, utan köper dem, så undrar jag; Vad är anti-squat? Nyfiken!!!![]()
Hur många procent är det ungefär?
Ja, det finns dom som oroar sig över en förändring i anti-squat med några procent när man t.ex drevar om hojen. Jag är dock tveksam till att 99,9% av alla förare som kör på bana (mig inkluderat) märker någon som helst skillnad i hojens beteende eller greppet bak, vid en förändring av Anti-squat med några procentenheter.
Det finns ett antal faktorer som var för sig påverkar hojens egenskaper ganska mycket mera än anti-squat. Däck, ride height, drevning, stötdämparinställningar, hårdhet på fjädern, mm. Men det är klart, det är alltid roligt att nörda in sig riktigt i tekniken och vetenskapen bakom....
Min erfarenhet är att anti-squat har stor betydelse för greppet vid absolut första gaspådrag, alltså precis den hundradels sekund då du går från nollgas. Justeringar av greppet i denna situation är enklare att göra med anti-squat vinkel (höjden på svingarmsaxeln, ride-height justeringen eller drevningen) än att försöka ändra fjäderkonstant eller dämpning.
Justeringar på 0.5 grader anti-squat vinkel kan vara klart märkbara på Moto2 och Moto3-hojar som ju saknar traction control.
Mmm... I Moto3, Moto2, och MotoGP så köper jag fullt ut att man tittar mycket på anti-squat.
Men vi vanliga dödliga räserförare, och trackdaysåkare, tror jag har svårare att märka skillnad på 0,5 graders förändring i anti-squat. Särskilt eftersom dom verktyg vi har tillgängliga på våra hojar att ändra anti-squat på (höja/sänka hojen bak, och i viss mån drevning då vi inte kan justera svinginfästningen) ofta påverkar hojen på många andra sätt också, än just bara anti-squat. Därför är det, tycker jag personligen i alla fall, väldigt svårt att sortera ut vad som är en förändring till följd av att man ändrat anti-squat och vad som är en förändring till följd av att man t.ex förändrat ride-height bak eller drevat om och ändrat svinglängden.
Jag tycker ofta det finns en tendens bland "oss vanliga dödliga" raceåkare, och trackdaysåkare, att övertänka och överkomplicera hela den här grejen med inställningar på hojen bara för att man sitter och läser på olika forum och hojsidor på nätet. Resultatet som jag ser ofta när jag jobbar som instruktör ute på trackdays t.ex är att förare håller på och skruvar och ändrar på sina hojar till förbannelse, trots att det inte är nåt större fel på deras setting. Som hojen står så kan man lätt köra 8 sekunder snabbare per varv innan inställningarna på själva hojen börjar bli ett problem.
Självklart så är anti-squat en viktig faktor att ha i åtanke för teamen i WSBK och MotoGP t.ex. Och i viss mån såklart även toppförare på nationell nivå. Men du jobbar ju liksom... på en helt annan nivå Alatalo...
Svårt att få fram i text kanske vad jag menar... Jag har själv suttit och räknat på anti-squat och testat lite ute på banorna, men tycker inte att jag märker nån större skillnad på nån grad hit eller dit när man sitter och harvar på dom skittiderna som en annan gör (typ 57.0 på Sviestad och höga 1.07-tider på Karlskoga), och att förändringarna man måste göra på en relativt standard gathoj för att påverka anti-squat märkbart ofta ställer till andra saker också. Man måste ju höja/sänka hojen rätt så mycket bak för att få till en ändring på typ 1 grad i anti-squat.
Jag tycker också att det är otroligt svårt och komplicerat att få fram anti-squat vinklar när man sitter och försöker mäta på hojen. Det är mycket grejer i vägen och svårt att mäta alla värden i raka linjer, och hitta alla linjer och vinklar. Det räcker att man får måtten nån millimeter fel en av gångerna man mäter, så blir ju alla värden helt felvisande...
Oops! Sorry about that. Vill du att jag anger vinklarna i radianer?Procent är ett mätetal som missbrukas av ekonomer. Det är under min värdighet att uttrycka mig med sådant.
Du har helt rätt. Det pitch-motstånd som skapas m.h.a. geometrin; 'kommer att verka direkt.Min erfarenhet är att anti-squat har stor betydelse för greppet vid absolut första gaspådrag, alltså precis den hundradels sekund då du går från nollgas. Justeringar av greppet i denna situation är enklare att göra med anti-squat vinkel... än att försöka ändra fjäderkonstant eller dämpning...
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |