Maxout
Mr
Hur många fordon får man ha ägt under ett år utan att betala nån skatt på dem, alltså så man inte blir anklagad för försäljare. Är just nu uppe i 6 fordon 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Vild gissning.MostWanted skrev:Hur många fordon får man ha ägt under ett år utan att betala nån skatt på dem, alltså så man inte blir anklagad för försäljare. Är just nu uppe i 6 fordon![]()
morlock skrev:Vild gissning.
Hur många som helst så länge man inte gör vinst på dom som överstiger 8800:- eller vad det är / månad. Dvs, det blir levebröd av det.

Nu är jag inte riktigt säker, men det är möjligt att det du säger stämmer till viss del.Lugn skrev:Nu vet inte jag exakt, men det där lär ju vara fel iaf...![]()
Lugn skrev:Nu vet inte jag exakt, men det där lär ju vara fel iaf...![]()
vad var hans goda förklaring?GuW skrev:Jag vet inte heller exakt, men har bekanta som har fått brev om att dom omsätter väl många fordon för att vara privatperson.
Nu fanns det en väldigt god förklaring i hans fall så det löste sig.
MostWanted skrev:vad var hans goda förklaring?![]()
wizlow skrev:...Det är dessutom bara en hobby...

Lugn skrev:Om man nu ska skatta för ev vinst så borde man väl få göra avdrag vid förlust? Vilket inte är helt ovanligt...![]()
Lugn skrev:Om man nu ska skatta för ev vinst så borde man väl få göra avdrag vid förlust? Vilket inte är helt ovanligt...![]()
Lugn skrev:Ja, har man kul när man tjänar pengar ska man f-n inte behöva betala nån skatt...![]()
Har du inte kvitton från köpen och försäljningarna?MostWanted skrev:huh bra, men hur ska man kunna redovisa ev. vinst? kommer köpa mitt 7de fordon inom kort...
wizlow skrev:om ja köper nått beggat och sedan säljer det. tycker du det är logiskt att bara för att ja tjänar lite på det ska skatta på det? ja tycker inte att det finns någon logik i det hela.. då skulle staten i princip kunna ta skatt på va fan helst man en köpte och sålde. en gammal damtralla, ett begagnat kylskåp, en kattunge, trasiga träningskläder. ja allt som exempelvis säljs på blocket. Tycker du inte att staten redan tar så att de räcker?
Andyman_se skrev:du måste fortfarande komma över en viss omsättning för att bli taxerad som näringsidkare. Så du kan ta det lungt
wizlow skrev:om ja köper nått beggat och sedan säljer det. tycker du det är logiskt att bara för att ja tjänar lite på det ska skatta på det? ja tycker inte att det finns någon logik i det hela.. då skulle staten i princip kunna ta skatt på va fan helst man en köpte och sålde. en gammal damtralla, ett begagnat kylskåp, en kattunge, trasiga träningskläder. ja allt som exempelvis säljs på blocket. Tycker du inte att staten redan tar så att de räcker?

Det kan dom också...wizlow skrev:om ja köper nått beggat och sedan säljer det. tycker du det är logiskt att bara för att ja tjänar lite på det ska skatta på det? ja tycker inte att det finns någon logik i det hela.. då skulle staten i princip kunna ta skatt på va fan helst man en köpte och sålde. en gammal damtralla, ett begagnat kylskåp, en kattunge, trasiga träningskläder. ja allt som exempelvis säljs på blocket. Tycker du inte att staten redan tar så att de räcker?
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |