Antal fordon!

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Hur många fordon får man ha ägt under ett år utan att betala nån skatt på dem, alltså så man inte blir anklagad för försäljare. Är just nu uppe i 6 fordon :gnissla

MostWanted skrev:
Hur många fordon får man ha ägt under ett år utan att betala nån skatt på dem, alltså så man inte blir anklagad för försäljare. Är just nu uppe i 6 fordon :gnissla
Vild gissning.

Hur många som helst så länge man inte gör vinst på dom som överstiger 8800:- eller vad det är / månad. Dvs, det blir levebröd av det.

morlock skrev:
Vild gissning.

Hur många som helst så länge man inte gör vinst på dom som överstiger 8800:- eller vad det är / månad. Dvs, det blir levebröd av det.

Nu vet inte jag exakt, men det där lär ju vara fel iaf... :7peta

Lugn skrev:
Nu är jag inte riktigt säker, men det är möjligt att det du säger stämmer till viss del.

Last edited:
Lugn skrev:

Jag vet inte heller exakt, men har bekanta som har fått brev om att dom omsätter väl många fordon för att vara privatperson.

Nu fanns det en väldigt god förklaring i hans fall så det löste sig.

huh bra, men hur ska man kunna redovisa ev. vinst? kommer köpa mitt 7de fordon inom kort...

GuW skrev:
Jag vet inte heller exakt, men har bekanta som har fått brev om att dom omsätter väl många fordon för att vara privatperson.

Nu fanns det en väldigt god förklaring i hans fall så det löste sig.
vad var hans goda förklaring? :)

Om man nu ska skatta för ev vinst så borde man väl få göra avdrag vid förlust? Vilket inte är helt ovanligt... :rolleyes:

MostWanted skrev:
vad var hans goda förklaring? :)

Han passade på att byta bil två gånger tidigt på året, ärvde ett par bilar, sålde allihopa och köpte andra bilar han helt plötsligt hade råd med...

Och hur ska skattemyndigheterna veta om man gör vinst på affären eftersom det är privat försäljning? dessutom är de bara att låna nån polares,flickvän eller förälders namntecking om man börjar bli orolig. jag har sålt 3 bilar på 1månad och gjort en vinst på 17000-18000 inte fan tänker ja skatta på de. ja skattar redan på så mycket annat. Det är dessutom bara en hobby.

Lugn skrev:
Om man nu ska skatta för ev vinst så borde man väl få göra avdrag vid förlust? Vilket inte är helt ovanligt... :rolleyes:

tyvärr får inte ens vi bilhandlare göra avdrag vid förlust, men momsa vinsten är svårt att slippa

Lugn skrev:

Självklart, eftersom de anser att man ska skatta för vinsten (vilket man självklart gör) så ska man även deklarera förlusten.
Jag har ägt åtminstone 8 fordon på ett och samma år, kan vara fler, och jag hörde aldrig av dem.

Lugn skrev:
Ja, har man kul när man tjänar pengar ska man f-n inte behöva betala nån skatt... :gnissla

om ja köper nått beggat och sedan säljer det. tycker du det är logiskt att bara för att ja tjänar lite på det ska skatta på det? ja tycker inte att det finns någon logik i det hela.. då skulle staten i princip kunna ta skatt på va fan helst man en köpte och sålde. en gammal damtralla, ett begagnat kylskåp, en kattunge, trasiga träningskläder. ja allt som exempelvis säljs på blocket. Tycker du inte att staten redan tar så att de räcker?

MostWanted skrev:
huh bra, men hur ska man kunna redovisa ev. vinst? kommer köpa mitt 7de fordon inom kort...
Har du inte kvitton från köpen och försäljningarna?

wizlow skrev:
om ja köper nått beggat och sedan säljer det. tycker du det är logiskt att bara för att ja tjänar lite på det ska skatta på det? ja tycker inte att det finns någon logik i det hela.. då skulle staten i princip kunna ta skatt på va fan helst man en köpte och sålde. en gammal damtralla, ett begagnat kylskåp, en kattunge, trasiga träningskläder. ja allt som exempelvis säljs på blocket. Tycker du inte att staten redan tar så att de räcker?

du måste fortfarande komma över en viss omsättning för att bli taxerad som näringsidkare. Så du kan ta det lungt

Du får sälja max 10 bilar per år utan att betala skatt. Dvs den 11 bilen måste skattas. Om du hänvisar att det är en hobby så får du inte heller gå med vinst utan det skall skattas som kapitalvinst.

Men allvarligt känner flera som säljer betydligt fler än 10 bilar per år som extrainkomst. Dem har fått på ringningar från skatteverket, har du inga kvitton på vissa bilar är det OK...Du löper fri men håll dig under 20 bilar.

Andyman_se skrev:
du måste fortfarande komma över en viss omsättning för att bli taxerad som näringsidkare. Så du kan ta det lungt

Har han bildat bolag? isåfall vilket? och då beskattas reavinsten av delägaren dra av 25% i egenavgifter sedan betala vanlig kummunalskatt

wizlow skrev:

Om du tjänar lite; nej. Om du tjänar mycket; ja.
Själv har jag inte haft någon inkomst i Sverige i år, men du kan ge dig på att Göran vill ha del av kakan jag fått utomlands... Blir kul att deklarera i år... :gnissla

Gött å va "noll-taxerare"... :rofl

wizlow skrev:
Det kan dom också...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...