Ansvarsfråga

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Bakgrund: råkade ut för en incident på en bandag i höstas, blev påkörd av en annan mc. Tyvärr visade det sej att han/hon som körde på mej ej hade hojen påställd/ej besiktigad (gathoj/har ett regnr)
Efter samtal med personen som körde på mej (han/hon kan/vill ej ersätta mej på något sätt) och försäkringsbolaget går detta ärende till trafikförsäkringverket.

Fråga 1: hur hade ni agerat i liknande fall?
Fråga 2: är det en bra idé, att arrangören får se intyg på att tex gatgrupp/gathoj - påställd & försäkrad?
Fråga 3: är det så att var och en lagar sin egen hoj/kropp, oavsett vems felet är?

Jag tycker: hojen skiter jag i mer eller mindre, det går oftast att laga. Klart jag är glad om den är ok, men det är bara mtrl ting. Men jag tycker att man borde försöka ersätta den andre om man är vållande/göra en fin gest. Har man råd med bil, hoj, boende så får man ta konsekvenserna om man orsakar ngt.

Fråga 4: tänker jag rätt/fel? Är det bara att glömma och gå vidare?

Obs! Jag klandrar absolut inte arrangören, tycker dem är trevliga, har ett bra flyt på bandagarna, seriösa. Jag gillar deras bandagar och kommer att fortsätta köra på deras bandagar!

VH

Last edited:
Hur den generella uppfattningen är på bana om materiella skador vet jag inte men där liksom på rullande landsväg borde det väl finnas någon form av försäkring som täcker upp detta.Och om detta nu saknades hos den som körde på dig är det väl dags för lite hårdare tag för att få vederbörande att förstå att man kan inte sabba andras egendom och sedan inbilla sig att man går ansvarslös och komma undan.

Jag har alltid tänkt att oavsett vad så gäller inga försäkringar när du kör bana. Så gathoj eller ej spelar ingen roll. Hur ansvarsbedömningen ser ut i dessa fall juridiskt sett är jag inte heller insatt i men jag kan tänka mig att det är lika mycket ditt ansvar att vara försäkrad på bana som det är för andra att vara det.

Personligen tycker jag att om du blitt påkörd så borde den personen ersätta dig. Antar att många dock tycker att det är något man får räkna med om man kör på bana, lite "det händer i racing" mentaliteten.

Man borde kanske som arrangör se till att alla skriver under ett ansvarsavtal som binder en till att ersätta skador, alt ha temporära försäkringar som gäller under bandagarna i fråga.

Jag vet inte hur jag hade gjort i din situation faktiskt. Jag hade nog kollat upp det juridiska och hört av mig till personen som körde på dig och förklarat läget om det är till din fördel. Om det är det och personen inte vill göra något fortfarande så kan en polisanmälan vara en idé.

TS borde tydliggöra att han blev påkörd bakifrån av en som fick framhjulssläpp på blöta bromsningen och kom med skapligt mycket högre fart (stor skillnad i skador på hojar och förare) samt tog på sig skulden för detta direkt i sandfållan.

Vad säger Trafikförsäkringsföreningen?

Last edited:
På bana står var och en för sina egna skador, vill någon "göra rätt för sig" så är det väl bra men alla är väl där på lika villkor och tar en risk, man kör ju inte på någon medvetet. Gillar man inte det ska man köra smc, men se till att ha helförsäkrat för det är inte säkert fb har samma åsikt om vems felet är om något händer. . .

Om folk börjar att polisanmäla en för att man råka köra på dom på en bandag vettefan om man hade velat fortsätta köra... :död

Allting är väl på egen risk, teckna egen olycksfallsförsäkring som gäller för banåka. På dom bandagar jag brukar köra så är det blandat hej vilt mellan oförsäkrat och försäkrat.

Om folk börjar att polisanmäla en för att man råka köra på dom på en bandag vettefan om man hade velat fortsätta köra... :död

Allting är väl på egen risk, teckna egen olycksfallsförsäkring som gäller för banåka. På dom bandagar jag brukar köra så är det blandat hej vilt mellan oförsäkrat och försäkrat.

Håller med dej, polisanmälan är inte aktuell. Inte så jag brukar sköta problem.

Har oxå kört i grupp då det har blandats gata/race, race-folket som oftast kört fortare än de flesta gastkrama visade respekt/snygga omkörningar.

Första ggn som jag är inblandad i ngt liknande (har endast varit med om solo-krascher innan), därav mina frågor och funderingar. Har en tidigare vurpa på bana, då var det inga problem med förs. Solo vurpa då.

Polisanmälan?! Vad kom det ifrån :confused:.

Arrangören borde tydliggöra vad som gäller vid bankörningen, sådana här oklarheter skall aldrig behöva uppstå. Antingen betalar var och en sina skador eller så betalar den som vållar olyckan allt. Hör med arrangören vad de hade för policy på aktuell bandag i din bangrupp.

Nästa problem är att avgöra vem som gjort fel. Det är lättare i trafiken för där är det alltid den som kör på bakifrån som har gjort fel. På bana kan det lika gärna vara den framför som bromsar vid konstigt tillfälle eller byter spår olämpligt.

Vid olycka på bandag står man själv för skada på eget fordorn, och inget annat.
Man kör på eget ansvar och kan inte kräva ersättning från någon annan.

Fråga 1: hur hade ni agerat i liknande fall?

Svårt att säga när man inte sett incidenten i fråga. Grundinställningen jag har är att var och en tar sina egna skador oavsett hur den uppstått och vems felet är om försäkringen inte täcker aktiviteten i fråga. Då får bolagen göra upp om skuldfrågan.

Fråga 2: är det en bra idé, att arrangören får se intyg på att tex gatgrupp/gathoj - påställd & försäkrad?

Man får oftast skriva på en försäkran att hojen är försäkrad och godkänd för gata. Skulle troligtvis vara för mycket bekymmer för arrangören om man skulle gå in och granska alla deltagare. Skriver man på ett intyg förutsätter jag att man vet vad man skrivit på för något. Sedan är jag personligen oerhört negativ till att man blandar licens och gatåkare i samma grupper.

Fråga 3: är det så att var och en lagar sin egen hoj/kropp, oavsett vems felet är?

Se svar på fråga 1. Sedan ett tillägg som kanske är det viktigaste. Se till att ha en olycksfallsförsäkring som gäller. Ger man sig ut på en bandag utan att ha sett över sitt personliga försäkringsskydd är man bra naiv.

Jag tycker: hojen skiter jag i mer eller mindre, det går oftast att laga. Klart jag är glad om den är ok, men det är bara mtrl ting. Men jag tycker att man borde försöka ersätta den andre om man är vållande/göra en fin gest. Har man råd med bil, hoj, boende så får man ta konsekvenserna om man orsakar ngt.

Fråga 4: tänker jag rätt/fel? Är det bara att glömma och gå vidare?

Visst kan man som en gest fin försöka gottgöra om man förorsakat någon annan skada, men det är nog inget man ska utgå från. Då blir man nog bara besviken. Bättre att ha en grundinställning att var och en tar sina skador och se det som en ren bonus om vederbörande sedan försöker gottgöra en som plåster på såren.

Har man torpedrat någon så ska man tamefan hjälpa till att fixxa dennes hoj, på ett eller annat sätt, oavsett vad reglerna säger, annars tycker jag att en öm käke inte är nått att vara förvånad över - min personliga åsikt.

Jag är kluven i fråga om ersättning, tycker det är jättesvårt. Om jag kör runt på en gammal hoj och råkar bromsa omkull mig och tar med mig en svindyr MV Agusta till sandfållan som råkade ligga framför så känns det inte kul att ersätta den dyra hojen. Samtidigt förstår jag att man inte blir glad när man hamnar i sandfållan på grund av någon annans misstag. Det är så stora pengar det handlar om. Om jag skulle behöva ersätta någon skulle jag inte ha råd att köra och bli tvungen att sluta köra bana.

Det är nog så, att dom flesta arrangörer meddelar skriftligen/muntligen att all körning sker på egen risk.

Valet är som redan sagts, SMC's trafikövningar om man vill vara skyddad mot liknande händelser.

Anledningen jag inte kört bana, folk tror försäkringar gäller eftersom trafikförsäkring krävs..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman