Anmärk på min körning

Vägen är Skånelavägen utanför Väsby norr om Stockholm.
Alla ställen det åks på fel sida är helt öppna och fri sikt.
I övrigt hålls det ordentligt till höger där det är skymt.
Även farten verkar vara ganska låg vilket är bra på
största delen av denna väg. (lite skymda utfarter)

Till TS.
Överlag bra kört på denna väg.
Ibland lite tidig in o sen ut i dom 4 öppna kurvpartierna som finns
men svårt att bedömma pga låg fart.
Kom ihåg att ha god uppsikt bakåt när du är på fel sida.
Såg ut som du pratade i telefon i början.
 
Jag måste nog försvara Orecic lite, för om inte jag blivit blind eller om det är ofocusen på filmen så finns inte någon mitt linje.
Finns det inte någon mittlinje så är hela körbanan ett körfält, det är alltså ok att utnyttja vänstersidan i en vänsterkurva om sikten tillåter det. Dock så bör man ju inte ligga kvar på vänstra sidan av vägen även efter kurvan.

//Andreas

Vägen har ändå en "mitt". I kombination med högertrafik så är det tydligt att ts ligger på fel sida lite väl ofta, iaf för min smak.

I övrigt har det mesta sagts men igen: att slå av/bromsa mitt i en kurva är ingenting du ska göra till en vana. Uppenbarligen går det för fort. Slå av på takten något så blir körningen mjukare.
 
Måste försvara mig lite här och säga att på specifikt den här vägen fick jag höra av min körskolelärare; att jag gör fel om jag inte utnyttjar hela vägen vid fri sikt! Som man tydligt kan se ligger jag också till höger överallt där det inte är fri sikt.

Så gör om gör rätt med eran bedömning av detta. :tummenupp

att utnyttja hela vägen vid fri sikt är en sak. men att köra nästinpå vänstertrafk är en annan.
 
På Sporthoj håller alla hastigheten (om man inte ligger under förstås), kör aldrig över på fel sida av vägen är alltid grymt försiktig och tar ALDRIG några onödiga risker.:fakta
 
På Sporthoj håller alla hastigheten (om man inte ligger under förstås), kör aldrig över på fel sida av vägen är alltid grymt försiktig och tar ALDRIG några onödiga risker.:fakta
Kanske inte alla, men flera och flera eftersom att genomsnittsåldern ökar.
(det går att köra rätt mycket över fartgränsen och ändå bara använd sitt eget körfält, sluta vara lat och sväng i stället ;P )
 
Eftersom tråden handlar om att utvecklas kan du väl köra samma väg igen och lägga ut en ny film.

Tillslut kommer du vara "fel fri"

:tummenupp
 
Håll dig på rätt sida!
Iof ser jag faktiskt trafiken som kommer bakifrån som en minst lika stor eller större risk än dom som kommer framifrån ....

Det sista dom förväntar sig när dom laddar på för omkörning i 150+ ut ur kurvan är att du ska flyta ut enda ut till vänsterkanten...

Detta kan gälla både Sportisar och 18 årig cooling med nytaget B-kort som fan i mig ska brassa om en hoj !!!!
 
Eftersom tråden handlar om att utvecklas kan du väl köra samma väg igen och lägga ut en ny film.

Tillslut kommer du vara "fel fri"

:tummenupp

Problemen kommer när jag behöver göra tre filmer; en där jag inte ligger till vänster men skär i kurvorna där man har fri sikt fast kör i 50-70 km/h beroende på utfarter och liknande.

En annan där jag inte skär i kurvorna, håller till höger och håller 50-70km/h.

Och en sista där jag gasar helvete ligger på bakhjulet på rakorna och framhjulet i svängarna.:D

M.a.o. det kan inte bli "felfritt", det är helt beroende på vem som bedömer det som felfritt. :tummenupp

Edit: När jag tänker på det så behöver jag göra en film till; där jag kör mer till höger, håller jämn gas genom kurvorna, svänger senare och tänker på växlingarna. Håller ca 90-130 km/h. Detta vore troligtvis så jag skulle (försöka)köra på riktigt. :tummenupp
 
Last edited:
1. Det är högertrafik, att du har sikt betyder inte vänstertrafik. Att skära kurvor och räta ut dem, och då nyttja vänster körfält är en annan sak.

2. Du svänger för tidigt och driftar ut i utgången, hojen väljer var du hamnar, inte du själv.
 
1. Det är högertrafik, att du har sikt betyder inte vänstertrafik. Att skära kurvor och räta ut dem, och då nyttja vänster körfält är en annan sak.

2. Du svänger för tidigt och driftar ut i utgången, hojen väljer var du hamnar, inte du själv.

Good stuff!:tummenupp
 
Jag tycker den där vägen är lite knepig. Dels så har den ett par riktiga bulor i sig på en del ställen och det finns den del kraftiga krön/skymd sikt/dolda utfarter. Dessutom bor folk precis intill vägen samt att det sitter "lekande barn" skyltar lite titt som tätt och på slutet där är det något rid-kollektiv med hästar och unga tjejer(och killar? PK!). Inte direkt den bästa vägen men ganska fin och trevlig om man tar det försiktigt.

En väg jag håller mig till höger sida av körbanan oavsett mittlinje eller inte. Helt enkelt en bedömningsfråga.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top