Anmärk på min körning

cl

Tequila MC
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Stockholm "Väsby"
Hoj
ZX10R Grön
Vägen är Skånelavägen utanför Väsby norr om Stockholm.
Alla ställen det åks på fel sida är helt öppna och fri sikt.
I övrigt hålls det ordentligt till höger där det är skymt.
Även farten verkar vara ganska låg vilket är bra på
största delen av denna väg. (lite skymda utfarter)

Till TS.
Överlag bra kört på denna väg.
Ibland lite tidig in o sen ut i dom 4 öppna kurvpartierna som finns
men svårt att bedömma pga låg fart.
Kom ihåg att ha god uppsikt bakåt när du är på fel sida.
Såg ut som du pratade i telefon i början.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag måste nog försvara Orecic lite, för om inte jag blivit blind eller om det är ofocusen på filmen så finns inte någon mitt linje.
Finns det inte någon mittlinje så är hela körbanan ett körfält, det är alltså ok att utnyttja vänstersidan i en vänsterkurva om sikten tillåter det. Dock så bör man ju inte ligga kvar på vänstra sidan av vägen även efter kurvan.

//Andreas

Vägen har ändå en "mitt". I kombination med högertrafik så är det tydligt att ts ligger på fel sida lite väl ofta, iaf för min smak.

I övrigt har det mesta sagts men igen: att slå av/bromsa mitt i en kurva är ingenting du ska göra till en vana. Uppenbarligen går det för fort. Slå av på takten något så blir körningen mjukare.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Måste försvara mig lite här och säga att på specifikt den här vägen fick jag höra av min körskolelärare; att jag gör fel om jag inte utnyttjar hela vägen vid fri sikt! Som man tydligt kan se ligger jag också till höger överallt där det inte är fri sikt.

Så gör om gör rätt med eran bedömning av detta. :tummenupp

att utnyttja hela vägen vid fri sikt är en sak. men att köra nästinpå vänstertrafk är en annan.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
På Sporthoj håller alla hastigheten (om man inte ligger under förstås), kör aldrig över på fel sida av vägen är alltid grymt försiktig och tar ALDRIG några onödiga risker.:fakta
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
På Sporthoj håller alla hastigheten (om man inte ligger under förstås), kör aldrig över på fel sida av vägen är alltid grymt försiktig och tar ALDRIG några onödiga risker.:fakta
Kanske inte alla, men flera och flera eftersom att genomsnittsåldern ökar.
(det går att köra rätt mycket över fartgränsen och ändå bara använd sitt eget körfält, sluta vara lat och sväng i stället ;P )
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Eftersom tråden handlar om att utvecklas kan du väl köra samma väg igen och lägga ut en ny film.

Tillslut kommer du vara "fel fri"

:tummenupp
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Håll dig på rätt sida!
Iof ser jag faktiskt trafiken som kommer bakifrån som en minst lika stor eller större risk än dom som kommer framifrån ....

Det sista dom förväntar sig när dom laddar på för omkörning i 150+ ut ur kurvan är att du ska flyta ut enda ut till vänsterkanten...

Detta kan gälla både Sportisar och 18 årig cooling med nytaget B-kort som fan i mig ska brassa om en hoj !!!!
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Eftersom tråden handlar om att utvecklas kan du väl köra samma väg igen och lägga ut en ny film.

Tillslut kommer du vara "fel fri"

:tummenupp

Problemen kommer när jag behöver göra tre filmer; en där jag inte ligger till vänster men skär i kurvorna där man har fri sikt fast kör i 50-70 km/h beroende på utfarter och liknande.

En annan där jag inte skär i kurvorna, håller till höger och håller 50-70km/h.

Och en sista där jag gasar helvete ligger på bakhjulet på rakorna och framhjulet i svängarna.:D

M.a.o. det kan inte bli "felfritt", det är helt beroende på vem som bedömer det som felfritt. :tummenupp

Edit: När jag tänker på det så behöver jag göra en film till; där jag kör mer till höger, håller jämn gas genom kurvorna, svänger senare och tänker på växlingarna. Håller ca 90-130 km/h. Detta vore troligtvis så jag skulle (försöka)köra på riktigt. :tummenupp
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
1. Det är högertrafik, att du har sikt betyder inte vänstertrafik. Att skära kurvor och räta ut dem, och då nyttja vänster körfält är en annan sak.

2. Du svänger för tidigt och driftar ut i utgången, hojen väljer var du hamnar, inte du själv.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
1. Det är högertrafik, att du har sikt betyder inte vänstertrafik. Att skära kurvor och räta ut dem, och då nyttja vänster körfält är en annan sak.

2. Du svänger för tidigt och driftar ut i utgången, hojen väljer var du hamnar, inte du själv.

Good stuff!:tummenupp
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Jag tycker den där vägen är lite knepig. Dels så har den ett par riktiga bulor i sig på en del ställen och det finns den del kraftiga krön/skymd sikt/dolda utfarter. Dessutom bor folk precis intill vägen samt att det sitter "lekande barn" skyltar lite titt som tätt och på slutet där är det något rid-kollektiv med hästar och unga tjejer(och killar? PK!). Inte direkt den bästa vägen men ganska fin och trevlig om man tar det försiktigt.

En väg jag håller mig till höger sida av körbanan oavsett mittlinje eller inte. Helt enkelt en bedömningsfråga.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top