Anmälningar för Åland!

Seriöst det här är inte roligt... Nu har det äntligen slutat snöa... Ni har ju sett bilderna härifrån från helgen osv, det var nära att vi kunde åka på gokartbanan. Var ut nyss å mätte, 12cm snö ligger det ÖVERALLT från dagens snöande. Seriöst. SERIÖST.

Jag kommer aldrig få köra motard i sommar =(
 
Nightwish skrev:
Jahaja, där ger han sig på stockholmarna också.... nä, då får ni klara er själva.


Jag är numera på 420:s sida istället (om Stefan förlåter mig.... hehehe)

Inte så gott gry i ståkkhålmarna längre om de ber SKÅNINGARNA :skrämd om hjälp nuförtiden :arsele ;)
 
Nightwish skrev:
Jahaja, där ger han sig på stockholmarna också.... nä, då får ni klara er själva.
:arsele

Jag är numera på 420:s sida istället (om Stefan förlåter mig.... hehehe)
:Bugar
E väl ändå roligare om alla krigar med alla? Två läger e lixom för "regular"

Nu har iaf lek-rakan komme fram. Då går det prova hojjen om framgaffeln kommer nån gång...
 
Josef skrev:
Funderar på att ta båten från Sth redan på onsdag kl 18. På så vis är man i Mariehamn 07,45 och kan köra hela torsdagen (förutsatt att det går att fixa nyckel till grinden).

Någon mer som vill tjuvträna lite på torsdagen?
Färja med hytt kostar ca 150/person beroende på fordon...

Ingen???
Tänk om det är strålande sol på torsdagen och regn resten av helgen, vågar ni riskera det?

Kan ju inte köra själv :4skrika
 
Vi vet väl inte förns närmare datumet, men det kan vara mycket möjligt att vi kommer å gör dig sällskap!

Förresten, hur högt toppar man på ålandsbanan? Tänkte ungefär hur jag skulle dreva... Har drevat 15/45 nu och det ger en toppfart på runt 150 nånstans. Tänkte kanske sätta dit 15/48 när jag byter till nya däck?
 
OlleR skrev:
Vi vet väl inte förns närmare datumet, men det kan vara mycket möjligt att vi kommer å gör dig sällskap!

Förresten, hur högt toppar man på ålandsbanan? Tänkte ungefär hur jag skulle dreva... Har drevat 15/45 nu och det ger en toppfart på runt 150 nånstans. Tänkte kanske sätta dit 15/48 när jag byter till nya däck?

Saxat fråm TomK's info sida:
en av chikanerna kan kopplas bort om man vill ha en längre bakraka. Det finns ingen riktigt lång raksträcka, men drygt 100 knyck kommer man upp i som mest

Tar med dig vad drev du har. En högre drevning kan ju vara att föredra trotts den låga topphastigheten.

En liten fundering jag har. Hur mkt däck ska man räkna med att man eldar upp?
 
OlleR skrev:
Vi vet väl inte förns närmare datumet, men det kan vara mycket möjligt att vi kommer å gör dig sällskap!

Förresten, hur högt toppar man på ålandsbanan? Tänkte ungefär hur jag skulle dreva... Har drevat 15/45 nu och det ger en toppfart på runt 150 nånstans. Tänkte kanske sätta dit 15/48 när jag byter till nya däck?

Dreva som om du skulle åka på crossbana.
14/48 kanske.
 
Josef skrev:
Ingen???
Tänk om det är strålande sol på torsdagen och regn resten av helgen, vågar ni riskera det?

Kan ju inte köra själv :4skrika

Jag kommer att köra under torsdag e.m. - mest för att i lugn och ro kunna fippla med nya fjädringen och prova mig fram i setup-väg... Snackade inte Yasha något om att de också skulle åka över lagom för några timmars köra på torsdagen ?

@Barret: Supersoftdäck kan stryka med en uppsättning på ett par dagar, men vanliga soft-sulor har jag kört med i ett par år nu utan att byta :) Det bör räcka med en uppsättning friska däck, men regndäck och reservslangar kan vara trevligt att ha. Kanske någon extra sula bara-utifall-att...

@OlleR: Du får dreva precis hur du vill ;) Det som avgör är hur ofta du vill växla och hur känslig din maskin är på vilka varv du kör. Jag har drevat upp till nästan max (17/38) för att kunna dra längre på växlarna och lär kunna köra nästan hela banan på bara tvåans växel :D Men andra föredrar att ordna utväxling så att det stämmer med kurvorna och den fart de håller och behöver det på maskiner med klenare vrid. Ta med en bunt drev och testa!
 
TomK skrev:
Jag kommer att köra under torsdag e.m. - mest för att i lugn och ro kunna fippla med nya fjädringen och prova mig fram i setup-väg... Snackade inte Yasha något om att de också skulle åka över lagom för några timmars köra på torsdagen ?

@Barret: Supersoftdäck kan stryka med en uppsättning på ett par dagar, men vanliga soft-sulor har jag kört med i ett par år nu utan att byta :) Det bör räcka med en uppsättning friska däck, men regndäck och reservslangar kan vara trevligt att ha. Kanske någon extra sula bara-utifall-att...

Akra Linkan & jag tar färgan vid kl. 10 på torsdagen, så vi räknar med att hinna köra lite på em oxå.

Jag kör supersoft fram & soft bak. Har 2 uppsättningar beg. slicks som jag tänkte köra på (+ regnisar utifallatt). Hoppades dom skulle räcka, vilket dom bör göra då. Jag har visat sig vara en hejare på att ha sönder slangar så jag får nog köpa på mig alla slangar, punka lagningskit & skum jag kommer över om jag ska klara mig! :brinnerup
 
Tackar alla :) CRFen är ju inte brutal på botten utan snarare tvärt om, som den e just nu så är det svårt att åka på ettan under 15-20 km/h :P Sätter nog dit 48 bak då å tar med mig drev för å byta fram :)
 
Barrett skrev:
Saxat fråm TomK's info sida:
en av chikanerna kan kopplas bort om man vill ha en längre bakraka. Det finns ingen riktigt lång raksträcka, men drygt 100 knyck kommer man upp i som mest

Tar med dig vad drev du har. En högre drevning kan ju vara att föredra trotts den låga topphastigheten.

En liten fundering jag har. Hur mkt däck ska man räkna med att man eldar upp?

Svårt att säga hur mkt däck du behöver. Banan sliter inte så jätte mkt på däcken.
Har du nya sulor när du kommer borde du inte behöva byta under helgen iaf.
Fast det beror ju alltid på hur man kör. Har du halvslitna däck på hojen så ta med en extra uppsättning.
Det kommer jag göra.
Ang drevning så är toppfarten ca 120 på banan och jag kommer köra med "orginaldrevning" på husan. Toppfart knappt 200 :D
Har man stark motor så är det ju skönare att växla mindre.
 
420 skrev:
Ang drevning så är toppfarten ca 120 på banan och jag kommer köra med "orginaldrevning" på husan. Toppfart knappt 200 :D
Har man STARK motor så är det ju skönare att växla mindre.

Oki, då ska jag nog dreva för 300. Min hoj e vansinnigt stark!!! :D
 
420 skrev:
Vem är du? Känner jag dig? :D

Du kommer att lära känna honom på åland, lättad 520 denna gång eller var det föraren som var lättad? :D

Själv blir man bara ev flaggvakt eller paraplydam oops! paraplyherr ska det vara!
 
TomK skrev:
Snackade inte Yasha något om att de också skulle åka över lagom för några timmars köra på torsdagen ?
Jopp det gjorde hon. /Chauffören :)

motardnisse skrev:
Själv blir man bara ev flaggvakt eller paraplydam oops! paraplyherr ska det vara!
Om du inte nyligen har "fixat" dig så är nog paraplydam rätt ord ändå... :arsele :D :pannkyss
 
Upptäckte en grej när jag preppade hojen igår.

Hur ska man kunna få dit kraschpuckar på framaxeln om man inte kan dra en gängad stång inuti den?
 
Barrett skrev:
Upptäckte en grej när jag preppade hojen igår.

Hur ska man kunna få dit kraschpuckar på framaxeln om man inte kan dra en gängad stång inuti den?

Är inte axeln ihålig ? På min KTM fick jag borra hål i muttern (en täckt sak i ena änden) och i den plastbit som sitter på andra sidan. Sedan var det bara att dra en M6-stång igenom.
 
TomK skrev:
Är inte axeln ihålig ? På min KTM fick jag borra hål i muttern (en täckt sak i ena änden) och i den plastbit som sitter på andra sidan. Sedan var det bara att dra en M6-stång igenom.

Nope, sitter ingen "täckt" mutter, utan en M8-skruv. :(

Kom på att man iofs kan svetsa på en bit M6-stång på en lite tjockare plåt & fästa den med skruvarna som låser axeln. Får kika vidare på det.
Är det ngn som sitter inne med ngn annan smart lösning tar jag gärna del av den! :tummenupp
 
Barrett skrev:
Nope, sitter ingen "täckt" mutter, utan en M8-skruv. :(

Kom på att man iofs kan svetsa på en bit M6-stång på en lite tjockare plåt & fästa den med skruvarna som låser axeln. Får kika vidare på det.
Är det ngn som sitter inne med ngn annan smart lösning tar jag gärna del av den! :tummenupp

Oftast så tar väl inte hjulaxlarna/muttrarna i särskilt mkt när man vurpar, utan
skadan i asfalten görs väl av fotpinnen / fotpinnefästet?
Jag ska göra fotpinneskydd enl. Toms skiss a'la skärbräda tänkte jag.
 
Back
Top