Anmäla skada på MC flera månader efter olycka

  • Thread starter Raderad medlem 61114
  • Start date

Raderad medlem 61114

Guest
En vän till mig körde omkull med sin MC i höstas men har ej anmält det till försäkringsbolaget ännu av flera olika anledningar, sjukdom (cancer), dödsfall i familjen osv. De flesta av oss har väl skjutit på saker när man mått dåligt osv...

Nu till frågan, försäkringsbolag brukar ju önska att man anmäler så fort som möjligt, men vad säger reglerna? Gäller försäkringen om man säger att det var flera månader sedan olyckan skedde?
Vi har googlat utan framgång, visst kan man ringa fbolaget och fråga, men hen vill helst slippa det.
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
En killgissning. Jag tror på ärlighet och förklaring i samband med anmälan till försäkringsbolaget är det bästa. Jag själv lyckades ändra en mc försäkring då jag drabbades av sjukdom istället för att skriva över den mm.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Svedea uppger följande i sina villkor.
"Din rätt till försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd preskriberas om du
inte väcker talan mot oss inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt
försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde"
 

Raderad medlem 61114

Guest
Svedea uppger följande i sina villkor.
"Din rätt till försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd preskriberas om du
inte väcker talan mot oss inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt
försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde"
Mm, låter ju bra, jag har hittat liknande text men då gäller det olycksfall/personförsäkring.

Skulle du vilja länka?
 
Last edited by a moderator:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
En vän till mig körde omkull med sin MC i höstas men har ej anmält det till försäkringsbolaget ännu av flera olika anledningar, sjukdom (cancer), dödsfall i familjen osv. De flesta av oss har väl skjutit på saker när man mått dåligt osv...

Nu till frågan, försäkringsbolag brukar ju önska att man anmäler så fort som möjligt, men vad säger reglerna? Gäller försäkringen om man säger att det var flera månader sedan olyckan skedde?
Vi har googlat utan framgång, visst kan man ringa fbolaget och fråga, men hen vill helst slippa det.
Trygg Hansa vägrade mig ersättning eftersom det gått mer än en månad mellan olyckan och anmälan, visserligen på en bilförsäkring, så den reparationen fick jag betala själv.
Du måste nog lusläsa villkoren.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Trygg Hansa vägrade mig ersättning eftersom det gått mer än en månad mellan olyckan och anmälan, visserligen på en bilförsäkring, så den reparationen fick jag betala själv.
Du måste nog lusläsa villkoren.
Eller ringa försäkringsbolaget. Det borde gå väldigt mycket snabbare än att försöka hitta någon som kan gissa svaret på internet.
Men vad vet jag, jag är ju uppväxt på en tid när man fortfarande faktiskt interagerade med andra människor.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Trygg Hansa vägrade mig ersättning eftersom det gått mer än en månad mellan olyckan och anmälan, visserligen på en bilförsäkring, så den reparationen fick jag betala själv.
Du måste nog lusläsa villkoren.
Folk ska ju som vanligt försöka fuska. Man tar en billig försäkring med svindyr självrisk, när olyckan då händer och det visar sig vara en dyr smäll så väntar man en tid, byter försäkringsbolag och försäkring till en med låg självrisk, väntar ett tag och anmäler skadan...
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Folk ska ju som vanligt försöka fuska. Man tar en billig försäkring med svindyr självrisk, när olyckan då händer och det visar sig vara en dyr smäll så väntar man en tid, byter försäkringsbolag och försäkring till en med låg självrisk, väntar ett tag och anmäler skadan...
Tja om 3000 i självrisk är svindyrt vet jag inte riktigt. Priset på försäkringen var inte mycket billigare än någon annan vad jag kommer ihåg.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tja om 3000 i självrisk är svindyrt vet jag inte riktigt. Priset på försäkringen var inte mycket billigare än någon annan vad jag kommer ihåg.
Jag följde bara upp varför de bara hade en månads preskriptionstid, hade egentligen ingenting med dig att göra... :)
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Folk ska ju som vanligt försöka fuska. Man tar en billig försäkring med svindyr självrisk, när olyckan då händer och det visar sig vara en dyr smäll så väntar man en tid, byter försäkringsbolag och försäkring till en med låg självrisk, väntar ett tag och anmäler skadan...

För det första så kan man inte bara byta försäkringsbolag när man känner för det utan att byta ägare eller att försäkringen upphör. För det andra så kan man ju säga vad för skadedatum som helst om man vill fuska, detta drabbar ju bara ärliga människor som oss men som kanske har flera fordon och mycket annat att stå i.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För det första så kan man inte bara byta försäkringsbolag när man känner för det utan att byta ägare eller att försäkringen upphör.
Det är nog en myt. Stå på dig. Jag bytte från Folksam till LF på min Firebird när Folksam höjde med fyra gånger utan anledning. Istället för att ringa och gnälla sade jag bara - nu har jag försäkrat bilen hos LF och vill avsluta försäkringen hos er. Personen i andra änden av luren sade bara - Det stämmer att du har LF, då gör vi så.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För det första så kan man inte bara byta försäkringsbolag när man känner för det utan att byta ägare eller att försäkringen upphör. För det andra så kan man ju säga vad för skadedatum som helst om man vill fuska, detta drabbar ju bara ärliga människor som oss men som kanske har flera fordon och mycket annat att stå i.
Allting går utom små barn... :)
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Glöm inte tennsoldaterna! ?

Var det en olycka som polisanmäldes är det kanske lättare att få igenom, men ring och kolla!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är nog en myt. Stå på dig. Jag bytte från Folksam till LF på min Firebird när Folksam höjde med fyra gånger utan anledning. Istället för att ringa och gnälla sade jag bara - nu har jag försäkrat bilen hos LF och vill avsluta försäkringen hos er. Personen i andra änden av luren sade bara - Det stämmer att du har LF, då gör vi så.
Justering av premien kommer ju innan årsförfallodatum, och innan det kan man ju byta bäst man vill.

Det man inte kan är att säga upp en försäkring mitt i året och förvänta sig att få tillbaka eller slippa betala premien fram till årsförfallodatum.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det man inte kan är att säga upp en försäkring mitt i året och förvänta sig att få tillbaka eller slippa betala premien fram till årsförfallodatum.
Det var iaf det som hände mig. Mitt förfallodatum är på våren och det här var på hösten, jag fick tillbaks aktuell månads betalning och efter det drogs inget mer från kontot för den försäkringen. Kan ha varit en pryo/praktikant hos Folksam, men det är inget jag klagar över.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det var iaf det som hände mig. Mitt förfallodatum är på våren och det här var på hösten, jag fick tillbaks aktuell månads betalning och efter det drogs inget mer från kontot för den försäkringen. Kan ha varit en pryo/praktikant hos Folksam, men det är inget jag klagar över.
Ingenting är såklart omöjligt, visst frånträds avtal ibland. Men fordonsförsäkringar är oftast avtalade på ett år med årsförfallodag då uppsägning kan ske, så det är nog inget man ska räkna med när man har avtalat ett års giltighetstid.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Förr var det så att du inom tre år skall anmält skadan på fordonet. Hade du en motpart och denne har skickat in skadeanmälan till FB hade den andra parten att inom sex månader att inkomma med skadeanmälan. Om inte skadeanmälan inkommit inom nämnda tid fattade FB beslut om vållande frågan på de uppgifter som inkommit från motparten.

Men enklast måste det ju vara att titta i försäkringsvillkoren vad som gäller. Har du godtagbar ursäkt varför du inte gjort anmälan tidigare kan jag inte se varför inte ersättning skall utgå.

Har du bytt försäkringsbolag och skadan skett kort tid efteråt och du hade en högre självrisk på din gamla försäkring eller rent av ingen vagnskada blir det genast knepigare. Ganska säker på att det blir till din nackdel snarare än till din fördel.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det är nog en myt. Stå på dig. Jag bytte från Folksam till LF på min Firebird när Folksam höjde med fyra gånger utan anledning. Istället för att ringa och gnälla sade jag bara - nu har jag försäkrat bilen hos LF och vill avsluta försäkringen hos er. Personen i andra änden av luren sade bara - Det stämmer att du har LF, då gör vi så.
Det är ingen myt för förr var det så. Ville byta FB men se det gick inte förrän på förfallodagen. Det fanns två möjligheter: ställa av fordonet alt ägarbyte. Men detta var för mer än tjugo år sedan. Återigen titta i försäkringsvillkoren vad som gäller. Men regeln är att ingånget avtal skall följas så...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det är ingen myt för förr var det så. Ville byta FB men se det gick inte förrän på förfallodagen. Det fanns två möjligheter: ställa av fordonet alt ägarbyte. Men detta var för mer än tjugo år sedan. Återigen titta i försäkringsvillkoren vad som gäller. Men regeln är att ingånget avtal skall följas så...
Brink hade väl fått en premiehöjning x4 och då har väl Folksam ändrat vilkoren själva på försäkringen under det avtalade året så då är det väl dom som ändrat tecknat avtal och då är det fritt fram att byta då inte ingått avtal gäller
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top