Anmäla grannen!

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
I dag ringde tjejen o sa att grannkärringen körde bil fram o tillbaka på uppfarten... Hon verkade dessutom berusad! Full alltså, mitt på ljusa dan! Ovan på allt e hon förr 1942 och har inget körkort....

Vad gör man då?

Vi ringde snuten - annars är man medbrottsling va?

Nu är hon bra dum i huvudet när hon e nykter också så det här kändes bra! Vad hade ni gjort? Det kan ju faktiskt hända att en "snäll" granne gör en sådan tavla....

Wolfskin skrev:
Alcohol å körning hör inte ihop, bra gjort att anmäla.

Dessutom hade hon varit nära på att backa på en av ungarna! Och hade hon gjort det hade jag suttit i häktet nu..... Och hon hade fått identiferas via DNA!

Snäll granne: Gå ut och fråga vad i helvete dom håller på med, kör in deras bil i garaget och påpeka än en gång vad du tyckte om deras beteende.

Elak granne: Ring snuten direkt, oavsett om dom varit i närheten av nåt bran eller inte :D

McB skrev:
Medbrottsling? Nej, vi har ingen angiverilag i Sverige.

har för mig att om man ser något olagligt så är det ens skylldighet att ingripa, Eller har jag helt fel? :va

stony skrev:
har för mig att om man ser något olagligt så är det ens skylldighet att ingripa, Eller har jag helt fel? :va

Japp, fel. Ingen skyldighet att ingripa, liksom vi inte har någon skyldighet att lämna ut uppgifter om någon som har begått ett visst brott. Poliser måste dock ingripa om de ser ett brott begås, oavsett om de är i tjänst eller ej.

stony skrev:

Låter ju konstigt av rent praktiska skäl. Jag menar då måste det ju bevisas bortom allt rimligt tvivel att man sett det olagliga om man skall kunna ställas till svars för att man inte ingrep.

Diversion skrev:
Låter ju konstigt av rent praktiska skäl. Jag menar då måste det ju bevisas bortom allt rimligt tvivel att man sett det olagliga om man skall kunna ställas till svars för att man inte ingrep.

Jag hade fel, Man är tydligen inte tvungen att ingripa. Men man får :)

Envarsgripande
Rättegångsbalken ( RB 24:7 )

Påträffas den som begår brott, varpå fängelse kan följa, på bar gärning eller flyende fot får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till polisen.

Envar får enligt bestämmelserna i rättegångsbalken företa ett gripande om någon av följande förutsättningar är uppfyllda.

1. Om en person begår brott på vilket fängelse kan följa och vederbörande anträffas på bar gärning eller flyende fot.....osv (http://w1.421.comhem.se/~u42119321/pri/Envarsgripande.html)

Skit samma.. Det var bra gjort och sätta dit grannen! :tummenupp

xtreme skrev:
Det kan ju faktiskt hända att en "snäll" granne gör en sådan tavla....
Är det en snäll granne kanske man kan prata (En jävla utskällning som hörs)med honom/henne och påtala det olämpliga, och ta nycklarna. Går personen inte med på det e det bara att ringa polisen. Även en snäll granne kan ju köra över dina barn, din tjej, dina syskon, eller nån annan.
Dricker man ska man fan inte köra!

Tar man nycklarna ,oavsett hur gott syftet är, så åker man dit själv.

Var ett sånt fall i tidningen nyss där han som tog nycklarna för sin packade kamrat så han inte skulle ta bilen, han åkte dit för stöld tror jag.

Snuten kom efter någon timme eller 2.... (som gick in i huset och stannade 10-15 minuter). Vore jävligt kul att veta vad som sades! Men nu kan vi vänta oss en anmälan om vi fiser ute på gatan. Hon e som sagt helt störd. Hon har tex anmält våra barn för att de hade kastat sten i hennes trädgård. Vid tidpunkten för detta hemska dåd var ungarna dessutom i skolan!

McB skrev:
Japp, fel. Ingen skyldighet att ingripa, liksom vi inte har någon skyldighet att lämna ut uppgifter om någon som har begått ett visst brott. Poliser måste dock ingripa om de ser ett brott begås, oavsett om de är i tjänst eller ej.
Är inte helt säker på det där faktiskt,nyligen var det ett fall på efterlyst om en snubbe som blev rånad o brutalt misshandlad vid en bankomat i gubbängen(s-holm).En övervakningskamera fick allt på bild o bägge förövarna torskade,det roliga var att en tredje person som avlägsnade sig från platsen i början av misshandeln utan att ingripa oxå blev identifierad o anmäld för att inte ha ingripit.Jag vet inte vad rubriceringen på ett dylikt brott blir,men det skulle va intressant om nån vet o kan informera om det.

ktmjacke skrev:
Är inte helt säker på det där faktiskt,nyligen var det ett fall på efterlyst om en snubbe som blev rånad o brutalt misshandlad vid en bankomat i gubbängen(s-holm).En övervakningskamera fick allt på bild o bägge förövarna torskade,det roliga var att en tredje person som avlägsnade sig från platsen i början av misshandeln utan att ingripa oxå blev identifierad o anmäld för att inte ha ingripit.Jag vet inte vad rubriceringen på ett dylikt brott blir,men det skulle va intressant om nån vet o kan informera om det.

För brott som kan ge fängelsestraff överstigande 2 år måste du vittna om du vill undvika risken för medhjälp. Du behöver inte ingripa om du inte tror du kan göra det utan fara för din egen säkerhet.

Poliser har inte skyldighet att ingripa om de inte är i tjänst, däremot riksåklagaren.

sepahewe skrev:
För brott som kan ge fängelsestraff överstigande 2 år måste du vittna om du vill undvika risken för medhjälp. Du behöver inte ingripa om du inte tror du kan göra det utan fara för din egen säkerhet.

Poliser har inte skyldighet att ingripa om de inte är i tjänst, däremot riksåklagaren.
ok,tackar för det.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back