Anmäla grannen!

"Snäll granne" grejen går bort.....Om en person sätter sig bakom ratten en gång på fyllan så kan det säkert hända mera gånger, tänk om den personen kör på ditt barn eller nån annans barn, klipper grannen eller nåt liknande, och du vet att du kunde ha förhindrat det om du varit "elak granne" från början..........Så tänker jag i varje fall......Sätt dit dom bara.

ktmjacke skrev:
Är inte helt säker på det där faktiskt,nyligen var det ett fall på efterlyst om en snubbe som blev rånad o brutalt misshandlad vid en bankomat i gubbängen(s-holm).En övervakningskamera fick allt på bild o bägge förövarna torskade,det roliga var att en tredje person som avlägsnade sig från platsen i början av misshandeln utan att ingripa oxå blev identifierad o anmäld för att inte ha ingripit.Jag vet inte vad rubriceringen på ett dylikt brott blir,men det skulle va intressant om nån vet o kan informera om det.

Oh herregud, jag hade alltså flippat ur på dem som anmälde det OM det hade varit jag som hade gått där. Jag hade också bangat o hjälpt till och sprungit iväg o ringt snuten istället, det är ju för fan helt sjukt att bli anmäld för en sådan grej... ska alla vara sk "tuffguy" och hoppa in i ett slagsmål om man är 180cm väger 60kg och aldrig hållt i en handel och heller inte varit på någon kampsport? jag behöver ju inte ens säga vad som hade slutat med den killen ju om de hade varit sjuka killar som hade slåtts.

sepahewe skrev:
För brott som kan ge fängelsestraff överstigande 2 år måste du vittna om du vill undvika risken för medhjälp. Du behöver inte ingripa om du inte tror du kan göra det utan fara för din egen säkerhet.

Poliser har inte skyldighet att ingripa om de inte är i tjänst, däremot riksåklagaren.

Men om det vore ett väldigt stort slagsmål med kanske knivar? Inte kan man hoppa in då väll och hjälpa till eller?
(Jag ser "ingripa" som att hoppa in i det hela och då alltså inte springa iväg och ringa polisen vilket jag då tycker man borde göra givetvis)

sepahewe skrev:
Poliser har inte skyldighet att ingripa om de inte är i tjänst, däremot riksåklagaren.

Men vad ska en riksåklagare göra? Är det inte nånting som anmälningsplikt eller nått vi pratar om? jag vet inte men det verkar ju dumt att någon måste ingripa, detta kan ju ofta medföra fara för personens liv.

jaja, rätt gjort iaf att anmäla grannen.

Appropå det med envars gripande. Envar är ungefär var och en, alltså alla. MEN ett envarsgripande gäller bara om brottet som begås kan följas av fängelsestraff i ett år eller länge tid (har jag för mig) och om det INTE är giltigt blir det -Olaga frihetsberövande-, detta får man ett till tio år bakom galler för. Att bråttet kan straffas med fängelse innebär inte att brottslingen måste dömas med fängelse, bara att det ingår i "brottskalan" för det brottet, t.ex. stöld.

Också en bra grej att komma ihåg i nödsituationer.
Om du räddar liv på någon och behöver ta dig in i t.ex. en låst sommarstuga för att t.ex ringa för att överhuvudtaget rädda ett liv, så får du göra inbrott utan att bli skyldig till ett brott. Du får även tvinga dig in hos någon som vägrar att släppa in dig för att t.ex ringa 112. Observera att detta endast gäller vid fara för liv. Man kan bli skyldig att betala kostnader för att betala t.ex trasigt fönster.

Mitt minne är lite svagt angående exakta siffrorna och så har jag druckit några öl.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back