Anmäla fara på väg, hur?!

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Moneyeater (R6)
Någon som har koll på vem man ska kontakta, och HUR, om det ligger t.ex. grus i stora mängder etc på väg? Har kollat runt på nätet och på vägverket & trafikstyrelsens hemsida men hittar zero!

Hej Satanja.

Skador, hinder, faror och allmäna upplysningar om framkomlighet mm anmäler man till Trafikverket.

De har öppet 24-7.

Tel: 0771-921921 (vxl) Knappvalsystem, tryck 2 för vägfrågor och sedan 1 för att lämna information om vägunderhåll.

Man kan också anmäla sig som vägrapportör åt Trafikverket, då får man ett "snabbare direktnummer" till Trafikverket. (många bärgare, lastbilschaffisar, taxichaffisar mm är vägrapportörer).

Vänligen
Rickar
Kursledare
SMC-School Skåne

VBK tipsade väl om det här numret;0771242424, som jag såg till att få in i luren per omgående.

Vilket gäller, eller funkar båda?

Tack för svar!
Dock hjälpte det inte mig i denna situation, men lär säkerligen göra det i en annan. Min anmälan gällde tydligen kommunal väg, så jag måste ringa kommunen... tjoho...! :huvet

http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sa-skoter-vi-vagar1/Vem-skoter-din-vag/

Här kan du se vilka entreprenör som sköter de statliga vägarna runt om i landet. Dock gäller telefonnumret 0771-921921 till central växel för samtliga områden. Jag jobbar själv hos en entreprenör på ett av områdena i Stockholm och vet att alla entreprenörer även har ett eget journummer.. men det lämnar man ogärna ut till allmänheten.. Men luskar du lite kankse du kan få reda på det där du bor. :D

Hejsan!

Här är en direktlänk: http://www.trafikverket.se/Privat/Resan-och-trafiken/Anmal-skador-och-brister/

Annars är det nog bätter (o lättare på plats) att göra som Rickar föreslår o ringa in sin anmälan.
Något som också kan vara bra att veta, är att inom stadsgränserna, är det staden eller dess entreprenörer (NCC, PEAB mm) som sköter vägarna. Då måste man kontakta dessa/stadens gatukontor-Tekniska kontor.

Kan vi göra en sammanställning av detta och göra en stikie post av sammanställningen? :)

VBK/WW? :)

:hej

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2