Ang val av lättviktare.

StuntJohan

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Boden
Hoj
Aprilia RS 125
Tjenare, ska köpa en lättviktare nu men behöver lite tips.
Den ska användas till seriös stunting, alltså inte bakhjulet vid korvkiosken.
Kan redan cirklar och allt sånt så ni förstår vad den ska användas till.

Funderar lite på att bygga en Streetfighter NSR 125 typ -97.
Är det en smidig hojj, ni som har en är den jävligt framtung eller nått ?
Går bra på bak/framhjulet ?

Mitt andra alternativ är en t.ex KTM Exc 125.
Men då undrar jag hur är det med kolvbyten på en sån?
Hur länge tar man sig på en kolv om man inte kör gata ?
Är det som på en vanlig cross blir det ju att byta efter en vecka och det blir för dyrt i längden.

Så ni som är insatta i lättviktare ge mig tips nu ! :tummenupp
 
StuntJohan skrev:
Tjenare, ska köpa en lättviktare nu men behöver lite tips.
Den ska användas till seriös stunting, alltså inte bakhjulet vid korvkiosken.
Kan redan cirklar och allt sånt så ni förstår vad den ska användas till.

Funderar lite på att bygga en Streetfighter NSR 125 typ -97.
Är det en smidig hojj, ni som har en är den jävligt framtung eller nått ?
Går bra på bak/framhjulet ?

Mitt andra alternativ är en t.ex KTM Exc 125.
Men då undrar jag hur är det med kolvbyten på en sån?
Hur länge tar man sig på en kolv om man inte kör gata ?
Är det som på en vanlig cross blir det ju att byta efter en vecka och det blir för dyrt i längden.

Så ni som är insatta i lättviktare ge mig tips nu ! :tummenupp



Om du ska ha en Sporthojs 125a e d nog rätt svårt o köra på bakhjulet!

Iaf när ja har testat men jag är iofs nub på sånt! :gnissla
 
125 "sporthoj" är framtunga som as, köp offroad, typ crm eller kanske en ny gasgas eftersom du verkar ha råd till det.
 
Solid snake skrev:
125 "sporthoj" är framtunga som as, köp offroad, typ crm eller kanske en ny gasgas eftersom du verkar ha råd till det.

Japp håller med dej där! skulle inte direkt vilja stunta med min nsr för jag tycker den är almänt klumpig, Men visst med rätt drevning etc kan den säkert bli kulig :)
 
kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem kåtem

den är bra :tummenupp
du behöver inte direkt fundera på kolvbyten, är som på en vanlig hundratjufemma.
oljebyten var 100-200mil ingen större ansträgning.
 
Solid_Snake: Nej har inte cash till en ny gasgas tyvärr :p
Har en budget på kanske max 25 000 kr för en båge.

Cross-e-kul:Alltså som på en vanlig halvcross menar du ? crm,kdx osv ?
 
StuntJohan skrev:
Solid_Snake: Nej har inte cash till en ny gasgas tyvärr :p
Har en budget på kanske max 25 000 kr för en båge.

Cross-e-kul:Alltså som på en vanlig halvcross menar du ? crm,kdx osv ?

Om du kan köra i ringar på bakhjulet med annat tvåhjuligt fordon så borde ju du inte ha några som hellst problem med att dra upp t.ex. en NSR.
SF kittad så såklart.

En GasGas kanske är lite overkill om du bara ska stunta med den, man ramlar ju en hel del.
Mtt råd: Om du är så grym på ett hjul, köp en billig NSR/TZR/AF1 eller liknande och SF kitta den!
 
Om du ska ha offroadare: Köp en dt125a.
Om du ska ha till seriös stuntning, varför inte köpa en stor hoj direkt, du ska väl ändå bara stunta på avskilda platser ifrån trafik?
 
StuntJohan skrev:
Mitt andra alternativ är en t.ex KTM Exc 125.
Men då undrar jag hur är det med kolvbyten på en sån?
Hur länge tar man sig på en kolv om man inte kör gata ?
Är det som på en vanlig cross blir det ju att byta efter en vecka och det blir för dyrt i längden.

Så ni som är insatta i lättviktare ge mig tips nu ! :tummenupp

Tror nog du får byta kolv ganska ofta.. Jag byter efter 40timmar på min 250 så det blir nog lite oftare på en 125... Jag tycker du ska håll dig till en streetfighter det ser mycke coolare ut om du stuntar med en sån än om du gör det med en offroad... :tummenupp Och allt går att wheela med bara man vågar... :mattias
 
marcus_136: Jag ska stunta seriöst med den men delvis ha den som brukshojj..Och nej vet du vad jag är så gangster så jag tränar på industriområden och då vill jag kunna köra lagligt dit :hihi

StuntJohan skrev:
marcus_136: Jag ska stunta seriöst med den men delvis ha den som brukshojj..Och nej vet du vad jag är så gangster så jag tränar på industriområden och då vill jag kunna köra lagligt dit :hihi

Mögel: Okej, ser att du har en YZ..så en ktm sx 125 och en ktm exc 125 har samma motor alltså ?
 
vad jag vet så har inte sx och exc så många lika delar i motorn, jag har fått information om att kolven ska bytas som vanligt. runt en 1000 mil sisådär
 
Kanske är annorlunda på gata och bana...jamenar på en cross bana är de ju inte så att man ligger o pruttar fram med en 125:a den har ju inte skitbra bottendrag...

Så gatkörning och bankörning är nog lite olika...
 
En cross har noll på botten, noll på mellan och allt ligger på topp, det smäller till när effekten kommer och den drar upp på bakhjulet direkt.

Det går inte att hålla den där heller för minsta lilla gas så blir den vild som bara fan och håller på att dra över, man får trycka i nästa växel helt enkelt.
 
cross-e-kul skrev:
vad jag vet så har inte sx och exc så många lika delar i motorn, jag har fått information om att kolven ska bytas som vanligt. runt en 1000 mil sisådär

*samma motor förutom att exc har annat tändsystem och en generator
*olika framgafflar men samma bak
*8.5 liters tank på exc och 7.5 på sx
*exc 100kg torrvikt och sx 90kg

har den faktan framför mig
:hihi
 

Bifogat

  • DSCN1633.JPG
    DSCN1633.JPG
    100.2 KB · Visningar: 74
RS "Alex" skrev:
*samma motor förutom att exc har annat tändsystem och en generator
*olika framgafflar men samma bak
*8.5 liters tank på exc och 7.5 på sx
*exc 100kg torrvikt och sx 90kg

har den faktan framför mig
:hihi


Okej, men så kort och gott så är det kolvbyte nästan lika ofta som på en helcross ?
 
Svanen skrev:
Ja. Beror på på körstilen men en 20-30h per kolv är nog lagom, kanske lite i överkant.

20-30h..det är ju absolut ingenting, kolvbyte en gång i veckan ungefär :3freak

Men typ en CRM då, känns dom jävligt klumpiga och tunga ?
 
cross-e-kul skrev:
vad jag vet så har inte sx och exc så många lika delar i motorn, jag har fått information om att kolven ska bytas som vanligt. runt en 1000 mil sisådär
1000 mil med samma kolv, på en cross? Inte för jag har jättekoll på kolvbyten på crossar, men låter inte det liiite mycket?
 
KalleNorton skrev:
1000 mil med samma kolv, på en cross? Inte för jag har jättekoll på kolvbyten på crossar, men låter inte det liiite mycket?
20-30h om du är är i SM elit, annars runt 80-100h.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top