ang teorifråga

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
Vart hemma hos polaren och testade nått teoriprogram han hade
då kom den här frågan(se bild). Jag blev helt förvånad när jag fick fel på den:näsblod, stämmer det att jag svarat fel? det är väll väjningplikt för mig bara i det läget?
/Blommen

Bifogat

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    113.2 KB · Visningar: 473
Har för mig att du måste stanna. Då du ska ut på en huvudled. Annars så har ju väjningsplikt då du kör ut.

Hmm, jag skulle nog anse att dom har gjort fel där. Inte fan har man stopplikt där?! Kan inte tänka mig att det är stopplikt bara för att det är en sån där enskild väg, då måste det väl vara stoppskylt? Eller vad skulle polisen säga om man bara åkte rätt ut där? Samma påföljder som missad stoppskylt?

jag förstår inte heller:confused: det är väll bara väjningsplikt när jag ska ut på huvudleden?
/Blommen

Jorå det stämmer om det nu inte sitter en skylt med stopplikt innan.

Hmm, jag skulle nog anse att dom har gjort fel där. Inte fan har man stopplikt där?! Kan inte tänka mig att det är stopplikt bara för att det är en sån där enskild väg, då måste det väl vara stoppskylt? Eller vad skulle polisen säga om man bara åkte rätt ut där? Samma påföljder som missad stoppskylt?

Tror också att de måste gjort fel. Annars bör man ju även ha stopplikt när man åker ut ifrån en bensinmack och när man åker ut ifrån terrängen.

Verkar vara en del teoriprogram där de slarvat med frågorna, svaren och bilderna :gnissla

"Du kommer från Tuveryd och ska svänga vänster..."
alltså, du ska svänga mot kameran och ser inte ett smack av vägen eftersom bilden bara visar vad som finns till höger.. :rolleyes:

ko men det står ju att "du inte ser några andra trafikanter". Men det kan ju klart komma någon trots att man inte ser det.

alltså, du ska svänga mot kameran och ser inte ett smack av vägen eftersom bilden bara visar vad som finns till höger.. :rolleyes:

det visste jag innan jag la upp tråden ,står att det inte kommer någon trafikkant på vägen. Men är det inte sant att det måste finnas en stoppskylt eller stopplinje i vägen för att det ska vara stoppplikt? annars är det väll väjningsplikt eftersom man ser huvudledsskylten.

det visste jag innan jag la upp tråden ,står att det inte kommer någon trafikkant på vägen. Men är det inte sant att det måste finnas en stoppskylt eller stopplinje i vägen för att det ska vara stoppplikt? annars är det väll väjningsplikt eftersom man ser huvudledsskylten.

Ska jag leka besservisser så står det faktiskt att inga andra trafikanter syns, inte som du säger att inga trafikanter kommer.... :tungan

Jag har ingen aning om vilka regler som gäller men skulle jag göra provet så skulle jag ha chansat på stopplikt, eftersom att bara köra ut i trafiken låter för enkelt för att vara sant.

Edit: såg nu att KuntaKen redan nämt det.

Edit2: (En parantes) Har för mig att även om en stopplinje finns, så får du stanna före eller efter den ifall den placeringen skulle vara skymd av träd e.dyl.

Last edited:
Jag skulle nog vilja påstå att dom har fel..
Verkar vara länsstyrelserna som kan kräva det...
Men bara om det sker från enskild väg till "specialsträcka" typ motorbana...
Så luddigt att Lille skutt indränkt i Softlan skulle bli avis... :D

Men det vore inte första gången det där programmet hade fel..
Jag hade nån äldre version 05 eller nåt och det fanns en flera frågor som
dom omöjligt kan ha haft rätt på.. Frågade t.o.m. bilskolan..

stopplikt även om skylt saknas.
då du kommer från enskild väg till huvudled.

edit: kvittar lika för mig om det bara är väjningsplikt, brukar oftast bli att jag gör rullstop och ser mig för ändå.

mackar osv, då gäller väl utfartsregel, dvs lämna företräde? :va

Last edited:
Det finns en motsvarande fråga i det riktiga körprovet med en bild på ett väl synligt övergångsställe som används av synskadade. Vägen är plaskvåt och frågan är vad man ska vara speciellt uppmärksam på.
1. Att hörselskadade kan använda övergånsstället
x. Risken för vattenplaning.
2. Att synskadade kan använda övergånsstället.

På bilden ser man klart och tydligt att ingen trafikant finns på eller ens i närheten av övergångsstället och då borde ju rätt svar vara X. D.v.s risken för vattenplaning. En gångtrafikant är ju alltid en gångtrafikant oavsett om den har t.ex nedsatt syn. En synskadad trafikant dyker inte upp snabbare än en vanlig gångtrafikant. Men även om det ligger en åker på varje sida av övergånsstället så tycker vägverket att man ska vara speciellt uppmärksam på synskadade trafikanter, att vägen är plaskblöt och att det kommer en sväng strax efter övergångsstället är tydligen lägre prioriterat...

Så jo. Vägverket/Str är inte alltid logiska i sina frågor och jag håller med dig om att din fråga är lite knarkad. Mig veterligen är det inte stopplikt från enskild väg, däremot väjningsplikt.

Ofta dom teoriproggen har fel,har testat 2 olika som inte är något att ha.
Kör på de på str,det är samma som skolorna använder,dock får du betala för varje prov men det är det värt att få korrekta frågor.

Henrik

Fursten är ju bra på lite allt i allo vad det jäller trafikregler och trafikvett, så fråga skulle nog vara ställd efter vad Fursten hade gjort i samma situation?

A: Hade han stannat, tittat i sidospegel, sedan åt vänster och följt av höger för att försäkra sig om att ingen harry haffa fanns i närheten. Varvid detta han försiktigt ökar gaspådraget för att möta upp med kopplingen och gett sig ut på leden.

B: Han hade på ett ansvarsfullt och föredömligt viss vissat att stopplikt är det samma som stopie

C: Han hade skitit i vilket

Håller med dig. Hela programmet luktar amatör. B och C alternativen är ju exakt likadana förutom att på C anger de en föklaring hur man tänker. Trådskaparen; slängskiten. Skulle inte lita på det programmet.

Och åter till frågan, självklart är det bara väjningsplikt som gäller.

Det finns en motsvarande fråga i det riktiga körprovet med en bild på ett väl synligt övergångsställe som används av synskadade. Vägen är plaskvåt och frågan är vad man ska vara speciellt uppmärksam på.
1. Att hörselskadade kan använda övergånsstället
x. Risken för vattenplaning.
2. Att synskadade kan använda övergånsstället.

På bilden ser man klart och tydligt att ingen trafikant finns på eller ens i närheten av övergångsstället och då borde ju rätt svar vara X. D.v.s risken för vattenplaning.

Ha ha, den var kul! Har nog aldrig passerat ett övergångsställe med så hög fart att det funnits risk för vattenplaning. Så frågan är vad som är mest logiskt. Att få vattenplaning (vid ett övergångsställe) eller att en gångtrafikant skall korsa vägen!

Ha ha, den var kul! Har nog aldrig passerat ett övergångsställe med så hög fart att det funnits risk för vattenplaning. Så frågan är vad som är mest logiskt. Att få vattenplaning (vid ett övergångsställe) eller att en gångtrafikant skall korsa vägen!

Hehe :) Det har du faktiskt rätt i, även om jag lyckats med vattenplaning i 30 km/h :tummenupp

....väjningsplikt förekommer vid infarter på starkt trafikerade vägar och huvudleder. På sådana ställen behöver du inte stanna, men du är skyldig att lämna företräde åt alla fordon på den korsande vägen, oavsett från vilket håll den kommer......

.... om du från en enskild väg kommer fram till en större väg bör du lämna företräde. Den större vägen kan vara en huvudled......

Så säger boken iallafall...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back