Ang ta Mc kort. Fråger , info m.m

Kettunen88

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
baaah
Hejsan! Är helt färsk på sporthoj.com
Jag är vääääldigt sugen på att ta ett mc kort!
Har kört mycket cross , moped , även mc ( 400cc )
Nu är det att jag vill ha kortet o vill kunna glida runt på sommaren!
Vad o hur ska det gå till ?
Blir 21 i Juni. Som jag upp fattat det så är det 125cc= 16 år , 600cc 18 år , tung 20 år ?
Är inte ute efter nån Yamaha R1 direkt. utom vill ha en Honda CBR 600 runt 91 års.

Ska man satsa på Mellan kortet då ??
Priser ??
Teori ??
uppkörningar ev övningskörningar ?
Bra ställe att ta kortet på inom västra götaland , Älvsborg ??
Mata på lite information :)
Ber om ursäkt om jag postat denna tråd i fel kategori ?

Highway to hell ! :yoparty

Jag har en fråga till. Honda CBR600 , Klassas det som tung eller A ( Begränsad effekt ) ??

Angående var man tar kortet så ta och läs igenom den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180539
så får du en liten koll på skolorna i Göteborg i alla fall. Om det nu var skola du menade :tummenupp

Tack för hjälpen :)
Skall ringa o höra lite med " kul på hjul " då folk pratat så gott om dom. Vill ju inte hamna hos en bitter 69årig gubbe precis :näsblod

Last edited:
Jag har en fråga till. Honda CBR600 , Klassas det som tung eller A ( Begränsad effekt ) ??

Enligt körkortsportalen är begränsad effekt:
"A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg."

En cbr 600 har väll effekt som vida överskrider 25kW och klassas då som tung. För att få köras på ett "mellankort" måste den strypas. Men eftersom du är 20 så varför inte satsa på ett obegränsat kort direkt?

Tack för hjälpen :)
Skall ringa o höra lite med " kul på hjul " då folk pratat så gott om dom. Vill ju inte hamna hos en bitter 69årig gubbe precis :näsblod

Jo jag var verkligen nöjd när jag gick där. Och bestämmer du dig för det obegränsade kortet så har de sköna hojar som de kör där nu (CB1000RA):tummenupp

Last edited:
Enligt körkortsportalen är begränsad effekt:
"A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg."

En cbr 600 har väll effekt som vida överskrider 25kW och klassas då som tung. För att få köras på ett "mellankort" måste den strypas. Men eftersom du är 20 så varför inte satsa på ett obegränsat kort direkt?

Jo jag var verkligen nöjd när jag gick där. Och bestämmer du dig för det obegränsade kortet så har de sköna hojar som de kör där nu (CB1000RA):tummenupp

Okej okej lite kött på benen nu i alla fall ! :hihi
Men ni ska jätte tack för snabba svar! :tummenupp
Sov gött alla!

:edit Om ja ska satsa på ett obegränsat A kort så får jag ju vänta i 3 månader till innan jag blir 21. Kanske värt att vänta :rolleyes: ??

Okej okej lite kött på benen nu i alla fall ! :hihi
Men ni ska jätte tack för snabba svar! :tummenupp
Sov gött alla!

:edit Om ja ska satsa på ett obegränsat A kort så får jag ju vänta i 3 månader till innan jag blir 21. Kanske värt att vänta :rolleyes: ??

Nu vet jag inte hur det är där nere, men här i stockholm var tidigaste uppkörningen någon gång i början av juni när brorsan bokade häromdagen, så det kanske inte ens är något att fundera över =)

Om ja ska satsa på ett obegränsat A kort så får jag ju vänta i 3 månader till innan jag blir 21. Kanske värt att vänta :rolleyes: ??

Hehe jo det har du ju rätt i. Jag som tänkte fel förut, för att ta det direkt måste man ju vara 21, jag tänkte 20 förut. Men det är väll definitivt värt att vänta, slipper du ju antingen hitta en hoj som är strypt eller strypa själv, gör en ny regbesiktning etc. Eftersom du redan nu får övningsköra med obegränsas mc så varför inte? Kanske du kan tajma in ett teoriprov och uppkörning strax efter att du fyllt år?

Hehe jo det har du ju rätt i. Jag som tänkte fel förut, för att ta det direkt måste man ju vara 21, jag tänkte 20 förut. Men det är väll definitivt värt att vänta, slipper du ju antingen hitta en hoj som är strypt eller strypa själv, gör en ny regbesiktning etc. Eftersom du redan nu får övningsköra med obegränsas mc så varför inte? Kanske du kan tajma in ett teoriprov och uppkörning strax efter att du fyllt år?

Okaay! Jo men varför inte. Dumt o stressa, Bättre o vänta så kan ja själv byta hoj till värre sen för visst tröttnar man på sina maskiner o vill ha mer till slut ?? ;)
Men ska i varje fall höra av mig till kul på hjul imorgon o höra lite me grabbarna där vad dom tycker o säger! O eventuellt kanske redan nu boka nått som du sa till strax efter jag fyllt 21 :)

Okaay! Jo men varför inte. Dumt o stressa, Bättre o vänta så kan ja själv byta hoj till värre sen för visst tröttnar man på sina maskiner o vill ha mer till slut ?? ;)
Men ska i varje fall höra av mig till kul på hjul imorgon o höra lite me grabbarna där vad dom tycker o säger! O eventuellt kanske redan nu boka nått som du sa till strax efter jag fyllt 21 :)

Vet inte om "kul på hjul" är körskola eller vad men Tipset är ju klart att ta kortet privat, sparar ju mängder med cash om du har någon att öva med och en hoj att köra upp med.....bara mata på med konbanor och bromstester o plugga lite teori på kvällarna...
själv klarade jag allt galant första gången, så billigt de kan bli.(lämp, uppskrivning o uppkörning + kostnad för handledare)

Lycka till i alla fall.......:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...