Ang olyckor och statistik...

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag har fått tag på lite statestik vad det gäller antalet mc-olyckor från 1980 som jämnfört med 2007 och antal hojar i trafik.

1980 var det 1248 polisrapoterade olyckor.
2007 var det 1300 enligt Vägverket.
Det vill säga ungefär samma antal!

1980 fanns det 54332 reggade hojar.
2007 fanns det 286867 reggade hojar.
Det vill säga en 500% ökning!!

Inte för att vara så men jag tyckar att gnället är obefogat!
Då ska vi komma ihåg att nu har vi även Quadar som går under mc ochså..

Last edited:
Jupp av hojar, trodde du menade först olycksstaestiken först..
Klart att olyckorna har gått ned i förhållande till hur många vi är på vägarna!:tummenupp Trots olyckskorparnas kraxande:mad:

Om siffrorna stämmer vad fan gnäller f-bolag o politiker om då!?
Kan tänka mig att f-bolagen fått mer utgifter p.g.a. "stölder" men sjukhuskostander lära knappast vara dyrare nu, än då...
Vad har jag missat? Varför skall vi betala 50000kr helförs. per år?

Kan tänka mig att f-bolagen fått mer utgifter p.g.a. "stölder" men sjukhuskostander lära knappast vara dyrare nu, än då...

Försäkringsbolagen står för en större del av kostnaderna nu än vad de gjorde då.

Det är trafikförsäkringen som kostar och den betalar för inkomstbortfall, sveda och värk, ersättning till omkommnas barn, Rehabilitering m.m
- det är lätt att inse att kostnaderna för en motorcyklist kan bli enorma!

Numera är det även en skatt på trafikförsäkringen.

Försäkringsbolagen står för en större del av kostnaderna nu än vad de gjorde då.

Det är trafikförsäkringen som kostar och den betalar för inkomstbortfall, sveda och värk, ersättning till omkommnas barn, Rehabilitering m.m

Ok det är jag med på MEN nu är det runt 231000 fler hojåkare som är med och betalar...

Nu är det ju så att de flesta betalar in en försäkring som ALDRIG är inblandat i något, dessa står ju bla till ovanstående.

Nu har ju även politikerna gått ut och medgivit att denna "försäkringsskatt" inte kommer att gå till dylikt utan rakt ner i statskassan, så vi är lurade. Tidigaste efter nästa val kanske denna fråga kommer upp igen, alltså kommer de lura av oss mera pengar då, som igen inte kommer att gå till dylikt..

Gör man så här som privatperson kallas det bedrägeri, vad kallas det när staten gör det:va

Last edited:
Nu är det ju så att de flesta betalar in en försäkring som ALDRIG är inblandat i något, dessa står ju bla till ovanstående.
Min personliga erfarenhet av sporthojåkare, är att de flesta har varit med om en eller flera olyckor...
Nu har ju även politikerna gått ut och medgivit att denna "försäkringsskatt" inte kommer att gå till dylikt utan rakt ner i statskassan, så vi är lurade. Tidigaste efter nästa val kanske denna fråga kommer upp igen, alltså kommer de lura av oss mera pengar då, som igen inte kommer att gå till dylikt..

Gör man så här som privatperson kallas det bedrägeri, vad kallas det när staten gör det:va
Nu råkar det vara så att detta var känt innan valet, och debatterat här på SH, och ändå röstade en majoritet på dessa partier så det är "så här vi vill ha det"...
Ok det är jag med på MEN nu är det runt 231000 fler hojåkare som är med och betalar...
Bland sporthojar förekommer det många olyckor, sett till antalet, och dessa ligger i en egen försäkringsgrupp vilket ger en hög försäkringspremie.
Kromslädarna i sin tur är inblandade i betydligt färre olyckor vilket gör att premier för dessa är relativt låga.
På samma sätt är förare grupperade efter ålder och kön -> ung och kille = dyrt...
Antalet sporthojar är bara en bråkdel av dessa 231000...

Sen, om man är lite cynisk, kan man säga att en invalidiserad sporthojåkare i 20års ålder kostar försäkringsbolaget betydligt mer än en 60årig gubbe när det gäller ersättning för invaliditet och förlorade framtida inkomster...
Billigast, för försäkringsbolagen, är när någon utan barn dör i en singelolycka...

Statistiken visar att de flesta olyckor på MC sker under det första året man äger motorcykeln!

Min personliga erfarenhet av sporthojåkare, är att de flesta har varit med om en eller flera olyckor...

Nu råkar det vara så att detta var känt innan valet, och debatterat här på SH, och ändå röstade en majoritet på dessa partier så det är "så här vi vill ha det"...

Bland sporthojar förekommer det många olyckor, sett till antalet, och dessa ligger i en egen försäkringsgrupp vilket ger en hög försäkringspremie.
Kromslädarna i sin tur är inblandade i betydligt färre olyckor vilket gör att premier för dessa är relativt låga.
På samma sätt är förare grupperade efter ålder och kön -> ung och kille = dyrt...
Antalet sporthojar är bara en bråkdel av dessa 231000...

Sen, om man är lite cynisk, kan man säga att en invalidiserad sporthojåkare i 20års ålder kostar försäkringsbolaget betydligt mer än en 60årig gubbe när det gäller ersättning för invaliditet och förlorade framtida inkomster...
Billigast, för försäkringsbolagen, är när någon utan barn dör i en singelolycka...

Statistiken visar att de flesta olyckor på MC sker under det första året man äger motorcykeln!

Många olyckor är ju även med hojar med halvförsäkring el trafik då drabbas inte försäkringsbolaget. Känner flera som kraschat men förutom ett skadat ego så har man lagat hojen ur egen ficka.

Där håller jag med dig till fullo! Många har bäddat för sig själva.

Billigare lär det inte bli, man får väl hoppas på att fler följer Folksams spår där man kan gå kurser för att få ner premien. Fortsätter prisökningarna i samma takt kommande år så lär man få åka custom på gata och ha R:n till bana.
Tycker det är ok att vi betalar våran egna kostnad men att vi skall premieras efter skadefria år/mil samt slippa betala för alla andras hobbyskador, typ fotboll, ishockey, o.s.v. Men vad katten skiter och min åsikt i detta är väl detsamma för politikerna...Bara slanta o se glad ut :)

Bara ett till exempel av hur politikerna lyssnar på en liten minoritet som har argument som bygger på antagande och rädsla istället för fakta. :gnissla

Att ridning är farligare än hojåkning finns det också statistik på... det hjälper inte heller. :huvet

Tycker du fortfarande att det är konstigt när 6% (sporthoj, förare upp till 25 år) av 286800 hojar står för 40% av försäkringsbolagens skadeutgifter... Dessa 40% är ett mörkertal där skenförsäkringar, klotad halvförsakrad hoj blir stulen mm EJ är inräknat!!!

Eller vill du att andra försäkringsklasser ska få höjda premier och vara med att betala för sporthojarnas olyckor???

Judit: Åtgärdat (defekt tangentbord) :huvet

Last edited:
Ska du räkna statistik så får man räkna alla siffror, då statistik kan säga precis vad man vill beroende på hur man räknar.

För att ta reda på om försäkringshöjningar är berättigat så behöver du ta reda på flera faktorer.
Fler registrerade hojar säger ju inget om det är fler förare eller bara fler inköpta cyklar / person. Alltså behöver du motsvarande siffror baserat på antal cyklar / person inte bara antal cyklar.

Sedan behöver man dela in antalet motorcyklar av det totala antalet då jag gissar att antalet sporthojar idag är långt högre än 1980 (gissar) och tittar vi på effekten så har det ju hänt en hel del.

Sedan behöver du räkna på de som är inblandade i olyckor, vilka åldrar de är i. Ju yngre ju dyrare. Visst, låter cyniskt, men försäkringsbolag är just bolag och alltså inga välgörare. De räknar på allt och de behöver gå med vinst.

Så innan det klassiska börjar med att börja gnälla på något politiskt och alla kommentarer som jag personligen tycker är rätt löjliga om att det är brottsligt med skatt etc så tänk efter lite och räkna på det istället.

Säger inte att jag är nöjd att betala 2000 / månad i försäkring, men det är ju också ett val jag gör. Antingen får jag betala för att jag vill köra hoj eller så får jag låta bli. Att lipa över det gör ju tyvärr ingen skillnad. Jag kan ju göra valet att gå en utbildning för ynka 1000 spänn som sänker min premie ytterligare 6000 / år vilket är enormt mycket i dessa sammanhang, men det är ju som sagt också mitt val.

Ta sedan alla som skenförsäkrar på föräldrar för att hålla nere premien. Självklart så gör ju inte det premierna biligare på sikt eftersom vi är tillbaka till att bolagen behöver ha täckning för sina utgifter.

För att vara unga livsglada människor som ägnar oss åt det som vi tycker är roligast så är det förvånansvärt många sporthojare som är riktiga gnällspikar. Som ett ålderdomshem
- det är så hemst att priset på mjölk har blivit så dyrt
- dessa ungdommar med stål i ansiktet och konstiga kläder, nä det var bättre förr.

Sarkasm, ironi och gnäll av. Ska ut och köra skiten ur min hoj i solen istället och göra det med ett leeende. Gnälla får vänta tills jag fyller 70.

Tycker du fortfarande att det är konstigt när 6% (sporthoj, förare upp till 25 år) av 286800 hojar står för 40% av försäkringsbolagens skadeutgifter... Dessa 40% är ett mörkertal där skenförsäkringar, klotad halvförsakrad hoj blir stulen mm EJ är inräknat!!!

Eller vill du att andra försäkringsklasser ska få höjda premier och vara med att betala för sporthojarnas olyckor???

Judit: Åtgärdat (defekt tangentbord) :huvet
Vad är det du inte fattar i min text? Skrev ju att jag tycker det ok att vi betalar för oss själva men vill inte vara med o betala för andra...

Vad är det du inte fattar i min text? Skrev ju att jag tycker det ok att vi betalar för oss själva men vill inte vara med o betala för andra...

Nu är jag lite förbryllad - menar du att sporthojägare får betala för icke-sporthojolyckor och att det är det som är anledningen till höga premier?

Betala för andra? Det är ju det som är själva idén med en "försäkring"...

Nu är jag lite förbryllad - menar du att sporthojägare får betala för icke-sporthojolyckor och att det är det som är anledningen till höga premier?

Betala för andra? Det är ju det som är själva idén med en "försäkring"...

Nej det jag menar är att om vi som åker R hoj skall stå för våra egna kostnader via höga premier så kan väl regeringen göra om så att f-bolagen står för alla skador t.ex. om Pelle bryter benet då han spelar fotboll så kan f-bolagen stå för kostnaderna istället för staten...Vore mer rättvist. Som det är idag får jag betala Pelles skada via skattesedeln men kraschar jag får jag inget av Pelle...Glasklart :)

Nej det jag menar är att om vi som åker R hoj skall stå för våra egna kostnader via höga premier så kan väl regeringen göra om så att f-bolagen står för alla skador t.ex. om Pelle bryter benet då han spelar fotboll så kan f-bolagen stå för kostnaderna istället för staten...Vore mer rättvist. Som det är idag får jag betala Pelles skada via skattesedeln men kraschar jag får jag inget av Pelle...Glasklart :)

och vart tror du staten får sina pengar ifrån till sjukvården för att fixa Pelles ben? :va Kallas skatt, något vi alla betalar. Är Pelle för ung för att betala skatt så har ju hans föräldrar gjort det, eller dina föräldrar etc.

Det är väldigt enkelt. Premien på sporthojar är mycket högre än alla andra för att de är överrepresenterade i olycksstatistiken. Det är alltså ett högriskprojekt att försäkra vilket innebär höga premier.
Din hemförsäkring kostar runt 1-2000 / år för kanske 1mille i lösöre, men det är också en försäkring som alla som bor har, vilket innebär att statistiskt så räcker det om det "bara" är ett inbrott/brand etc per 1000 hemförsäkringar vilket den reella siffran är mycket lägre, vilket innebär låg risk vilket innebär låg premie.

Vi har inte höga premier för att något är orättvist. Vi har det för att det är ett högrisk projekt att försäkra dem. Vad tror du kostnaden för ett bolag är om en 25åring kör ihjäl sig? De materiella kostnaderna är en bråkdel av vad det kostar. Tyvärr är det den dystra sanningen.

Nu hanger aven jag med :tummenupp
Tolkade det hela som att du ansag att det var betydligt fler hojar som var forsakrade, men vi har fortfarande samma olycksstatestik, darav borde premien vara lagre...Sorry :pannkyss

Jag har samma tank som du har!
Precis som du skrev, en fotbollsspelare som skadar knat...kostar skattepengar...fortsatter att spela boll...skadar knat igen...kostar annu mer pengar...etc etc

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph