Ang olyckor och statistik...

och vart tror du staten får sina pengar ifrån till sjukvården för att fixa Pelles ben? :va Kallas skatt, något vi alla betalar. Är Pelle för ung för att betala skatt så har ju hans föräldrar gjort det, eller dina föräldrar etc.

Jag anser om man ar med i en idrottsforening och utovar en sport, sa ska man ha en skadeforsakring for just den sporten. Detta for att just samhallet inte ska behova sta for dina skador.

Ta den har fotbollsspelaren igen....
Han skadar sitt ena kna, opereras for skattepengar samt ar sjukskriven!
Efter detta fortatter han att spela boll och drar pa sig ytterligare en skada i samma kna. Kostar annu mer skattepengar och ytterligare en sjukskrivning!
Han ger sig inte, och fortsatter att spela boll...
Dessa skador borjar ta ut sin ratt nar han kommer upp lite i alder och har problem med att ga, jobba mm. Denna skada gor att han belastar kroppen felaktigt och sliter ut sitt andra kna...vilket kostar samhallet annu mera skattepengar!

(tangentbordsfel) :huvet

Jag anser om man ar med i en idrottsforening och utovar en sport, sa ska man ha en skadeforsakring for just den sporten. Detta for att just samhallet inte ska behova sta for dina skador.

Ta den har fotbollsspelaren igen....
Han skadar sitt ena kna, opereras for skattepengar samt ar sjukskriven!
Efter detta fortatter han att spela boll och drar pa sig ytterligare en skada i samma kna. Kostar annu mer skattepengar och ytterligare en sjukskrivning!
Han ger sig inte, och fortsatter att spela boll...
Dessa skador borjar ta ut sin ratt nar han kommer upp lite i alder och har problem med att ga, jobba mm. Denna skada gor att han belastar kroppen felaktigt och sliter ut sitt andra kna...vilket kostar samhallet annu mera skattepengar!

(tangentbordsfel) :huvet

Flesta sporter har ju egna försäkringar. Ta en sport (ja det är en sport) som Golf. Många kallar det moderatbandy etc, men när du vistas på en golfbana så är du försäkrad. Det är därför man inte får spela golf utan medlemskap i en golfklubb (eftersom en del av den medlemsavgiften går till just golfförsäkringen). Finns fler sporter där det fungerar just så här.

Men det du säger är ju också lite en för alla, alla för en. Finns redan flera länder där det är så. USA är kanske det första exemplet jag tänker på. Allt är billigt, men har du ingen försäkring (där är det magiska ordet igen) så är du skuldsatt resten av ditt liv om något händer.

Missförstå mig rätt, jag skulle gladeligen betala 15% i skatt och sedan lägga undan till mina egna försäkringar och utgifter då jag nästan aldrig är sjuk och inte spelar hockey, fotboll, handboll, rugby, seglar, golf och sedan åker hoj på det. Men hur gör vi då med pensionärer, människor under 16-18 som inte hunnit betala sina försäkringar etc. Ska föräldrar stå för sina barns försäkringar i de 17 idrotter som de hinner utöva mellan 5 och 15 medans de prövar på?

Hur gör familjen från "rosengård" som kanske inte har pengar att betala för sina 2 barns fotbollsskador eller fotbollsförsäkringar så att de ens kan spela fotboll?

Och vad skulle hända om det faktiskt var så att varje grupp fick täcka sina egna omkostnader. Sporthojsförsäkringar skulle kosta 100.000 / år något sådant och alla här skulle köra oförsäkrat och svära över den jävla staten som inte kan vara med och täcka våra kostnader och varför fan man betalar skatt om man ändå inte får ut något för det.

Flesta sporter har ju egna försäkringar. Ta en sport (ja det är en sport) som Golf. Många kallar det moderatbandy etc, men när du vistas på en golfbana så är du försäkrad. Det är därför man inte får spela golf utan medlemskap i en golfklubb (eftersom en del av den medlemsavgiften går till just golfförsäkringen). Finns fler sporter där det fungerar just så här.

Men det du säger är ju också lite en för alla, alla för en. Finns redan flera länder där det är så. USA är kanske det första exemplet jag tänker på. Allt är billigt, men har du ingen försäkring (där är det magiska ordet igen) så är du skuldsatt resten av ditt liv om något händer.

Missförstå mig rätt, jag skulle gladeligen betala 15% i skatt och sedan lägga undan till mina egna försäkringar och utgifter då jag nästan aldrig är sjuk och inte spelar hockey, fotboll, handboll, rugby, seglar, golf och sedan åker hoj på det. Men hur gör vi då med pensionärer, människor under 16-18 som inte hunnit betala sina försäkringar etc. Ska föräldrar stå för sina barns försäkringar i de 17 idrotter som de hinner utöva mellan 5 och 15 medans de prövar på?

Hur gör familjen från "rosengård" som kanske inte har pengar att betala för sina 2 barns fotbollsskador eller fotbollsförsäkringar så att de ens kan spela fotboll?

Och vad skulle hända om det faktiskt var så att varje grupp fick täcka sina egna omkostnader. Sporthojsförsäkringar skulle kosta 100.000 / år något sådant och alla här skulle köra oförsäkrat och svära över den jävla staten som inte kan vara med och täcka våra kostnader och varför fan man betalar skatt om man ändå inte får ut något för det.

Du har ett valdigt bra argument!
Personligen tror jag att de flesta precis som du och jag tanker just pa USA nar det galler forsakringsfragan dar en oforsakrad star delvis utan skydd, och i sadant fall oftast inte har rad med en sjukhusvistelse! Detta ar inget som jag vill uppna...! Visst, jag har bade blatt & rott blod i adrorna, men oftst tar det roda averhanden. Inte for att jag anser att det ska vara sa, utan for att det finns sa manga som har det samre an mig sjalv, och aldrig kommer att fa det battre!

Men nar det galler en hobby, vilket motorcykel, golf, fotboll, ridning mm tillhor, sa anser jag att den ekonomiska delen av skador inte ska tas fran skattebetalarnas pengapung. Lat dom pengarna istallet gora nytta dar dom verkligen behovs!!!

Ni har båda bra argument och jag vill poäntera att jag inte gnäller över de höga priserna, hade jag ägt ett försäkringsbolag hade jag också velat tjäna pengar på mina kunder. Om bolagen tillämpade 25% i självrisk + besiktning innan man kan teckna skulle de få bort många bedrägerier och folk kanske skulle ta det lite lugnare när de vet att de inte kommer undan med 3000kr ifall de skrotar hojen, därmed färre olyckor...Sen skulle ju F-bolagen också kunna sponsra till förebyggande åtgärder exempelvis kortfilmer på tv o artiklar i tidningar för att spara pengar på sikt...

Med tanke på hur många fotboll/hockey utövare vi har i landet tror jag inte premien skulle bli så hög för dem. De betalar ju redan en klubbavgift så baka in en försäkringskostnad i priset så blir ingen utan.

Hursomhelst det vi skriver kommer inte påverka någon bara betala o va glad att de inte förbjudit våran hobby ännu :näsblod

Som det är nu är det inte rättvist att just "vi" ska stå för våra egna kostnader samtidigt som vi, via skatten, får betala för skador vållade av rökning, alkohol, övervikt och alla fritidsskador (bara som exempel) folk drar på sig av ren klantighet...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul