Ang. köp av hoj som är kreditköp

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Någon har en bra idé hur man löser ett köp smidigt där hojen är ett kreditköp med återtaganderätt?

Jag vill ju knappast slänga iväg mina pengar förrän jag vet att hojen är helt skuldfri. Kanske skriva in det i kvittot nåt i stil med: "Nuvarande ägare åtar sig att omedelbart betala resterande belopp på kreditköpet."

Eller?

Henkepenk skrev:
2375883 Någon har en bra idé hur man löser ett köp smidigt där hojen är ett kreditköp med återtaganderätt?

Jag vill ju knappast slänga iväg mina pengar förrän jag vet att hojen är helt skuldfri. Kanske skriva in det i kvittot nåt i stil med: "Nuvarande ägare åtar sig att omedelbart betala resterande belopp på kreditköpet."

Eller?

Göra upp affären på banken så att lånet löses direkt.

tror nog de e enda sättet då man e med båda och man ser att allt e betalt o klart...

jag skulle då inte gå me på nåt annat

Henkepenk skrev:
2375895 Bankerna i Sverige har inte coola öppet-tider. Passar inte när jag ska kolla på hojen.

Kolla på hojen. Bestäm dig om du skall köpa den. Kom sedan överens om en dag då nå åker till banken tillsammans.

Alt. ge honom pengarna och hålla tummarna.. :tomten

Henkepenk skrev:
2375883 Någon har en bra idé hur man löser ett köp smidigt där hojen är ett kreditköp med återtaganderätt?

Eller?

att bara skriva ett papper er imellan ska du absolut inte göra, passar inte bankens tider då du ska kolla på hojen så skulle jag säga köp en annan hoj isåfall

Henkepenk skrev:
2375895 Bankerna i Sverige har inte coola öppet-tider. Passar inte när jag ska kolla på hojen.

Det måste du väl kunna lösa? Gör upp affären på banken så att du är 100 på att lånet är löst. Sen är du home free :)

Har svårt att ta mig till Skåne och vara där innan banken stänger. Fan också! Får ta mig en funderare på det här.

Men om man skriver in det i kvittot så blir det väl kontraktsbrott om säljaren inte fullföljer lösningen av krediten?

Henkepenk skrev:
2376307 Har svårt att ta mig till Skåne och vara där innan banken stänger. Fan också! Får ta mig en funderare på det här.

Men om man skriver in det i kvittot så blir det väl kontraktsbrott om säljaren inte fullföljer lösningen av krediten?

Hade gjort som dom andra skriver. Kan bli VÄLDIGT mycket arbete för ingenting.
Det finns väl fler hojar, lr?

Gissa två gånger hur mycket kreditgivaren bryr sig om att du har skrivit papper med en som lurats... Du kan skriva att säljaren intygar att egendomen är hans och till fullo betald men... Satsa på banken istället... ta ledigt en dag.. Hojen är kreditgivarens egendom och krediten följer med hojen... så har du otur får du pröjsa den två gånger.... Och DET suger...

Henkepenk skrev:
2376307

Man kan aldrig "Friskriva" sig från Finansbolagets/Banken "Kreditspärr/Återtagningsrätt.
Kvittot beskriver bara vad som HAR hänt, inte vad skall HÄNDA.

Betalar du hela summan till honom, och han inte löser lånet så har dom laglig rätt
att återta hojen om han inte pröjsar.

Ta reda på exakt hur mycket restskulden är, lånets/kreditens nummer.
Ta med kontanter och åk tillsammans till "Kassaservice" och lös lånet,
dom har längre öppettider än banken.

KentW

Du betalar väl räkningar och så på någon internetbank?!

1. Ta reda på vilket kreditinstitut det är som står bakom lånet.

2. Ring dem och kolla exakt hur stort lånet är och vid vilket datum. De ger dig PG/BG nummer att betala in på.

3. Gör upp affären i närheten av en dator, typ hemma hos säljaren eller hos dig. Säg att han vill ha 100 kakor för hojen och den är belånad med 50. Skriv då FÖRST över hojen på dig på ägarbytespapperen, för sedan över 50 kakor till hans konto och gör sedan en betalning på 50 kakor till kreditgivaren.

4. Skriv ett vettigt kvitto, typ "köpesumma 100 kakor varav 50 kontant och 50 inbetalt till ockrare X" osv.

Lätt som läsk!

Förstår inte riktigt problemet?
Har sålt flera snöskotrar där det funnits kvar skuld.
Det GÅR överhuvudtaget inte att göra ägarbyte innan skulden är betald.
Följs åt och betala kvarvarande skuld..(om du inte riktigt litar på han)

Ring till hans / hennes finansbolag och ta reda på deras fakta.

Det varierar lite från bolag till bolag.

Tänk på att Svensk kassaservice INTE tar emot bank/postväxlar efter banken / postens öppettider.

Jobbade som foronsansvarig förr, har gjort detta x antal ggr. PM:a om du undrar nåt.

//Peter

Är väl bara att betala honom mellanskillnaden och själv lösa krediten när du kommer hem, han kan inte förlora på det för det ligger så att säga i ditt intresse att lösa krediten. Se bara till så att han skriver under ägarbyteslappen och ta den med dig.

ilstallione skrev:
2376855 Är väl bara att betala honom mellanskillnaden och själv lösa krediten när du kommer hem, han kan inte förlora på det för det ligger så att säga i ditt intresse att lösa krediten. Se bara till så att han skriver under ägarbyteslappen och ta den med dig.

Det är ju ett smidigt sätt! dock lär ni kasta ägande lappen på lådan tilsammans! säljaren lär ju inte låta dig dra med lappen på hojjen som han har lån på..

Är det inte så att 1 kreditköpt fordon har ett tillägg på ägarbeviset om just detta och det går inte göra ägarbyte förrän krediten är löst, kreditbolaget meddelar sedan VV att spärren skall tas bort och nytt ägarbevis skickas ut och på detta kan ägarbyte göras?

Cervantes skrev:
2377231 Det är ju ett smidigt sätt! dock lär ni kasta ägande lappen på lådan tilsammans! säljaren lär ju inte låta dig dra med lappen på hojjen som han har lån på..

Med tanke på att krediten följer fordonet och att det inte går att göra bytet innan krediten är löst är det nog enda sättet efter banktid. Varför skulle säljaren inte göra det, han har fått pengarna som fattas som garanti och betalas inte det andra så har nya ägaren kastat de i sjön.

ilstallione skrev:
2377678 Med tanke på att krediten följer fordonet och att det inte går att göra bytet innan krediten är löst är det nog enda sättet efter banktid. Varför skulle säljaren inte göra det, han har fått pengarna som fattas som garanti och betalas inte det andra så har nya ägaren kastat de i sjön.

Skulle nya ägaren låta bli att ändra ägare så kommer ju avbetalningen till gammla ägaren som står utan hoj..

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla