Ang. iskörning och däckinköp

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Ett litet tråd lyft....

Hur funkade däcken. Måste börja planera inför vintern :)

nilzz skrev:
2365418 Ett litet tråd lyft....

Hur funkade däcken. Måste börja planera inför vintern :)

Bakdäcket eftermonterades lite bult i så det är 275 bultar där. På packad snö funkar det att köra oslipad skalle men inte på is, då måste det slipas. Mina är slipade som ett spårbits och bakdäcket greppar kanon.

Framdäcket är lite snålt med sina 146 bultar så det skulle förstärkas lite då man känner att det vill glida iväg när man lägger ner på is. Skulle det komma lite lössnö så släpper det väldigt lätt ockå.

Däremot om man tar kombinationen av lössnö under bakdäcket så det vrider ut i en sladd och att man kan styra emot utan att lägga ner för mycket så skulle det fungera bäst.

jag skruvade också egna däck till min ktm ville inte lägga 4500 kr på en uppsättning finndubb mina däck kostade ca 450 kr och kanske 5 timmars jobb sen va det ett jävla grepp 309 skruv fram och 278 bak kolla bilderna på länken min hoj har gula dekaler den andra hojjen har finndubb och minimoton har skruvdäck.. fullt ös
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108828&highlight=is%E5ka+tj%F6rn

Har själv dubbat däck med vagnsbult, på is är det ganska halkigt pga den plana ytan längst upp på bultarna. Men på hårdpackad skoterled är man grymt svårslagen! Körde med ett gäng skotrar i vintras med min CR 125 och inte en jävel hade någon som helst chans att hänga på en ! :tummenupp

Bilder på däcken:

IMG_2246.jpg

Framdäcket

IMG_2249.jpg

Bakdäcket, slits fort gör det dessutom :D Har dock använt det i 2 vintrar

IMG_2250.jpg

Kan verkligen rekommendera att dubba själv, billigt och bra! En fördel att slipa alla dubb, men man ska ha orken också :)

kåteämm skrev:
2368464 Men på hårdpackad skoterled är man grymt svårslagen! Körde med ett gäng skotrar i vintras med min CR 125 och inte en jävel hade någon som helst chans att hänga på en ! :tummenupp

var de 5 åringar med kitte cat skotrar då? :rolleyes:

ozeo skrev:
2368529 var de 5 åringar med kitte cat skotrar då? :rolleyes:

Nej, dom var faktiskt 8! :D

Men om vi säger.. ZR 900 -02, Switchback 600 -06, XC 800 -01, ZRT 600 -97 m.fl. m-fl? :) Kan tillägga att om jag själv kör skoter hänger jag inte på dom 2 förstnämnda :D

kåteämm skrev:
2368573 Nej, dom var faktiskt 8! :D

Men om vi säger.. ZR 900 -02, Switchback 600 -06, XC 800 -01, ZRT 600 -97 m.fl. m-fl? :) Kan tillägga att om jag själv kör skoter hänger jag inte på dom 2 förstnämnda :D

dom måste ju köra som kärringar.. :näsblod
o hur kör du isf :D

ozeo skrev:
2368581 dom måste ju köra som kärringar.. :näsblod
o hur kör du isf :D

Jag kör så det gnäller om däcken på snöröken ;) Nämen det är väl bara o hålla fullt? Okej, på sjöar knappade dom väl in rätt duktigt på mig, men i skogen och rejält guppiga ställen hade dom inte en suck :D

kåteämm skrev:
2369005 Jag kör så det gnäller om däcken på snöröken ;) Nämen det är väl bara o hålla fullt? Okej, på sjöar knappade dom väl in rätt duktigt på mig, men i skogen och rejält guppiga ställen hade dom inte en suck :D

ska inte säga nåt då jag inte provat men då jag härdar finns inte en chans att nån jag känner som har cross hänger med..
fast de kanske beror på storlek på skoter o hur pass bra den är på leder..
ska va där de är djäääkligt dålig skitled isf..

ozeo skrev:
2369174 ska inte säga nåt då jag inte provat men då jag härdar finns inte en chans att nån jag känner som har cross hänger med..
fast de kanske beror på storlek på skoter o hur pass bra den är på leder..
ska va där de är djäääkligt dålig skitled isf..

Om leden är tillräckligt hård, kurvig och knölig och crossföraren är riktigt duktig, så kan man faktiskt hålla rätt så hyggligt jämn fart faktiskt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT