Ang. iskörning och däckinköp

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
rejser skrev:
ett billigt men liiite mer jobbkrävande alternativ för ren isåka är skruvdäck.
skruv finns billigt hos biltema.
har aldrig kört med finndubb men jag tror att fästet i skruvdäck är likvärdigt eller bättre!

Var detta något som var hållbart? Är det självgängande skruvar som du har använt i det?

Längd på skruvar och utstick?

Tips på bra 17tums däck med bra stomme som inte viker sig?
 
Ava mc har bra priser på dubbdäck, Bridgestone tror jag.
Tror att de kostar runt:
2000:- Bak
1500:- Fram

Vilken/vilka isar åker man på i Sthlm på vintern?
 
Grrrooov skrev:
Var detta något som var hållbart? Är det självgängande skruvar som du har använt i det?

Längd på skruvar och utstick?

Tips på bra 17tums däck med bra stomme som inte viker sig?

Ja det har hållt till 100% för mig och några kompisar, inte en enda skruv har gått av. Detta gäller för ren iskörning, ska man köra nått annat så gäller endurodubb utan tvekan.
Drygt 10mm utstick annars tappar man fästet snabbt när det blir lite uppkört.
Har inte provat på några 17" bara 21/19".
 
rejser skrev:
Ja det har hållt till 100% för mig och några kompisar, inte en enda skruv har gått av. Detta gäller för ren iskörning, ska man köra nått annat så gäller endurodubb utan tvekan.
Drygt 10mm utstick annars tappar man fästet snabbt när det blir lite uppkört.
Har inte provat på några 17" bara 21/19".

Jag har påbörjat en ritning på mitt däck nu. Långt ifrån lika många dubb som dig.

Recept (Än så länge):

1st Pilot Road (Risken finns att det är för mjukt)
1st däckpenna
Ritade in och försökte få ett mönster anpassat för att sitta M6*30mm med en 6*22*1,5 planbricka.

Jag går och tvekar på om jag verkligen ska slipa till bultarna för att få dom vassa. Skulle däcket vara för mjukt så är det för onödigt arbete men annat däck går att köpa som är bättre. Skulle fästet däremot inte vara behagligt med oslipad bult går det ju alltid slipa senare.

I bakdäcket är det utritat att sitta 196st dubbar. Däcket är 150/60-17.

I framdäcket hamnar jag gissningsvis på runt 165st dubbar.

Om jag inte skulle slipa skallen, kan det funka med grusväg då? Plåtskruv i dessa däck vore väldigt smidigt men jag tror inte det blir bättre p.g.a. avsaknad av planbricka på båda sidor till den lilla mängd gummi jämfört med ditt däck.

ceasar skrev:
Ava mc har bra priser på dubbdäck, Bridgestone tror jag.
Tror att de kostar runt:
2000:- Bak
1500:- Fram

Vilken/vilka isar åker man på i Sthlm på vintern?

"Dubbdäck"??

Tänkte något kraftigare och gärna på 17 tum så jag slipper nya fälgar bl.a.
 

Bifogat

  • Däck 1.jpg
    Däck 1.jpg
    105.5 KB · Visningar: 376
Last edited:
Grrrooov skrev:
Jag har påbörjat en ritning på mitt däck nu. Långt ifrån lika många dubb som dig.

Recept (Än så länge):

1st Pilot Road (Risken finns att det är för mjukt)
1st däckpenna
Ritade in och försökte få ett mönster anpassat för att sitta M6*30mm med en 6*22*1,5 planbricka.

Jag går och tvekar på om jag verkligen ska slipa till bultarna för att få dom vassa. Skulle däcket vara för mjukt så är det för onödigt arbete men annat däck går att köpa som är bättre. Skulle fästet däremot inte vara behagligt med oslipad bult går det ju alltid slipa senare.

I bakdäcket är det utritat att sitta 196st dubbar. Däcket är 150/60-17.

I framdäcket hamnar jag gissningsvis på runt 165st dubbar.

Om jag inte skulle slipa skallen, kan det funka med grusväg då? Plåtskruv i dessa däck vore väldigt smidigt men jag tror inte det blir bättre p.g.a. avsaknad av planbricka på båda sidor till den lilla mängd gummi jämfört med ditt däck.



"Dubbdäck"??

Tänkte något kraftigare och gärna på 17 tum så jag slipper nya fälgar bl.a.


Grymt detta vill jag se.. Ring mig när du börjat med detta. Funderar med på att dubba minn 17" ifall jag inte får tag på 21/18" fälgar....


///Micke
 
Mr_Mike skrev:
Grymt detta vill jag se.. Ring mig när du börjat med detta. Funderar med på att dubba minn 17" ifall jag inte får tag på 21/18" fälgar....

///Micke

Såg detta först nu. Däck klara. Två pers tog det ca 4 timmar för att göra.

146 dubb i framdäcket och 196 dubb i bakdäcket. Ska upp till Euromaster imorgon och kränga på dom också.

Lite bilder på fram och bakdäck, även båda när dom är helt klara.

Silvertejp i däcket över skallarna först, sen en sönderklippt slang och sedan ska ytterligare en slang i är tanken.

100st bultar står lite vackert och poserar.
 

Bifogat

  • Bak 1.jpg
    Bak 1.jpg
    124.3 KB · Visningar: 318
  • Bak 2.jpg
    Bak 2.jpg
    138.3 KB · Visningar: 167
  • Båda 2.jpg
    Båda 2.jpg
    98.6 KB · Visningar: 257
  • Båda 1.jpg
    Båda 1.jpg
    103.3 KB · Visningar: 288
  • 100 bult.jpg
    100 bult.jpg
    135.7 KB · Visningar: 291
  • Fram 1.jpg
    Fram 1.jpg
    105.4 KB · Visningar: 206
Grrrooov skrev:
Såg detta först nu. Däck klara. Två pers tog det ca 4 timmar för att göra.

146 dubb i framdäcket och 196 dubb i bakdäcket. Ska upp till Euromaster imorgon och kränga på dom också.

Lite bilder på fram och bakdäck, även båda när dom är helt klara.

Silvertejp i däcket över skallarna först, sen en sönderklippt slang och sedan ska ytterligare en slang i är tanken.

100st bultar står lite vackert och poserar.
Ska bli intressant och se om du kommer ta i framgafflarna när du fjädrar ihop fram. mer info efter första körningen tack.
 
Grrrooov skrev:
146 dubb i framdäcket och 196 dubb i bakdäcket. Ska upp till Euromaster imorgon och kränga på dom också.
Hade aldrig fått plats mellan min sving. Ser dock jävligt :yoparty ut. Hoppas det passar så man får höra hur det funkar.
Vad är det för bult du har använt?
 
liljekvist skrev:
Ska bli intressant och se om du kommer ta i framgafflarna när du fjädrar ihop fram. mer info efter första körningen tack.

Jag tror oxå att det kommer att bli märken i gaffelbenen.
 
Grrrooov skrev:
Såg detta först nu. Däck klara. Två pers tog det ca 4 timmar för att göra.

146 dubb i framdäcket och 196 dubb i bakdäcket. Ska upp till Euromaster imorgon och kränga på dom också.

Lite bilder på fram och bakdäck, även båda när dom är helt klara.

Silvertejp i däcket över skallarna först, sen en sönderklippt slang och sedan ska ytterligare en slang i är tanken.

100st bultar står lite vackert och poserar.


Satan va långa bultar du andvänt.... Har du slipat alla me eller???


Måste veta hur de funkar???


///Micke
 
liljekvist skrev:
Ska bli intressant och se om du kommer ta i framgafflarna när du fjädrar ihop fram. mer info efter första körningen tack.

Jag har faktiskt kollat på detta och jag var mer orolig för svingen. Framdäcket får vänta tills på tisdag när jag får en slang.

Viffer skrev:
Hade aldrig fått plats mellan min sving. Ser dock jävligt :yoparty ut. Hoppas det passar så man får höra hur det funkar.
Vad är det för bult du har använt?

Eventuellt så får det slipas till litegrann på vänstersidan för att inte ta i svingen. Det går att snurra runt men 2mm är inte mycket att spela på om dom börjar att fjädra lite. Bult = M6*30mm. Tänkte haft 25 men fick inte tag på det. Utstick från mutterns slut till bultens slut är 16mm. Jag hade räknat med mellan 10-15 men det var lite mindre gummi kvar än jag trodde. Det hade gått att dra bultarna så hårt som vi gjorde visserligen.

Mr_Mike skrev:
Satan va långa bultar du andvänt.... Har du slipat alla me eller???
Måste veta hur de funkar???
///Micke


Kunde varit lite kortare men jag ville ha lite utstick på dom :D Det var dock väldigt jobbigt att få det på plats. Inte det skönaste som går att försöka hålla i med en hand. Det väger ju något kilo extra nu också. Bultarna slipades inte heller ifall det inte kommer att funka bra.

Lite skeptisk är jag allt men jag är inte rädd för att prova. Mycket tjabb från många om att det inte funkar och många säger att det funkar också. Då provar jag och gör en bedömning och sen ger ett betyg på vad som kan bli bättre..

Redan nu kan jag säga att bultmönstret på mitten på bakdäcket blev lite dumt. Det skulle varit en rad till tror jag med zick zack mönster eller nåt.
 
Finndubb

Finndubb!!!!

Inga problem, det finns däck i lager. dubbade Duro HD för rejs åkare samt Maxxis för dem som inte plogar banan så ofta. framdäck endast Maxxis.
www.enginehardware.se se bild under produkter.

Thomas
 
Enginehardware skrev:
Finndubb!!!!

Inga problem, det finns däck i lager. dubbade Duro HD för rejs åkare samt Maxxis för dem som inte plogar banan så ofta. framdäck endast Maxxis.
www.enginehardware.se se bild under produkter.

Thomas
Dom framdäcken går ju bara att åka rakt fram med, inga sidodubb ??
 
Båtsman skrev:

Gillar du det inte? Är man inte villig att betala för mer fäste så gör det väl inget om man provar så gott det går?

Får nog kapa till skruvarna lite på vänstersidan visserligen. Hittade ju inga 25mm bult tyvärr.
 

Bifogat

  • Monterat vänster.jpg
    Monterat vänster.jpg
    101.1 KB · Visningar: 148
  • Monterat bak.jpg
    Monterat bak.jpg
    133.9 KB · Visningar: 200
  • Monterat höger.jpg
    Monterat höger.jpg
    114.5 KB · Visningar: 164
hur mycket kosta däcken till slut med alla muttra ,bultar ,brickor?

lite nyfiken har ju ett par däck i garaget som väntar=)
 
Larry skrev:
hur mycket kosta däcken till slut med alla muttra ,bultar ,brickor?

lite nyfiken har ju ett par däck i garaget som väntar=)


640kr kostade alla skruv och sånt men det blev ju lite över. Däcken är mina gamla sommardäck som jag ändå tänkte byta till nästa säsong så dom kostade gratis.

Ny slang bak och fram får jag införskaffa. Var lite väl snabb när jag gjorde det så jag klippte sönder dom, efteråt insåg jag att det är bättre att åka till Räddningstjänsten och fråga om man kan få ett par meter slang istället.

Slangkostnaden kan med andra ord utebliva. Var kan man hitta ny slang?

Så ungefär 515kr för skruv, bricka och mutter.
Slang bak 75kr. Fram vet jag inte än.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top