Ang. hast. Giv. & framdrev.. Gix750 -96

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Har lite problem.
Allt började när jag bytte drivpaket i höstas (tror jag) Hastighetsmätaren pajade i alla fall.. Kollade det mesta, men det visade sig efter inlämning till verkstad att det var en komponent i instrumentpanelen som bränt.. En diod, (inte lysdiod ;-)

Trodde den hade gjort sin sista vers och sket i det så länge, och tänkte jaga instrumentpanel under vintern...

Detta har jag gjort fick även tag på en, och idag startade jag bettan och lät hjulet snurra, hastighetsmätaren löpte amok.. Kollade då givaren, den var kaputt, söndertrasad magnet..
Kunde inte förstå varför, men hade aningar om att detta kan ha varit nåt vajsing med det nya drivpaketet i höstas, att det på något sett pajat givaren.. köpte det dock på superbike ju!? (generagent för sucka här typ)

Kan det vara orsaken som fick gamla hastighetsmätaren att bränna? FRÅGA 1: Kan en hastighetsmätare bränna om bara givaren är fel, det borde väl bara sluta ange hastighet?

Sen så när jag plockade av kåpan för drevet så ramlade en bricka ut, den har suttit löst tydligen vet inte hur, ni ser på bliden hur det ser ut nu.. Den har slagit sönder en del i sin väg, men inget är väl helpaj iofs. Dock så lär det vara den som käkat upp givaren...

FRÅGA 2: Hur skall det se ut vid drevet, var det inte en typ "krans" eller nåt där som skulle ge givaren nått att mäta på?

Har jag helt enkelt glömt sätta dit brickan eller vad kan har hänt?

Sen två skit dumma frågor..
Skall drevet kunna röra på sig lite fram o tillbaka? Alltså in och ut, inte fram och tillbaka..
Och piggen som sitter i i motorn, (kopplingsmoj??) skall den verkligen vara helt lös, alltså kunnas plockas ut bara?

Så kan nån något jag kan ha nytta av, hjälp mig gärna!

Hultan..

Bifogat

• P2010025 (Small).JPG
    P2010025 (Small).JPG
    64.7 KB · Visningar: 109
  • P2010028 (Small).JPG
    P2010028 (Small).JPG
    42.5 KB · Visningar: 96
Hultan skrev:
...Sen två skit dumma frågor..
Skall drevet kunna röra på sig lite fram o tillbaka? Alltså in och ut, inte fram och tillbaka..
Och piggen som sitter i i motorn, (kopplingsmoj??) skall den verkligen vara helt lös, alltså kunnas plockas ut bara?

Så kan nån något jag kan ha nytta av, hjälp mig gärna!

Hultan..

Drevaxeln brukar gå att rucka lite ut och in om det är det du menar. Den där pinnen fungerar som en tryckstång och går till kopplingen, brukar nog sitta löst.

ola_sandin skrev:
Drevaxeln brukar gå att rucka lite ut och in om det är det du menar. Den där pinnen fungerar som en tryckstång och går till kopplingen, brukar nog sitta löst.
Nej inte drevaxeln, drevet.. Skall det vara så :va

Ang, pinnen, ante det.. :)
Tack för svaren..

Kan ingen något om dom första frågorna?

Långa farbron skrev:
Pinnen sitter löst på min Honda,drevet likaså (alltså lite spelrum).
Okaj! Då är det huvudbryderiet löst i alla fall, Tack Claes.. :tummenupp

Men sitter inte nån på info om hastighetsgivare, samt hur det skall se ut vid drevet?
Nån?

Hultan skrev:
Okaj! Då är det huvudbryderiet löst i alla fall, Tack Claes.. :tummenupp

Men sitter inte nån på info om hastighetsgivare, samt hur det skall se ut vid drevet?
Nån?

Inga problem.

Kolla i stickyn ovanför om du hittar några ficher/sprängskisser på din hoj.
Så finns det säkert svar att få. :)

Långa farbron skrev:
Inga problem.

Kolla i stickyn ovanför om du hittar några ficher/sprängskisser på din hoj.
Så finns det säkert svar att få. :)
Japp kollar det!

innanför insexskruven som sitter på drevaxeln på vänstra bilden ska det sitta ett hjul med tänder på som ger impulser till givaren, tycker det ser ut som att den saknas på bilden.

Eventuellt har jag en sådan liggande.

norrlansguld skrev:
innanför insexskruven som sitter på drevaxeln på vänstra bilden ska det sitta ett hjul med tänder på som ger impulser till givaren, tycker det ser ut som att den saknas på bilden.

Eventuellt har jag en sådan liggande.
Fan där har vi det ju! hade ju för mig det :)
Vad skall du ha för att se till att den kommer i min ägo då? :)
Behöver ju även givaren, eller avkännaren borde det väl heta.. :va

Kollade i går kväll och hittade ingen, den satt nog kvar på reservdels motorn som jag skickade med när jag sålde hojen.

Pröva med någon skrot.

norrlansguld skrev:
Kollade i går kväll och hittade ingen, den satt nog kvar på reservdels motorn som jag skickade med när jag sålde hojen.

Pröva med någon skrot.
Ok, tack endå!
Kollade lite i en mekhandbok till hojen, och jag kan inte förstå hur grejerna har flygit av?! Måste ha satt dit det fel eller nåt.. Jaja, där ser man..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park