Ang att köra fulleffekt med mellan-kort

DiZi

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 '08
Okej, innan jag ställer min fråga vill jag bara klargöra att jag och några vänner haft en diskusion om detta och vi letar efter ett svar som kan stämma överens med verkligheten och ingen som kastar moralkakor efter mig för att jag frågar. Jag VET att försäkringarna är dyra för att folk gör såhär, och jag har ingen plan på att göra det själv! Med detta ur världen så frågar jag.

Är det någon som har koll på vad lagboken säger om man kör en fulleffekt-hoj (som även är reg. som fulleffekt) med ett mellankort?

Jag förstår att det är väldigt olika straff beroende på hur polisen hanterar situationen där och då, men är intresserad vad straffet skall vara med tanke på att man kör ett fordon utan behörighet som dessutom borde gå som oförsäkrat då - eller?

ps. Jag har googlat och sökt här på forumet efter ett svar utan resultat (sökfunktionen är katastrof tyvärr)

Tack på förhand :tummenupp

Hmm..
Orkar inte kolla själv men det måste ju bli enligt följande:
eftersom du kör ett fordon som du inte har körkort för så åker du på olovlig körning och indragning av det eventuella körkort du redan har.

Jag ser det som samma sak som att köra en lastbil och bara ha "B" kort.

Glömde en sak.. en hög med böter blir det också

Du har ju svarat själv på frågan.

"Jag förstår att det är väldigt olika straff beroende på hur polisen hanterar situationen där och då":D

Det blir väll samma straff som att köra bil utan körkort är min syn på det hela? Du har ju inte behörighet för fordonet du frammför, eller? :)

kanske ska tilläggas att om du åker på en sån så är hojen försäkrad men hamnar du i rullstol blire svårt med ersättning... så tänk er för innan ni hittar på nåt sånt..

Hmm..
Orkar inte kolla själv men det måste ju bli enligt följande:
eftersom du kör ett fordon som du inte har körkort för så åker du på olovlig körning och indragning av det eventuella körkort du redan har.

Jag ser det som samma sak som att köra en lastbil och bara ha "B" kort.

Glömde en sak.. en hög med böter blir det också

Jo, sådär tänker jag också. De jag snackat om det med påstår att man i praktiken kommer undan med en varning. Men som sagt, det måste ju vara olovlig körning?

Letade lite på någon gammal sida som hette trafikjuristen men fick inget definitivt svar där heller hehe

Letade lite på någon gammal sida som hette trafikjuristen men fick inget definitivt svar där heller hehe

Finns de som blivit dömda för olovlig körnig vid sådan handling, så man får förutsätta att så är fallet. Men om vi diskuterar risken för att åka bli påkommen är det säkert annat.

Men enl. lagen gör man sig skyldig till olovlig körning, härom kan det inte finnas tvivel.

Men olovlig körning är inte detsamma som indraget kort eller liknande automatiskt.
Vad jag hört (obs, ingen fakta) så kan man om man har tur o kör mc med b-kort komma undan med en varning och kanske dagsböter. Trafikjuristen påstod även att det faktiskt var det vanliga straffet om det är första gången.
Kanske är nåt liknande här? Fast det borde va olovlig körning o indraget kort...

Det viktigaste är väl ändå att försäkringen inte gäller.
Om du råkar ut för en olycka när du kör tung MC fast du bara har mellankort är det olovlig köring.

Har du verkligen råd att betala de skador som kan uppstå vid en olycka?!
Plast o plåtskador är billiga... personskador är oändlingt dyra... det är därför jag betalar min försäkring.

Fixa teorin nu när det är kallt så tar du uppkörningen hur lätt som helst i vår.

Beror på om du har b-kort eller inte,med b-kort blir det första gången böter och en smäll på fingrarna förutsatt att du kör efter de lagar och regler som finns i övrigt och inte orsakar någon olycka(blir stoppad i en rutinkontroll alltså)andra gången du blir stoppad kan det bli marigare att få behålla lappen.

Har du inte B-kort kan det bli lite marigare med lappen då du framför ett fordon med högre behörighet än du har.

Har du enbart B-kort klarar du dig oxå med böter första gången dom tar dig på hojen men det förutsätter att inga andra lagar bryts under körningen.

Rekommenderar ingen att köra utan kort men så ser det ut lagmässigt om inget är ändrat det senaste året,man kan dock alltid ringa till körkortsavdelningen på länsstyrelsen och fråga,dom sitter där och svarar på just sådana undringar och ger ett dagsaktuellt svar.

Henrik

Om du råkar ut för en olycka när du kör tung MC fast du bara har mellankort är det olovlig köring.

Plast o plåtskador är billiga... personskador är oändlingt dyra... det är därför jag betalar min försäkring.

Fixa teorin nu när det är kallt så tar du uppkörningen hur lätt som helst i vår.

Du har helt rätt vad gäller personskador. Om du syftar på mig så har jag redan körkort för hoj och inga planer på att köra olagligt.

Tack Henrik förresten, ska ringa och kolla med dem.

Det där stämmer inte.. Trafikförsäkringen gäller vid alla tillfällen med undantag rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik

Så här är det, fakta och inga gissningar:

1: Trafikförsäkringen gäller alltid.

I värsta scenariot betalar försäkringsbolaget först ut ersättning för skadan och sedan kräver dom tillbaka pengarna i efterhand, sk. regresstalan. Detta är dock mycket ovanligt, och jag har aldrig träffat någon som råkat ut för det.
Denna frågeställning är i allra högsta grad förekommande och aktuell när det gäller trimmade mopeder. (Jag arbetar bl.a. med att utbilda till förarbevis på EU-moped.)

2: Efterräkningarna av att köra obegränsad mc skiljer sig beroende på vad föraren har för behörighet(er) på körkortet i övrigt.

Har föraren inget körkort alls räknas det som olovlig körning, grov olovlig körning vid upprepade förseelser, har föraren ett körkort för annat fordon eller annan klass rubriceras det annorlunda. Detsamma gäller om man framför ett fordon medan körkortet är återkallat, då ses brottet som ett trots mot beslutet, rubriceras som grov olovlig körning, och bestraffas så klart hårdare.
Påföljden skiljer sig givetvis mellan dom olika alternativen.

Det där stämmer inte.. Trafikförsäkringen gäller vid alla tillfällen med undantag rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik

Fel. Trafikförsäkringen gäller alltid. Dock kan försäkringsbolaget föra en regresstalan, även om det är väldigt ovanligt.

Last edited:

Och vad är olovlig körning?
Det brukar vårdslöshet i trafik brukar det stå i samband med olovlig körning.

Det är å andra sidan dyrt att chansa, tänk om du har fel...

Och vad är olovlig körning?
Det brukar vårdslöshet i trafik brukar det stå i samband med olovlig körning.

Det är å andra sidan dyrt att chansa, tänk om du har fel...

Vårdslöshet i trafik och olovlig körning är två helt olika saker. Man gör sig inte skyldig till vårdslöshet i trafik genom att framföra ett fordon man inte har behörighet för om man kör som folk.

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

Så här är det, fakta och inga gissningar:

1: Trafikförsäkringen gäller alltid.

I värsta scenariot betalar försäkringsbolaget först ut ersättning för skadan och sedan kräver dom tillbaka pengarna i efterhand, sk. regresstalan. Detta är dock mycket ovanligt, och jag har aldrig träffat någon som råkat ut för det.
Denna frågeställning är i allra högsta grad förekommande och aktuell när det gäller trimmade mopeder. (Jag arbetar bl.a. med att utbilda till förarbevis på EU-moped.)

2: Efterräkningarna av att köra obegränsad mc skiljer sig beroende på vad föraren har för behörighet(er) på körkortet i övrigt.

Har föraren inget körkort alls räknas det som olovlig körning, grov olovlig körning vid upprepade förseelser, har föraren ett körkort för annat fordon eller annan klass rubriceras det annorlunda. Detsamma gäller om man framför ett fordon medan körkortet är återkallat, då ses brottet som ett trots mot beslutet, rubriceras som grov olovlig körning, och bestraffas så klart hårdare.
Påföljden skiljer sig givetvis mellan dom olika alternativen.

Fel. Trafikförsäkringen gäller alltid. Dock kan försäkringsbolaget föra en regresstalan, även om det är väldigt ovanligt.

Körkortsboken säger att dessa undantagen gäller.. Man har väl aldrig hört talas om en fyllekaja som stått för kalaset själv dock så de stämmer säkert

Beror på om du har b-kort eller inte,med b-kort blir det första gången böter och en smäll på fingrarna förutsatt att du kör efter de lagar och regler som finns i övrigt och inte orsakar någon olycka(blir stoppad i en rutinkontroll alltså)andra gången du blir stoppad kan det bli marigare att få behålla lappen.

Har du inte B-kort kan det bli lite marigare med lappen då du framför ett fordon med högre behörighet än du har.

Har du enbart B-kort klarar du dig oxå med böter första gången dom tar dig på hojen men det förutsätter att inga andra lagar bryts under körningen.

Rekommenderar ingen att köra utan kort men så ser det ut lagmässigt om inget är ändrat det senaste året,man kan dock alltid ringa till körkortsavdelningen på länsstyrelsen och fråga,dom sitter där och svarar på just sådana undringar och ger ett dagsaktuellt svar.

Henrik

Egentligen är ju det konstigt, för om man har B-behörighet så vet man ju vad som gäller. Har man ingen trafikutbildning så kan man ju inte veta egentligen..

Egentligen är ju det konstigt, för om man har B-behörighet så vet man ju vad som gäller. Har man ingen trafikutbildning så kan man ju inte veta egentligen..

Så kan man ju tycka men dom klassar b som en högre behörighet än a och anser därför att det är stor skillnad på att köra hoj på bkort eller bil på a.

Som länsstyrelsen förklarade det för mig iaf.

Henrik

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...