Ang. Aprilia Rs 125 - 07


Om det nu är så att du mekkat flera 1000 timmar med 125:or o med Aprilia rs 125, då borde du väl veta vad det är jag pratar om? och eftersom cdi boxen inte gör så stor skilnad, så borde du väl kunna säga VAD det isf kan vara?

Boris JR:
Går cykeln illa till den grad att det märks så är det inte tändboxens strypning och troligast då är den reglerbara avgasporten eller bestyckningsfel (har du rört bestyckningen)

Jag kan kanske komma ut till dig när jag har jbbat klart o prova hojen i stället så kan kanske jag bedöma vad det är.
 
Boris JR:
Går cykeln illa till den grad att det märks så är det inte tändboxens strypning och troligast då är den reglerbara avgasporten eller bestyckningsfel (har du rört bestyckningen)

Jag kan kanske komma ut till dig när jag har jbbat klart o prova hojen i stället så kan kanske jag bedöma vad det är.

okej :P
 
Ja men så bra då, är du övertygad om att han hade rätt från början kan man ju undra varför du frågar på SH öht....

Med oklippt bygel går cykeln inte illa utan den drar momentant aningen sämre, enda gången du skulle klara ett blindtest mellan med/utan bygel är vid låglastkörning kring 5000 RPM då man kan uppleva en viss ryckighet.
Går cykeln illa är det något annat.

Tyvärr måste jag säga att det verkar som du inte äns har testat en RS125a(Eller så har du testat för många så du inte märkar det bara) med den strypningen,
för på min(06a) så var det inte en viss ryckighet, det var ett stort motstånd vid dom varvtalen. Efter jag klippt bort den, var den helt normal och är fortfarande. Så MrGangsta, klipp bort bryggan och sen återkom, är rätt så säker på att det är den du beskriver.
 
Last edited:

Om det nu är så att du mekkat flera 1000 timmar med 125:or o med Aprilia rs 125, då borde du väl veta vad det är jag pratar om? och eftersom cdi boxen inte gör så stor skilnad, så borde du väl kunna säga VAD det isf kan vara?

Du behöver inte skriva om och om att "det är något annat" som strular. Det har jag förstått. Jag vill gärna komma någon vart med problemet och OM du kan hjälpa mig så snälla gör det. Men om du bara vill kommentera allt med dumma meningar så ber jag dig snällt att hålla det för dig själv.

Att börja med cdi boxen verkar ju ändå vara ett steg mott rätt riktning? Det är ju inget annat förslag jag har fått hittils som någon är 100% säker på att det gör skilnad.

Att klippa kabeln i CDI är en utmärkt början men det i sig kommer inte att lösa några problem. Vill du få förslag på annat att göra så kom med lite mer specifika symptom. Du kan inte gå till läkaren och säga "jag har ont i huvudet" och förvänta dig en komplett diagnos.

Har du gjort några ändringar eller är allt orginal?
När är den servad?
Hur långt har den gått?
Några andra problem?
När uppstår symptomen?
Har du gjort någon felsökning?

Taskig gång på mellanregistret kan vara 1000 saker här är några förslag:

1. Ändrad bestyckning som inte blev bra, framförallt ändrat nålläge
2. Kärvande avgasport
3. Felaktigt inställd avgasport
4. Dåliga reeds
5.mm mm
 
Det är ju en 07, så det borde inte vara något problem med dessa saker du ställt upp. Tror den här frågan diskuterats 1000 ggr i 125 forumet, och det slutar alltid med:
-Jag klippte kabeln och nu går den som en dröm!:yoparty:yoparty
Leta runt lite i 125 forumet så ser du
 
Tyvärr måste jag säga att det verkar som du inte äns har testat en RS125a(Eller så har du testat för många så du inte märkar det bara) med den strypningen,
för på min(06a) så var det inte en viss ryckighet, det var ett stort motstånd vid dom varvtalen. Efter jag klippt bort den, var den helt normal och är fortfarande. Så MrGangsta, klipp bort bryggan och sen återkom, är rätt så säker på att det är den du beskriver.

Hoppas du har roligt när du ifrågasätter min kompetens, du kan ju fråga runt lite på forumet och se hur många som delar din uppfattning.
Det som händer när man har bygeln ickekapad är att cykeln har en lite annorlunda tändkurva vid de varvtal där myndigheterna utför sina bullermätningar. Detta är ett tämligen vanligt sätt att minska bullret hos moderna cyklar och därmed få igenom de på typbesiktningen. Detta resulterar i att man får lägre effekt kring dessa varvtal samt att man får en viss ryckighet. Där finns bänkningar med/utan klippt bygel och såå stor är inte skillnaden att du "känner ett stort motstånd" utan klippt bygel.

ps.
Värkar får kvinnor som föder barn och "ens" stavas inte med ä
 
Att klippa kabeln i CDI är en utmärkt början men det i sig kommer inte att lösa några problem. Vill du få förslag på annat att göra så kom med lite mer specifika symptom. Du kan inte gå till läkaren och säga "jag har ont i huvudet" och förvänta dig en komplett diagnos.

Har du gjort några ändringar eller är allt orginal?
När är den servad?
Hur långt har den gått?
Några andra problem?
När uppstår symptomen?
Har du gjort någon felsökning?

Taskig gång på mellanregistret kan vara 1000 saker här är några förslag:

1. Ändrad bestyckning som inte blev bra, framförallt ändrat nålläge
2. Kärvande avgasport
3. Felaktigt inställd avgasport
4. Dåliga reeds
5.mm mm

Jag har sj inte gjort något på motorcykeln.. kan ju svara på domfrågorna..

Har du gjort några ändringar eller är allt orginal?
Svar: Nej jag har inte gjort några ändringar utan allt ska va orginal.

Hur långt har den gått, När är den servad?
Svar: Mcn har rullat 4 mil, ej servad

Några andra problem?
Svar: Nope inga andra problem med den

När uppstår symptomen?
Svar: När jag når upp till 5k RPM oavsett vilken växel jag är på

Har du gjort någon felsökning?
Svar: NEj
 
Jag har sj inte gjort något på motorcykeln.. kan ju svara på domfrågorna..

Har du gjort några ändringar eller är allt orginal?
Svar: Nej jag har inte gjort några ändringar utan allt ska va orginal.

Hur långt har den gått, När är den servad?
Svar: Mcn har rullat 4 mil, ej servad

Några andra problem?
Svar: Nope inga andra problem med den

När uppstår symptomen?
Svar: När jag når upp till 5k RPM oavsett vilken växel jag är på

Har du gjort någon felsökning?
Svar: NEj

Har cykeln rullat 4mil skall du ge den en ordentlig inkörning innan du börjar felsöka. Klipp kabeln och se glad ut men troligen är där absolut inget fel på grejerna utan det är bara du som är ovan vid motorn och upplever att den går illa på låga varv. Låt någon som kan provköra den och avgöra hurvida det är normalt eller ej
 
Last edited:
Har cykeln rullat 4mil skall du ge den en ordentlig inkörning innan du börjar felsöka.

Jo ja har tänkt på det med. Frågade aprilia mekanikern om mcn skulle sluta bete sig på det viset efter inkörningen men han sa att det är en strypning..och att det inte har något med inkörningen o göra

(bara en liten parantes.. Hur ska inkörningen gå till? Läste i en tråd där en kille hade svarat att han gör sin inkörning på 15-30 min så att allt bränns in i systemet.. sj så har ja hört att inkörningen bör va på 50 mil.. va tycker du?)
 
Hoppas du har roligt när du ifrågasätter min kompetens, du kan ju fråga runt lite på forumet och se hur många som delar din uppfattning.
Det som händer när man har bygeln ickekapad är att cykeln har en lite annorlunda tändkurva vid de varvtal där myndigheterna utför sina bullermätningar. Detta är ett tämligen vanligt sätt att minska bullret hos moderna cyklar och därmed få igenom de på typbesiktningen. Detta resulterar i att man får lägre effekt kring dessa varvtal samt att man får en viss ryckighet. Där finns bänkningar med/utan klippt bygel och såå stor är inte skillnaden att du "känner ett stort motstånd" utan klippt bygel.

ps.
Värkar får kvinnor som föder barn och "ens" stavas inte med ä

Har inte alls roligt, är fullt seriös, tydligen var det mer motstånd på MIN än någon annans RS125 då? inte troligt men eftersom du "vet" allt, så får vi ju självklart ta och lyssna på dig och din kompentens.
 
Var i går och provkörde hojen. Håller med om att den beter sig skumt vid ca 5 000 Rpm på alla växlar. Men det känns inte som det handlar om bestyckning utan mera en elektronisk sak. Sedan kan man inte bortse ifrån att hojen är faktiskt helt ny. Hadde ju själv det stora nöjet o köra närmare 250 Mil för o hämta den och all öl o sprit:tungan Men trots allt så är den väldigt seg vid 5000Rpm under ca 1 sekund
 
Hahaha vilket otroligt tjafs i flera dagar, angående en metallbryggas vara eller icke vara, när det tar 10 minuter att klippa den!
Har du inte klippt skiten ännu, så att du vet? Det är ju 4 dar sedan du fick tipset!
 
Det som är vårat problem är att vi inte har någon direkt guide till hur man gör. Vi vill ju inte sabba Orginal boxen om man säger så
 
min ar lika dan..och jag tycker att den gar bra enda.men jag tro ocksa ar i boxen..men e inte i nagra sekunder det ar bara i en sekund
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top