Ang. Aprilia Rs 125 - 07

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Tjena

Har nu fixat mig en aprilia rs 125 av årsmodell 2007. Mc:n är ostrypt. När jag kör den så axxar den fint fram till 5,000 varv. sedan så hänger den sig mellan 5,000 - 5,500 för att sedan få sig ett ryck och komma upp i högre varv.

Min fråga är om detta är normalt? Enligt en mekaniker så är det en strypning i cdi boxen. Går det att köpa en helt ostrypt cdi box?

Tacksam för svar
 

Engstrom

Bannad
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Vit Aprilia.
Jag har en likadan:)

Den ostrypta CDI boxen fick jag till hojen, Så du borde kunna åka och kräva den av din ÅF.. Eftersom att det är en orginaldel som sitter på när du köper..

För du fick väl visst betala för strypningssatsen?
I värsta fall får du ta och beställa en ifrån Aprilia Sverige eller din ÅF

Kör hårt:yoparty
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är väl en elektronisk strypning p.g.a. ljudnivåkrav väl? Har för mig de förklarade det så för mig. Diskuterade det med en försäljare när jag och brorsan funderade på om han skulle börja köra RR.
 

Engstrom

Bannad
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Vit Aprilia.
Det är väl en elektronisk strypning p.g.a. ljudnivåkrav väl? Har för mig de förklarade det så för mig. Diskuterade det med en försäljare när jag och brorsan funderade på om han skulle börja köra RR.

På min sitter det en DB-KILLER i röret tror jag iaf..

För om man köper en RS 125 ostrypt så kan man regga in den som A Begränsad.. Strypningen går ju till 11 KW.. orginal 23KW(?)

Jag vet inte vad jag pratar om :D
 

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Jag har en likadan:)

Den ostrypta CDI boxen fick jag till hojen, Så du borde kunna åka och kräva den av din ÅF.. Eftersom att det är en orginaldel som sitter på när du köper..

För du fick väl visst betala för strypningssatsen?
I värsta fall får du ta och beställa en ifrån Aprilia Sverige eller din ÅF

Kör hårt:yoparty
har importerat min hoj och enligt återförsäljaren så skule den va fulleffekt. Jag har pratat med aprilia återförsäljaren här i jönköping och han sa att den ska va sån. alltså att motorcykeln levereras med fulleffekt. fast ändå inte för att man har en cdi strypning som stryper motrn vid 5,000-5,500 varv.

Har jag blivit lurad :confused: Enligt aprilia killen här i min stad så har jag ej blivit det.

CDI boxen som du säger att man kan beställa från aprilia sverige.. Är den HELT ostrypt lr är den lika ostrypt som in nuvarande?
 

Engstrom

Bannad
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Vit Aprilia.

Antingen så är CDI boxen strypt eller ostrypt.. För att du ska kunna registera in hojen på SVB så måste den vara strypt till 11kW, Aprilia har lagt all strypning elektroniskt. Altså en strypning i CDI boxen, När du sedan trycker i full effekt boxen så får du 23kW(?) Och för att då får köra den så måste du ha A begränsad / A och hojen måste även vara inreggad på SVB som mellan hoj.

Vad hamnade priset på din hoj på eftersom att du importerade?
Om du inte vill säga godkänner jag det, du kan ta det via PM också:tummenupp
 

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Antingen så är CDI boxen strypt eller ostrypt.. För att du ska kunna registera in hojen på SVB så måste den vara strypt till 11kW, Aprilia har lagt all strypning elektroniskt. Altså en strypning i CDI boxen, När du sedan trycker i full effekt boxen så får du 23kW(?) Och för att då får köra den så måste du ha A begränsad / A och hojen måste även vara inreggad på SVB som mellan hoj.

Vad hamnade priset på din hoj på eftersom att du importerade?
Om du inte vill säga godkänner jag det, du kan ta det via PM också:tummenupp

nu blir det lite rörigt:p kolla här:

Min är på 23 kw. MEN motorcykeln blir strypt när den når upp till 5000 varv. sedan när den degat där i ngra sekunder så får den ryck o då går den mätarn ut.

Enligt mekaniker så är min cdi box strypt så att den ska cepa sig när den kommer till 5000 varv.

Min fråga är? går det att fixa så att den är fulleffekt UTAN att den ska lagga upp sig vid 5000 varv. Jag vill ju att den axxet ska flyta på o inte hänga upp sig.

Priset PM:ar jag ;P
 

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Antingen så är CDI boxen strypt eller ostrypt.. För att du ska kunna registera in hojen på SVB så måste den vara strypt till 11kW, Aprilia har lagt all strypning elektroniskt. Altså en strypning i CDI boxen, När du sedan trycker i full effekt boxen så får du 23kW(?) Och för att då får köra den så måste du ha A begränsad / A och hojen måste även vara inreggad på SVB som mellan hoj.

Vad hamnade priset på din hoj på eftersom att du importerade?
Om du inte vill säga godkänner jag det, du kan ta det via PM också:tummenupp

nu blir det lite rörigt:p kolla här:

Min är på 23 kw. MEN motorcykeln blir strypt när den når upp till 5000 varv. sedan när den degat där i ngra sekunder så får den ryck o då går den mätarn ut.

Enligt mekaniker så är min cdi box strypt så att den ska cepa sig när den kommer till 5000 varv.

Min fråga är? går det att fixa så att den är fulleffekt UTAN att den ska lagga upp sig vid 5000 varv. Jag vill ju att den axxet ska flyta på o inte hänga upp sig.

Priset PM:ar jag ;P
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mycket spekulationer och lite verkstad......

Där finns 2 CDI till rs125, en som ger 11kw och en som ger fulleffekt, även den som ger fulleffekt har en ljudämpningstrypning runt 5000. Denna avhjälps genom att gräva lite i CDI och klippa en kabel. Dock så är skillnaden inte så stor så går din cykel illa vid 5kRPM är det troligen något annat också, styrningen till avgasporten?
 

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Mycket spekulationer och lite verkstad......

Där finns 2 CDI till rs125, en som ger 11kw och en som ger fulleffekt, även den som ger fulleffekt har en ljudämpningstrypning runt 5000. Denna avhjälps genom att gräva lite i CDI och klippa en kabel. Dock så är skillnaden inte så stor så går din cykel illa vid 5kRPM är det troligen något annat också, styrningen till avgasporten?

JA Du hajar va ja menar :D:D

Vet du vilken kabel det är isf? Du är inte säker på det där med avgasporten va?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
JA Du hajar va ja menar :D:D

Vet du vilken kabel det är isf? Du är inte säker på det där med avgasporten va?

Säker?????:dummer

Givetvis inte hur skulle jag kunna ställa en säker diagnos på ett underlag som omfattar "går typ illa under 5500 varv lixom".:dummer

Jag har dock lagt åtskildiga tusen timmar i garaget meckandes tvåtaktare för gata och rejs och jag har skruvat Aprilia 125 för RR i 125jnr klassen. Jag vet att skillnaden med/utan ljudstrypningen i tändboxen är ytterst marginell och många skulle inte klara ett blindtest med/utan.
Går cykeln illa till den grad att det märks så är det inte tändboxens strypning och troligast då är den reglerbara avgasporten eller bestyckningsfel (har du rört bestyckningen)
 

Niick

Smirnoff <3
Gick med
8 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia -06
Det är en som sagt av många här, strypning i även den "ostrypta" CDI-boxen, jag klippte metallbryggan, då gick den väldigt bra. Är rätt säker på att det är metallbryggan du måste klippa på CDI-boxen, den gjorde ENORM skillnad på min i alla fall.

på baksidan av CDI-boxen måste du gräva in i lite svart silikon, tills du kommer till en metalbrygga, det är bara och klippa av så inte ändarna nuddar varandra. :tummenupp
 

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Det är en som sagt av många här, strypning i även den "ostrypta" CDI-boxen, jag klippte metallbryggan, då gick den väldigt bra. Är rätt säker på att det är metallbryggan du måste klippa på CDI-boxen, den gjorde ENORM skillnad på min i alla fall.

på baksidan av CDI-boxen måste du gräva in i lite svart silikon, tills du kommer till en metalbrygga, det är bara och klippa av så inte ändarna nuddar varandra. :tummenupp

Så du menar att om jag klipper metallbryggan så kommer motorn att flyta på normalt när jag gasar och inte hänga sig vid 5k rpm?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är ju en 125a, så varför ligga och surköra på så låga varv? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så du menar att om jag klipper metallbryggan så kommer motorn att flyta på normalt när jag gasar och inte hänga sig vid 5k rpm?

Men läs.....

Strypningen är inte så omfattande som du beskriver dina symptom. Det är väl aldrig fel att klippa bygeln men dina problem härstammar från något annat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Enligt mekanikern i jönköpings aprilia verkstad så är det cdi boxen...

Ja men så bra då, är du övertygad om att han hade rätt från början kan man ju undra varför du frågar på SH öht....

Med oklippt bygel går cykeln inte illa utan den drar momentant aningen sämre, enda gången du skulle klara ett blindtest mellan med/utan bygel är vid låglastkörning kring 5000 RPM då man kan uppleva en viss ryckighet.
Går cykeln illa är det något annat.
 

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Ja men så bra då, är du övertygad om att han hade rätt från början kan man ju undra varför du frågar på SH öht....

Med oklippt bygel går cykeln inte illa utan den drar momentant aningen sämre, enda gången du skulle klara ett blindtest mellan med/utan bygel är vid låglastkörning kring 5000 RPM då man kan uppleva en viss ryckighet.
Går cykeln illa är det något annat.

Om du läser mitt första inlägg så undrade jag ifall det går att köpa en cdi box som inte är strypt med tanke på att den information jag fått om min mc var att det ÄR cdi boxen.

Men ok. Eftersom du har jobbat med 125:eek:r så vet du ju ganska mycket mer än mig och jag HAR förstått att det inte måste vara cdi boxen. Men med tanke på att det faktiskt finns andra människor som har samma motorcykel som mig OCH som möjligtvis har lyckats lösa problemet genom att mixtra med cdi boxen, så tror jag nog att jag ändå skulle vilja fråga dom hur dom gick till väga då dom har samma mc som mig.

Du behöver inte känna dig tvungen att kommentera var enda inlägg jag skriver. Jag startade inte den här tråden för att bli iriterad på folk, utan jag ville ha hjälp med min mc.

Om det nu är så att du mekkat flera 1000 timmar med 125:eek:r o med Aprilia rs 125, då borde du väl veta vad det är jag pratar om? och eftersom cdi boxen inte gör så stor skilnad, så borde du väl kunna säga VAD det isf kan vara?

Du behöver inte skriva om och om att "det är något annat" som strular. Det har jag förstått. Jag vill gärna komma någon vart med problemet och OM du kan hjälpa mig så snälla gör det. Men om du bara vill kommentera allt med dumma meningar så ber jag dig snällt att hålla det för dig själv.

Att börja med cdi boxen verkar ju ändå vara ett steg mott rätt riktning? Det är ju inget annat förslag jag har fått hittils som någon är 100% säker på att det gör skilnad.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top