Angående skydd mot olika skador

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
har nu lyckats bryta foten på tre ställlen mellan tårna & den stora kulan på foten vad den nu heter :) på något konstigt sätt lyckades jag vrida foten snett när jag skulle kicka igång min 600, det gick så snabbt så jag vet inte om kicken slog tillbaka eller om det bara tog stopp så jag vred foten,men jag undrar så klart om ett par så kallat rediga cross skor eller liknade hade stoppat mot detta eller om man ändå hade kunnat skada foten som jag gjorde, jag hade vanliga lite högre stövlar på mej som så klart inte står i mot värken slag eller vridningar
ingen mening att köpa rediga stövlar om man ändå kan bryta foten under sådana förhållande , dom är ju rätt dyra om dom ändå inte hjälper mot slag från stenar,kicken m.m

är det någon som lyckats skada foten även att ni haft riktiga skydd stövlar
då pratar vi så klart inte om avåkning i 200km/t :)

nu har jag gips i 9veckor,massa med morfin, sprutor & en lång tråkig semester

Last edited:
Var på crossbanan och vurpade för 2 veckor sedan.
3 ben på främre sidan av foten gick av, gips i 5-6 veckor som följd.
Var ingen extrem vurpa heller, men klämde foten på något sätt mellan crossen och marken så stöveln vek sig på något sätt.
Har ett par oxtar cross stövlar.
En bekant skadade fötterna när han flög i ett hopp och landade på fötterna, frakturer i båda fötterna som följd. Han hade också crosskor.

Var på crossbanan och vurpade för 2 veckor sedan.
3 ben på främre sidan av foten gick av, gips i 5-6 veckor som följd.
Var ingen extrem vurpa heller, men klämde foten på något sätt mellan crossen och marken så stöveln vek sig på något sätt.
Har ett par oxtar cross stövlar.
En bekant skadade fötterna när han flög i ett hopp och landade på fötterna, frakturer i båda fötterna som följd. Han hade också crosskor.

oj då, då hade jag kanske ändå suttit här med gips nu då med ett par cross stövlar :gnissla
varför jag undrar är ju det att ska jag sluta köra eller riskera 9 veckor till
längre fram i livet.
för om rediga skor ändå inte ger mej det skydd jag söker är det ju inge mening att lägga 3500kr å ändå råka ut för detta igen

Last edited:
oj då, då hade jag kanske ändå suttit här med gips nu då med ett par cross stövlar :gnissla
varför jag undrar är ju det att ska jag sluta köra eller riskera 9 veckor till
längre fram i livet.
för om rediga skor ändå inte ger mej det skydd jag söker är det ju inge mening att lägga 3500kr å ändå råka ut för detta igen

nu är jag inte bekant med cross stövlar, men mycket väl race-stövlar och fotskador man får i RR, och i det sammanhanget är oxtar inte direkt "rediga skor", = nått av det bästa.
Det finns skydd som klarar det mesta smällar man får i just RR, dom kostar men är värda det.
Lycka till med läkningen, ta det lugnt med piller/morfinet, kan vara lite knepigt när man slutar ta dom.
Slarva inte med rehab/träning, lönar sig längre fram att ligga i.
Jag krossade en fot -06 och haltar runt och har ont varje dag sen dess.
(då alpinestars stövlar, efter det blev det daytona)

Det finns skydd som klarar det mesta smällar man får i just RR, dom kostar men är värda det.

låter intressant men går det få tag i liknade skor till cross åk för det är ju där
jag är mest rädd att det ska hända igen, lägg gärna fram en länk till ett par sådana skor, pengar är inte problemet utan säkerheten att det inte får hända igen. ALLDRIG

Det är väldigt hög skaderisk när man kör cross, helst om man kör på bana. Oxtar är väl inte dom stövlarna som ger bäst skydd men det är ett skydd iaf, om jag inte hade haft stövlarna på så tror jag min fot hade varit pannkaka.

låter intressant men går det få tag i liknade skor till cross åk för det är ju där
jag är mest rädd att det ska hända igen, lägg gärna fram en länk till ett par sådana skor, pengar är inte problemet utan säkerheten att det inte får hända igen. ALLDRIG

jag kör med de här
3ddb8501093dd08ec924fbc53a37eb45_rough.jpg

Hade på mig de när jag vurpade förra sommaren och fastnade med foten under motorn, inga skador alls, kör fortfarande med samma skor, de är asbra

Villka mer än daytona anser du vara bra? Min stövlar är inne på sista versen och klart man vill ha bra skydd.

nu är jag inte bekant med cross stövlar, men mycket väl race-stövlar och fotskador man får i RR, och i det sammanhanget är oxtar inte direkt "rediga skor", = nått av det bästa.
Lycka till med läkningen, ta det lugnt med piller/morfinet, kan vara lite knepigt när man slutar ta dom.
Slarva inte med rehab/träning, lönar sig längre fram att ligga i.
Jag krossade en fot -06 och haltar runt och har ont varje dag sen dess.
(då alpinestars stövlar, efter det blev det daytona)

Det är väl ändå en jäkla skillnad på att kicka igång en hoj och att vurpa, eller hur? Nu vet jag inte vilka skor du hade när du försökta starta hojen, men rent spontant känns det som att du hade ett par icke förstärkta mc-stövlar alt. vanliga sneakers och de skyddar ju inge vidare. Crosstövlar eller mc-stövlar med förstärkningar här och där gör ju ett hyfsat jobb i alla fall, sen är det ju givetvis skillnad mellan olika märken och så. Det gäller ju i alla fall att ge sig själv bästa möjliga förutsättningar att klara en vurpa eller liknande, så ju mer slag och vridskydd / ju robustare desto bättre känner jag själv. Snåla inte på säkerheten! :tummenupp

Högst troligt att du hade klarat foten från fraktur med en rejäl crosskänga. Vi som kickade igång sura 80 tals husqvarna 420 och 500 kickar inte gärna i tennisskor. En bekant gjorde av med 3 sneakers på sin husky 420 innan han fattade galoppen (skorna sprack mitt av)

Ser ju många nu i värmen som åker omkring med allt för dåliga skydd. Något som ofta glöms är just fötterna. Var någon för ett par år sedan som vurpade lätt med sin hoj i en rondell och hade ställ/handskar osv men 'bara' gympadojjor'! Han blev av med ena foten då den hamnade under hojen men var i övrigt förhållandevis oskadad. Lätt att bli efterklok då!

Händer och fötter är ju dessutom ganska svårläkta brott. En annan grej på samma tema 'hur kul är det att behöva hjälp med att torka sig i arselet' ! Ett par handskar råder oftast bot mot det.

/moralkärringen alias /U

Ett par bra crossstövlar är det säkraste du kan ha fötterna i, RR-stövlar inräknade! Daytona i all ära, men crosstövlar är mer som pjäxor :D Hade du haft cross stövlar på dig har jag svårt att tro att du fått ont.. Har fått bakslag på kicken på min husa i både foppa tofflor och rr-stövlar och kan säga att man känner skillnad :gnissla

Ett par rr-stövlar är dock mycket bekvämare..

Ett par bra crossstövlar är det säkraste du kan ha fötterna i, RR-stövlar inräknade! Daytona i all ära, men crosstövlar är mer som pjäxor :D Hade du haft cross stövlar på dig har jag svårt att tro att du fått ont.. Har fått bakslag på kicken på min husa i både foppa tofflor och rr-stövlar och kan säga att man känner skillnad :gnissla
Håller med, aldrig hört talas om någon som skadat foten allvarligt när de kickat med en riktig crosstövel. Går inte att jämföra med en RR-stövel, som är betydligt vekare (eftersom den måste vara lite smidigare). Och gymnastikskor ska vi inte prata om, det är ju ungefär som att kicka barfota. Har kanske slarvat någon gång själv :rolleyes:, och när en vresig gammal 600 enstånka sparkar tillbaka så gör den det med besked, och sen går man inte gärna på den foten på ett tag...

Se till att inte ha benet helt rakt om hojen sparkar tillbaka bara, ingen stövel skyddar knä och höft. :crash

Håller med, aldrig hört talas om någon som skadat foten allvarligt när de kickat med en riktig crosstövel. Går inte att jämföra med en RR-stövel, som är betydligt vekare (eftersom den måste vara lite smidigare). Och gymnastikskor ska vi inte prata om, det är ju ungefär som att kicka barfota. Har kanske slarvat någon gång själv :rolleyes:, och när en vresig gammal 600 enstånka sparkar tillbaka så gör den det med besked, och sen går man inte gärna på den foten på ett tag...

Se till att inte ha benet helt rakt om hojen sparkar tillbaka bara, ingen stövel skyddar knä och höft. :crash

Ett väldigt bra tips! Har som sagt kickat en 650 med foppa tofflor när den kicka tillbaka :gnissla Nu gör jag alltid så som Mort beskriver och det slutade bara med en lite öm fot men det kan ju gå betydligt sämre som vi ser i TS fall

Ingen tvekan om att du ska ha crosstövlar. Min TTR600 var en jävel att kicka men med crosstövlar fick man iaf inte ont. Dessutom vurpade jag ett par gånger och det var inte heller nån fara trots att jag fick hela hojen på foten en gång när jag wheelade över.

Kolla beggat om du tycker det är för dyrt med nya.

Sen så kan det ju vara värt att nämna att det går inte att köra nån annan hoj än offroad med crossstövlar. Ett elände att växla eftersom stövlarna är tokstela, liksom pjäxor som nån sa.

Villka mer än daytona anser du vara bra? Min stövlar är inne på sista versen och klart man vill ha bra skydd.

De med innersko och så få utstickande/utanpåliggande grejor som möjligt, och då dom med innersko i kompositmaterial.
finns kanske fler men min rekommendation är: (i fallande skala säkerhetsmässigt, men man ska ju ha den som sitter riktigt bra också)
Daytona security evo GIII GP
Daytona security evo III
Alpinestars Supertech R - Dainese Axial Race, delad plats.

Last edited:
De med innersko och så få utstickande/utanpåliggande grejor som möjligt, och då dom med innersko i kompositmaterial.
finns kanske fler men min rekommendation är: (i fallande skala säkerhetsmässigt, men man ska ju ha den som sitter riktigt bra också)
Daytona security evo GIII GP
Daytona security evo III
Alpinestars Supertech R - Dainese Axial Race, delad plats.

Kör med supertech R tycker den funkar kanon! Inte i närheten av en cross stövel men så sitter den som en söndags toffel också :)

Kör med supertech R tycker den funkar kanon! Inte i närheten av en cross stövel men så sitter den som en söndags toffel också :)

många bra svar
ska försöka få tag i ett par cross stövlar när jag blivit frisk.
kanske man ska lägga lite gips över stöveln också för bättre skydd :D

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien