Angående krockade hojjar

det är bra att du e nyfiken och du kommer själv se att de finns med på papprena. så som jag sa från början. jag påpekade att siffrorna på papprena och hojen inte stämde och då svarade du med att det inte ens står med i papprena. så jag förstår inte när du fick se mina papper?? och hur du kan säga attde inte finns med. :confused:

Trodde du trodde att identifieringsnummer är samma som både ramnummer och motornummer, fordon brukar ha samma nummer från fabrik, och har de fortfarande det senare i livet brukar folk skriva "matching numbers" för de tror de får mer betalt för det gamla skräpet, så skrev för att klargöra att identifieringsnummer (som är det enda nummer jag sett på mina regbevis) menar ramnummret och inte motornummer, och att det nödvändigtvis inte e nåt fuffelns bara för motorn har annat nummer.
 
:tummenupp
Trodde du trodde att identifieringsnummer är samma som både ramnummer och motornummer, fordon brukar ha samma nummer från fabrik, och har de fortfarande det senare i livet brukar folk skriva "matching numbers" för de tror de får mer betalt för det gamla skräpet, så skrev för att klargöra att identifieringsnummer (som är det enda nummer jag sett på mina regbevis) menar ramnummret och inte motornummer, och att det nödvändigtvis inte e nåt fuffelns bara för motorn har annat nummer.
 
Svar till TS.

Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du om det finns något register att ta fram information i, som det gör på många bilar. Där man kan få full historik på fordonet.

Vad jag vet så finns det inget sånt register för motorcyklar. Och man kan aldrig veta om hojen varit kraschad.

Åt andra sidan så tål hojarna sjukt mycket.
Jag har krashat säkert 20 gånger (på bana) i mellan 100 - 200 km/h och hojen har som mest varit 10 meter upp i luften och aldrig har jag lyckats få ramen krokig. det är mest handtag, fotpinnar och kåpor som pajjar. Men det byter man ju på en pisskvart i alla fall. Och skulle ramen bli krokig så byter man bara ramen, det är inte svårare än så. Samma med gaffelben. Är det rakt och fint när du köper hojen så gör det väll inget om man har bytt någon del som har pajat tidigare.
 
Svar till TS.

Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du om det finns något register att ta fram information i, som det gör på många bilar. Där man kan få full historik på fordonet.

Vad jag vet så finns det inget sånt register för motorcyklar. Och man kan aldrig veta om hojen varit kraschad.

Åt andra sidan så tål hojarna sjukt mycket.
Jag har krashat säkert 20 gånger (på bana) i mellan 100 - 200 km/h och hojen har som mest varit 10 meter upp i luften och aldrig har jag lyckats få ramen krokig. det är mest handtag, fotpinnar och kåpor som pajjar. Men det byter man ju på en pisskvart i alla fall. Och skulle ramen bli krokig så byter man bara ramen, det är inte svårare än så. Samma med gaffelben. Är det rakt och fint när du köper hojen så gör det väll inget om man har bytt någon del som har pajat tidigare.

KTM har liksom HD (nämnt tidigare) en webbaserad historik. Detta funkar dock givetvis bara om reparation, service etc. har gjorts på auktoriserad verkstad som loggat uppgifterna.
 
Min hoj är 10 år gammal och den har inte synat backen någonsin.

(vatt, vad är det?) Du menar nog varit i backen. (Hojjarna) Där kan du stryka ett J.

Min är 17 år och har ännu inte varit i backen eller vält. Peppar Peppar :gnissla
Fast det är ju ingen sporthoj åas:D
 
Tog en jävla tid, trodde inte jag skulle få nåt svar men idag fick jag e-post från transportstyrelsen.

"Hej!

Tack för din fråga!
Det har varit olika regler på att registrera motornumret i trafikregistret som tex. i början på 1990 talet skulle uppgiften finnas sedan bestämmde man runt 1995 att uppgiften inte skulle anges.
i i dagsläget ska motornumret anges på helfordonsgodkända motorcycklar.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.




Med vänlig hälsning

Göran Palesjö

Transportstyrelsen
Vägtrafikavdelningen
0771 503 503"

sen när fordon började vara helfordonsgodkända vet jag ej :va
 
Kolla så det är orginallack på kåpor, inga repor på motor, styra m.m. Sen räcker det väl med om hojjen känns ok att köra eller?

Jag har köpt en zx9r som varit vält på en parkering. Helt nya kåpor hade FB fått pynta. snyggaste hojjen jag köpt såg som ut som ny. Sen drog jag den i backen. Lacka nya kåpor och fixa allt körde den sen 3år utan problem.

Var inte rädd att granska hojjen du skall köpa kritiskt och ta din tid. Om inte säljaren känns ok eller trovädigt skit i att köpa vält eller ej. Finns mycket fulmek och samvetslösa nissar där ute...men jag har alltid fått tag på riktigt fina hojjar.
 
sen när fordon började vara helfordonsgodkända vet jag ej :va
Inte helt 100 men jag tror att helfordonsgodkännande för bilar kom 1997 och för MC från juni 1999. Men däremot så skriver han inte att motornummer skulle börja anges samtidigt, utan bara att det ska anges idag på alla helfordonsgodkända fordon. Så de slutade ange motornummer 1995 och när de började igen vet vi inte (men det är väl inte omöjligt att det var runt -00).

Min 03a har motornummer listat om man går ut på VV och kollar. Kan inte kolla originalpapperen däremot då de ligger hemma.
 
Det är väl inte helt lätt att hitta ett register som visar om bilar varit krockade heller. Samma sak gäller motorcyklar.

Återförsäljarna kanske har viss information, men då gäller det att bilen varit inlämnad för reparation hos dem. Försäkringsbolagen får inte lämna ut information på grund av sekretess.

Har bilen/motorcykeln varit såld i Tyskland kan man inte ens få ut servicehistoriken. De hänvisar till sekretess. Med tidigare ägares tillstånd kan man få ut den dock. Men då måste man kontakta allihopa.

Givetvis vill man helst ha tag i en motorcykel som aldrig synat backen. Är dock inte rädd för att köpa en seriöst lagad motorcykel. Gäller dock att påvisa att den är det.
 
Inte helt 100 men jag tror att helfordonsgodkännande för bilar kom 1997 och för MC från juni 1999. Men däremot så skriver han inte att motornummer skulle börja anges samtidigt, utan bara att det ska anges idag på alla helfordonsgodkända fordon. Så de slutade ange motornummer 1995 och när de började igen vet vi inte (men det är väl inte omöjligt att det var runt -00).

Min 03a har motornummer listat om man går ut på VV och kollar. Kan inte kolla originalpapperen däremot då de ligger hemma.

Har haft en ZX9 2003 års modell, och på den står inte motornummer i papprerna, och på din 03'a står det, förvirrande :va
 
Kolla så det är orginallack på kåpor, inga repor på motor, styra m.m. Sen räcker det väl med om hojjen känns ok att köra eller?

Var inte rädd att granska hojjen du skall köpa kritiskt och ta din tid. Om inte säljaren känns ok eller trovädigt skit i att köpa vält eller ej. Finns mycket fulmek och samvetslösa nissar där ute...men jag har alltid fått tag på riktigt fina hojjar.

Förstår inte varför folk é så noga med originallack på kåporna? Dé é många som lackar om originalkåporna även om hojen inte varit lagt. Dé bästa killen kan gå efter är ju såklart styrstoppen som många nämnt tidigare samt repor på ramen, handtag, sving etc etc. Min hoj är lagd 3 ggr varav 2 ggr va rejäla smällar (se tråd). Men idag ser den olagd ut och jag har snart kört 1000mil med den. Enda problemet efter kraschen var kylaren som hade blivit uppriven av att fläkten hade tryckts in i den men dé va en bagatell att fixa. Annars går motorn som en klocka och hojen vobblar aldrig :tummenupp
 
Förstår inte varför folk é så noga med originallack på kåporna? Dé é många som lackar om originalkåporna även om hojen inte varit lagt.


Det var inte så jag mena men om man vill veta om hojjen varit lagd. Vill man inte ha en lagd hoj som är återställd lär man väl inte vara intresserad av en omlackad hoj heller. Bra lackjobb är inget att vara rädd för men det finns många dåliga med.
 
Rent generellt gällandes hojar så känns det som att "aldrig lagt" i 99 fall av 100 är rent skitsnack.

Alla kör omkull förr eller senare, och om man inte kör omkull så är det så sjukt lätt hänt att man bara "tappar" hojen.. på en beggad hoj, med ett par ägare så är det väldigt osannolikt att det aldrig hänt.

Och är den bara tappad, eller lagt och lagad av en verkstad så ser jag inget problem med det. Det är ju inte så att en hoj rasar ner i molekyler för att man tappar den.

Dessutom kan ju t ex bytta styrlager, gafflar osv göra hojen bättre än innan kraschen om dina gamla slitna delar bytts till helt nya.

Hade en hoj tidigare som gafflarna blev krokiga på.. de bytte båda gafflarna och allt i dem.. kändes som ny efteråt!

Om man har regnr kan man ringa till försäkringsbolaget som hojen är försäkrad i, då tar dom reda på om hojen har varit inne för några ärenden till exempel krock. Det gjorde jag åt en kompis när han skulle köpa hoj, fick då besked om krock och han köpte den inte, (det var för att säljaren ljög). Ofta kan dom även spåra hojen till andra färsäkrningsbolag också. Sen kan dom ta fram namnen på tidigare ägare, man kan ju ringa dom också, för det är ju inte deras hoj det är på tal om längre så dom kommer nog inte ljuga om något hänt med den.

Mvh // C

Värt att nämna gällandes förskringsbolag är väl att de oftast inte svarar på såna frågor. En bekant köpte en hoj som via bilregistret visade sig ha varit försäkringsärende, men försäkringsbolaget i fråga vägrade att svara på några frågor utan sa bara att såna uppgifter lämnar de inte ut.

Att däremot inte köpa hojen för att säljaren ljuger är helt rätt, då har man ingen aning om vad mer han ljuger om.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top