Angående krockade hojjar

Kolla allmänskicket repor o skrap på motorkåpor, sving, styre mm, har du möjlighet att kolla under kåpor så gör det, dels om det är bulor/grova repor i ramen, eller om de omlackade kåporna är lagade så kan undersidan visa det med spackel, glasfiberväx mm.

Även om det är skitfina kåpor så kan ju allt plast vara utbytt, så en tit under på ram o motor är ändå aldrig fel.:tummenupp

En upplagad allvarligt krockad hoj OM det inte är ett bra jobb, eller en lagd som har gjort en tombola är ju värre mot en som bara är lagd och glidit på ena el andra sidan anser jag ialla fall.
 
Last edited:
Kolla om du har ngn kompis som är van vid reparationer och underhåll på sporthojar. De har ofta utvecklat en bra magkänsla för hojar som är fishy.

Många banhojar är ofta väl underhållna och har ofta bättre komponenter i fjädring osv, men kan ändå (för en amatör) se "hempulade" ut. Allt är därtill ofta rätt justerat på en banhoj, för att ha maximal prestanda på motor och chassie.

Skulle jag tex köpa en cross skulle jag hellre köpa en hoj från en tävlingsförare än en siliconglansig hoj "som är helt original/orörd" från en adidaskrigare. Den förstnämda är ofta väl underhållen/servad medan den sistnämda ägaren ofta inte har en aning om hur långt kolven har gått osv.

Drömläget för dig är förstås att hitta en sporthoj med originaldäck, som köptes ny av en småbarnsfar och som efter 3 år och en total körsträcka på 500 mil, upptäckt att det inte var någe roligt. En sån hoj är det lätt att identifiera när man har den framför sig.

Med hojar som har gått lite längre är mycket svårare att veta status, man måste ha lite känsla då. Och man kan ändå inte vara säker, i synnerhet inte så här års. Det kan visa sig att den spottar ur tvåan när man kan dra ur den för första gången när snön har försvunnit, två månader efter köpet.


jag förstår vad du menar och jag tänker lite lika som du att en bankörd hojj o dess ägare har bättre koll o servar varje gång innan man kör... men de jag menar är att man maxxar ur den mer än normalt. men de va ej problemet nu för vi visste att den var bankörd och de va ej ett hinder att köpa den.

HINDRET nu va att regg papprena och hojjens siffror (chassi & motornr) ej stämde överens och då ringde varningsklockorna.

så med andra ord problemet var inte att den var BANKÖRD utan de va papper + siffror som satte stopp för affären.

JAG tror ingen köper en hojj där reggpapprena från transportstyrelsen och själva hojjen inte överensstämmer.

hade du köpt en sån hojj???

INTE JAG IAF :yoparty:yoparty:yoparty
 
jag förstår vad du menar och jag tänker lite lika som du att en bankörd hojj o dess ägare har bättre koll o servar varje gång innan man kör... men de jag menar är att man maxxar ur den mer än normalt. men de va ej problemet nu för vi visste att den var bankörd och de va ej ett hinder att köpa den.

HINDRET nu va att regg papprena och hojjens siffror (chassi & motornr) ej stämde överens och då ringde varningsklockorna.

så med andra ord problemet var inte att den var BANKÖRD utan de va papper + siffror som satte stopp för affären.

JAG tror ingen köper en hojj där reggpapprena från transportstyrelsen och själva hojjen inte överensstämmer.

hade du köpt en sån hojj???

INTE JAG IAF :yoparty:yoparty:yoparty


Såklart att sådant måste vara iordning, det är ju bra att du kollade det.
Men kolla hur det står till. Motorn är inte identetsbärande, så motornr kan vara annorlunda, men då är det ju viktigt att kolla motornr så att inte motorn är stulen. Jag har tex bytt till en större motor i min hoj, så jag har inte samma motornr längre.

Svenska slingringa smala RR-banor är inte så jobbiga för en 1000cc sporthoj, en normalförare behöver bara dutta.

Full makaron ToR Sthlm-Uppsala med gammal olja sliter nog mer på en R1-motor än en banhelg för en välservad R1 tex.

Tror jag...
 
Last edited:
Såklart att sådant måste vara iordning, det är ju bra att du kollade det.
Men kolla hur det står till. Motorn är inte identetsbärande, så motornr kan vara annorlunda, men då är det ju viktigt att kolla motornr så att inte motorn är stulen. Jag har tex bytt till en större motor i min hoj, så jag har inte samma motornr längre.

Svenska slingringa smala RR-banor är inte så jobbiga för en 1000cc sporthoj, en normalförare behöver bara dutta.

Full makaron ToR Sthlm-Uppsala med gammal olja sliter nog mer på en R1-motor än en banhelg för en välservad R1 tex.

Tror jag...

ja ok om motornr ej överensstämmer men om man nu byter då regg besiktar man om den väl o då skriver väl dem där i dem rätta siffrorna?

och i detta fall så stämde inte chassinr heller de va fel med en bokstav.

och som sagt för mig spelar de ingen roll bankörd/vanligtkörd. de kvittar.

de viktiga e att papprena stämmer så inget e stulet eller liknande.
 
ja ok om motornr ej överensstämmer men om man nu byter då regg besiktar man om den väl o då skriver väl dem där i dem rätta siffrorna?

och i detta fall så stämde inte chassinr heller de va fel med en bokstav.

och som sagt för mig spelar de ingen roll bankörd/vanligtkörd. de kvittar.

de viktiga e att papprena stämmer så inget e stulet eller liknande.

va jag vet står motornummer inte med i papperna öht, bara identifieringsnummer, dvs ramnummer
 
ja ok om motornr ej överensstämmer men om man nu byter då regg besiktar man om den väl o då skriver väl dem där i dem rätta siffrorna?

och i detta fall så stämde inte chassinr heller de va fel med en bokstav.

och som sagt för mig spelar de ingen roll bankörd/vanligtkörd. de kvittar.

de viktiga e att papprena stämmer så inget e stulet eller liknande.

Jag vill inte ta ställning till om du skulle köpt den hojen eller ej, jag har inte sett den, kört den eller känner inte till den. Därtill måste ju alla papper vara iordning. Självklart. Tycker det var vaket och klokt av dig att du upptäckte ram- och motornr-skillnaden.

Nej jag har inte regbesiktigat om min ännu, bilprovningen är inte intresserade av motornr. Det är däremot polisen, om det är en stulen motor. Men jag har köpt motorn ny, så den har jag fabrikskvitton på.
 
va jag vet står motornummer inte med i papperna öht, bara identifieringsnummer, dvs ramnummer

då vet du inte vad du pratar om. antingen har du aldrig sett ett regg bevis eller så driver du.
på papprena finns både identiferingsnr , motornr m.m

ETT tipps kolla in papprena innan du skriver vidare :huvet

Jag vill inte ta ställning till om du skulle köpt den hojen eller ej, jag har inte sett den, kört den eller känner inte till den. Därtill måste ju alla papper vara iordning. Självklart. Tycker det var vaket och klokt av dig att du upptäckte ram- och motornr-skillnaden.

Nej jag har inte regbesiktigat om min ännu, bilprovningen är inte intresserade av motornr. Det är däremot polisen, om det är en stulen motor. Men jag har köpt motorn ny, så den har jag fabrikskvitton på.

de borde alla som gör affärer vara kloka o vakna o checka in så siffror och papper stämmer. de tråkigt när folk som inte har koll på allt som blir lurade på detta vis. de jävligt synd.
 
Last edited:
då vet du inte vad du pratar om. antingen har du aldrig sett ett regg bevis eller så driver du.
på papprena finns både identiferingsnr , motornr m.m

ETT tipps kolla in papprena innan du skriver vidare :huvet

Tja, då jag äger 7st fordon (varav 3st mc) kollade jag igenom min bunt med registreringsbevis, och inte på ett enda står det med motornummer, bland annat en mazda som är regbesiktigad med volvomotor, och enda som är ändrat i regbeviset är kw siffran, sen ett separat papper där det står "dispenser: motor typ: Volvo"
 
Last edited by a moderator:
Tja, då jag äger 7st fordon (varav 3st mc) kollade jag igenom min bunt med registreringsbevis, och inte på ett enda står det med motornummer, bland annat en mazda som är regbesiktigad med volvomotor, och enda som är ändrat i regbeviset är kw siffran, sen ett separat papper där det står "dispenser: motor typ: Volvo"

Kan hända att det tillkommit på nyare fordon med EU-godkännande, därför jag sa "vad jag vet", har lust att ge dig en fet smäll med den attityden du uppvisar, skitunge :mad::mad:

ok skriver ännu en gång.
OM DU KOLLA PÅ DEN BLÅA PAPPRET. nere till vänster så finns de en ruta där det står MOTOR & VÄXELLÅDA.
där står de klart o tydligt P.5 MOTORNUMMER. och en massa siffror på motornr.

jag behöver ej äga 7 fordon för att förstå detta.
jag äger bara en o forstod papprena direkt så frågan är vem som skall ha smällen och vem som är skit ungen?
det var du som började med detta påhopp. jag svarade bara på ditt inlägg vilket admin nog ser detta oxå.
de du som har fel på din attityd.
 
ok skriver ännu en gång.
OM DU KOLLA PÅ DEN BLÅA PAPPRET. nere till vänster så finns de en ruta där det står MOTOR & VÄXELLÅDA.
där står de klart o tydligt P.5 MOTORNUMMER. och en massa siffror på motornr.

jag behöver ej äga 7 fordon för att förstå detta.
jag äger bara en o forstod papprena direkt så frågan är vem som skall ha smällen och vem som är skit ungen?
det var du som började med detta påhopp. jag svarade bara på ditt inlägg vilket admin nog ser detta oxå.
de du som har fel på din attityd.

OK, kan skriva exact vad som står på ett av papprerna då pappskalle, Motor och Växellåda:
P.2 maximal nettoeffekt, kW 72.0 EG
P.1 slagvolym, ccm 996
P.3 Drivmedel: Bensin

tror du min hoj har motornummer 996 då??, eller e det kw72 som är motornummer? idiot... sa att det inte står med på nåt av mina papper för jag tittade och det gör det inte, du har väldigt trevlig framhållning för en som frågar efter hjälp måste jag säga
 
OK, kan skriva exact vad som står på ett av papprerna då pappskalle, Motor och Växellåda:
P.2 maximal nettoeffekt, kW 72.0 EG
P.1 slagvolym, ccm 996
P.3 Drivmedel: Bensin

tror du min hoj har motornummer 996 då??, eller e det kw72 som är motornummer? idiot... sa att det inte står med på nåt av mina papper för jag tittade och det gör det inte, du har väldigt trevlig framhållning för en som frågar efter hjälp måste jag säga

men på alla mina papper så finns de med iaf. P.5 motornr.
de kanske är nytt vad vet jag.

det var inte jag som började kalla andra för otrevliga saker. de var du som gjorde det.annars hade jag inte heller vart otrevlig.
 
men på alla mina papper så finns de med iaf. P.5 motornr.
de kanske är nytt vad vet jag.

det var inte jag som började kalla andra för otrevliga saker. de var du som gjorde det.annars hade jag inte heller vart otrevlig.

Googlade och enda jag hitta va att SMC under 2006 lämnat på förslag till vägverket att inför motornummer i registreringsbeviset, så när (om det ens är obligatoriskt nu?) det tillkom vet jag inte, dock har jag aldrig ägt nåt nyare än 2003 och då fanns det iaf inte

Vet ju inte vad det är för hoj du varit och kollat på
 
Om repan är fixad på klockan och den genomgången så inget är fel eller på mobilen vad har köparen nytta att bara veta om den är lagt eller inte. Syns det inte och märks det inte så är det inge större fara.


Sedan är det stor skillnad mellan hoj och andra fordom, på en hoj ser man det mesta synligt i alla fall på nakenhojar, men på bilar kan det vara mycket som är döljt. Så mycket som tas efter bilbranschen när det kommer till hojar....speciellt av färskingar som precis kommit in i hojvärlden.

Som du förstår av frågan killen ställer så är det inte snack om några synliga fel. Nu vet jag inte vilken fallenhet du har för att med blotta ögat, se om en hoj är ramsne, eller sprucken ram. Om du nu är safe på detta, så ge oss info på hur man går tillväga...

Det är omöjligt att se med ögat om en hoj vart med om en omfattande krasch - om alla plastdetaljer + omlack av metalldetaljer blivigt gjort. Man får helt enkelt lita på helhetsintrycket och på säljaren. Tror det är få som försöker sälja en ramsne eller fd totalkvaddad hoj som inte är 100% - och försöker få ut 100% för den.

Bara mina 5
/M
 
Googlade och enda jag hitta va att SMC under 2006 lämnat på förslag till vägverket att inför motornummer i registreringsbeviset, så när (om det ens är obligatoriskt nu?) det tillkom vet jag inte, dock har jag aldrig ägt nåt nyare än 2003 och då fanns det iaf inte

Vet ju inte vad det är för hoj du varit och kollat på

om du ej har gjort någon ägarbyte sen 2003 dvs på 7 år då tycker jag inte du hade rätt att försöka rätta mig om vad som e rätt eller fel. jag har papprena här framför mig o de från I ÅR och säger detta men du säger emot.

på dem nya regg papprena så står motornr med iaf.

och de var du som började vara otrevlig här o inte jag.
 
o andra sidan kan jag tänka mig att majoriteten av hojjarna har vatt i backen på ett eller annat sätt.

Min hoj är 10 år gammal och den har inte synat backen någonsin.

(vatt, vad är det?) Du menar nog varit i backen. (Hojjarna) Där kan du stryka ett J.
 
om du ej har gjort någon ägarbyte sen 2003 dvs på 7 år då tycker jag inte du hade rätt att försöka rätta mig om vad som e rätt eller fel. jag har papprena här framför mig o de från I ÅR och säger detta men du säger emot.

på dem nya regg papprena så står motornr med iaf.

och de var du som började vara otrevlig här o inte jag.

öööh, aldrig ägt nåt fordon av årsmodell nyare än 2003, ägarbyten har jag gjort massor :), senast för nån månad sen, och jag rättar inte dig, tvivlar inte på att det står med, du som rättade mig och påstod att det står med i mina papper när jag sagt att det inte gör det.

Men nu är jag själv nyfiken så mailade nyss transportstyrelsen och frågade när motornummer tillkom på regbevisen.

Edit, hur va jag otrevlig när jags skrev "Vad jag vet står motornummer inte ens med i registreringsbeviset, bara indentifieringsnummer = ramnummer" förklara för mig hur jag i den meningen va så otrevlig att förtjäna din skit?, vet nu att det står med på ditt regbevis, mailat transportstyrelsen och frågat när det tillkom, och du ska fortfarande ha en smälkl om jag ser dig :mad:
 
Last edited:
icce du verkar inte ha koll på varken papper eller MAXXADE bankörda hojar eller VANLIGT körda hojar som du säger, lägg ned attityden märker du inte att du gör dig osams med alla....
 
öööh, aldrig ägt nåt fordon av årsmodell nyare än 2003, ägarbyten har jag gjort massor :), senast för nån månad sen, och jag rättar inte dig, tvivlar inte på att det står med, du som rättade mig och påstod att det står med i mina papper när jag sagt att det inte gör det.

Men nu är jag själv nyfiken så mailade nyss transportstyrelsen och frågade när motornummer tillkom på regbevisen

det är bra att du e nyfiken och du kommer själv se att de finns med på papprena. så som jag sa från början. jag påpekade att siffrorna på papprena och hojen inte stämde och då svarade du med att det inte ens står med i papprena. så jag förstår inte när du fick se mina papper?? och hur du kan säga attde inte finns med. :confused:

icce du verkar inte ha koll på varken papper eller MAXXADE bankörda hojar eller VANLIGT körda hojar som du säger, lägg ned attityden märker du inte att du gör dig osams med alla....

om du läser inläggen nogrannt så visar det sig snabbt vilka som har konstig attityd. jag varken skriver otrevliga saker eller liknande.

ägna dig två minuter åt alla inlägg så får vi se vilka som kallar vilka för saker FÖRST.

du verkar ta parti direkt hos andra... förstår ej varför.

läs o se... vem som vill ge en fet smäll.... med mera.

anklaga inte mig för nått innan du ser vad andra skriver.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top