Angående krockade hojjar

Vet inte om övriga märken har som Buell. Men när jag köpte min begagnad så kunde Harley Davidsson Sverige gå in och kolla i sitt system vad som var gjort med hojen. Stämmer detta med vad ägaren har redogjort för så kan det kanske vara ok. Förutsatt attdu är nöjd med vad de har gjort.

//Andreas

hur kan en växellåda ta skada när växelpinnen slits loss?
Har den slitits loss eller är det ett hypotetiskt scenario?
Slits den loss så går förmodligen splines på axeln först, sen kan väl lagret i lådan ev ta stryk. Men det känns som ett långsökt scenario tycker jag.

de inte ett långsökt scenario. e på väg o köpa en hojj där växelpinnen slets loss när han blev påkörd enligt han därav verkstads besök o försäkringsbolags ärende.

de inte ett långsökt scenario. e på väg o köpa en hojj där växelpinnen slets loss när han blev påkörd enligt han därav verkstads besök o försäkringsbolags ärende.
Be att få spec ifrån verkstad eller nåt på vad som gjordes då.

Slets loss eller bröts av, det är stor skillnad. Och slets loss känns som inte riktigt rätt för mig.

varmkör ordentligt, inte bara kylvätskan. motoroljan värms långsammare. växla bestämt upp/ned många gånger, känn att växlarna går i och att det inte läker kring axeln(det sista missade jag på en hoj. Det läkte inte förren oljan/motorn blev varm)

skadan på hojjen inträffade 2007. fixades då. och har rullat på vägarna sen dess och senast förra året så rullade den hojjen på bana så den måste väl va ok vid det här laget eller??

NI SOM GER SERIÖSA SVAR TACK SÅ MYCKET!

och ni som försöker vara roliga/smarta/iqbefriade m.m släng er i väggen losers

Du..i hojrelaterade saker är vi alltid trevliga mot varandra. Vill du va dryg kan du skriva i OT forumet.

Du..i hojrelaterade saker är vi alltid trevliga mot varandra. Vill du va dryg kan du skriva i OT forumet.

jag e inte dryg. jag får dryga o fåniga o obekväma inlägg. jag frågar efter mc grejjer och folk blandar in tjejer o gangbang o sånt? är de jag eller andra som e konstiga? rikta din kritik åt rätt håll tack

skadan på hojjen inträffade 2007. fixades då. och har rullat på vägarna sen dess och senast förra året så rullade den hojjen på bana så den måste väl va ok vid det här laget eller??

Är den lagad på verkstad så får man förutsätta att det är korrekt gjort.

jag e inte dryg. jag får dryga o fåniga o obekväma inlägg. jag frågar efter mc grejjer och folk blandar in tjejer o gangbang o sånt? är de jag eller andra som e konstiga? rikta din kritik åt rätt håll tack

men va blir det? har du inge humor eller har du bara vaknat på fel sida, du kan ju se de som så att du fått svar på dina frågor och fått dig ett gott skratt ist

ja jag forstod hans liknelser/jämförelser MEN jag frågade en mc relaterad fråga o han syftar på typ.... de som o kolla upp en tjejs hela historik va hon gjort o med vem m.m. är de bara jag som vill veta vad jag köper o va man får för pengarna? de handlar inte om o reda ut varendaskruv utan en liten fingervisning om vad hojjen vart med om.

han skrev typ varför kolla upp såmycke. han verkar ju inte så smart iaf....

Ta det lungt o bry dig inte så mycket, huvudsaken är ju att du får svar på dina frågor.

På forum får man ta inläggen som dom kommer :krama

hur kan en växellåda ta skada när växelpinnen slits loss?

Om man lägger en hoj och växelpeten får sig en ordentlig snyting så kan (i olyckliga fall) växelmekanismen inne i motorn ta skada. Tex spärrhjulsmekanismen eller en skiftgaffel. Men det märks när man provkör, tex på att det går lätt att växla åt ena hållet men svårare att få i växlarna åt andra hållet, eller att det rasslar lite (som om en växel vill hoppa i) när motorn går och växeln är i neutral, eller att hojen spottar ur en växel när man drar fullt på den växeln.

Last edited:
Ta det lungt o bry dig inte så mycket, huvudsaken är ju att du får svar på dina frågor.

På forum får man ta inläggen som dom kommer :krama

aa ja vet man kan inte direkt styra de folk skriver. finns vissa som måste uttrycka sig om konstiga saker för o må bra. :tungan

Han får ju metaforer o liknelser så han ska förstå bättre ser inget fel i det.

jaa de är han ju hjälpt av.
Själv köper du kanske ramsnea motorskadade vrak, fortsätt med det.
Men det finns de, som faktiskt vill undvika problem före köpet.

Men tydligen måste man undvika att lägga seriösa frågor utanför teknik och mek.

Last edited:
Om man har regnr kan man ringa till försäkringsbolaget som hojen är försäkrad i, då tar dom reda på om hojen har varit inne för några ärenden till exempel krock. Det gjorde jag åt en kompis när han skulle köpa hoj, fick då besked om krock och han köpte den inte, (det var för att säljaren ljög). Ofta kan dom även spåra hojen till andra färsäkrningsbolag också. Sen kan dom ta fram namnen på tidigare ägare, man kan ju ringa dom också, för det är ju inte deras hoj det är på tal om längre så dom kommer nog inte ljuga om något hänt med den.

Mvh // C

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...