Angående krockade hojjar

icce

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Hoj
Yamaha R6
tja..
finns de någon här som kan ge ett vettigt svar på hur man kan se eller kolla upp om en motorcykel e krockad eller lagd?

och för att inte få en massa dumma svar o bli utpekad som korkad att delar ser väl kvaddade ut....om den nu e krokad...
så syftar jag mer på att om den nu e krockad och hojjen ser fräsch ut, o den har blivit fixad.
hur vet man att den ej e krockad?? och att den har blivit reparerad?
kan man kolla upp på något sett?

för man vill gärna veta vad man köper.

hoppas på seriösa svar.

mvh
marcus

är allt bytt så den är återställd så blir det svårt, förstår inte detta hysteri bakom att hojar ska vara icke lagda/lagade.

vill du ha en hoj i nyskick får du köpa en i butik med noll mil.

Av samma anledning som man inte vill köpa en skrapad klocka...mobiltelefon med repor. Det känns ofräscht och sen har vi ovissheten ifall något mer skadats som ännu inte kommit upp till ytan.

Last edited:
om du funderar på en , låt oss säga audi, och har samma ideer, då kan du gå eller ringa till din märkeshandlare(lokale) och han kan ta fram all historik på just den bilen(på reg nummer) och om då framskärm, motorhuv etc är bytt så kan man lätt dra slutsatser, är dessutom ex. folksam en av kunderna så är svaret enkelt, men...
finns det något liknande riks/world wide system för hojar??? har faktiskt inte funderat tidigare så mycket på det men frågan är befogad, jag köper gärna en hoj som varit nedlagt om den är seriöst lagad efteråt, men det spelar en viss roll när jag värderar den inför köpet.

är allt bytt så den är återställd så blir det svårt, förstår inte detta hysteri bakom att hojar ska vara icke lagda/lagade.

vill du ha en hoj i nyskick får du köpa en i butik med noll mil.

hysteri o hysteri??? om man nu inte har så JÄTTE koll på hojjar som du kanske så frågar man för o lära sig//veta hur man kan gå till väga att kanske på plats kolla på något specifikt eller om man ska ringa runt till fösäkringbolag o höra sig för?

de inte alltid säljaren e ärlig på plats och då vet man inte va man köper.man kanske inte har råd o köpa en hojj för 100 000+ helt ny utan vill köpa en begagnad. då e det bra o vara väl förbered.

men tack för ditt inlägg endå.

Last edited by a moderator:
Kolla och syna av lacken, nyansskillnad, ytfinish på olika lackade delar, sen är det ju bara att leta repor,,,,,,, fråga ägaren.
Kolla med den verkstad där den är servad de kan se om den har varit på repr,

Kolla styrstoppar på ramen, har den varit i backen så har den tydliga intryck från styrstoppen från gaffelkronan. Enkelt och ganska säkert sätt att se om cykeln har varit i backen. Styrstoppen slits inget vid vanligt körning och inget man kan på nått sätt bortförklara.

o andra sidan kan jag tänka mig att majoriteten av hojjarna har vatt i backen på ett eller annat sätt.

Håller med. Sen, vad är definitionen för "krockad"?
Är det att ha bromsat omkull sig i 5km med lite skrapad plast som följd, eller är det att ha demolerat alla kåpor och fått en sne ram?

Jag har själv lagt en hoj för jag skulle köra iväg och hade skivbromslåset i. Bytte allt som fått en repa och skulle nog inte kalla den krockad efter det.

Sen finns det massor med hojjar som efter några mil haft ett FB som ägare och sen köpts ut av en liten MC firma för en spottstyver, fått lite plast och annat bytt och sålts vidare.

I väldigt många fall är dessa hojjar inte i närheten av skrotade på nåt sätt när de döms ut av FB, utan mer att 1a ägaren är bra kompis med den som tar ärendet på FB och sen råkar vara kompis även med den på MC firman som köper ut den.

Av samma anledning som man inte vill köpa en skrapad klocka...mobiltelefon med repor. Det känns ofräscht och sen har vi ovissheten ifall något mer skadats som ännu inte kommit upp till ytan.

Om repan är fixad på klockan och den genomgången så inget är fel eller på mobilen vad har köparen nytta att bara veta om den är lagt eller inte. Syns det inte och märks det inte så är det inge större fara.

Sedan är det stor skillnad mellan hoj och andra fordom, på en hoj ser man det mesta synligt i alla fall på nakenhojar, men på bilar kan det vara mycket som är döljt. Så mycket som tas efter bilbranschen när det kommer till hojar....speciellt av färskingar som precis kommit in i hojvärlden.

Last edited by a moderator:
då har jag en följdfråga till de jag skrev innan...

säg till exempel att man står stilla och någon bakom trillar av o åker in i mig. han fastnar på växelpinnen o den slits loss o jag ramlar o lite kåpor spricker.... hur allvarligt e det då?
tar ramen allavarligt skada eller påverkar de inte så mycke?

och om en växelpinne slits med o rycks loss... hur allvarligt är det för växellådan m.m?

tacksam för svar

Kolla styrstopparna samt att kåpfästen o bakram ser rakt opåverkat ut. Nya pedaler fotpinnar/gaffel ?

Välkommen till sporthoj...

om ni inte har nått liv så ge fan i o skriva onödiga inlägg om oskulder o gangbang grejjer... jag ställde en fråga angående en MC och vill gärna ha svar på de. resten besvära er inte ens.
eller har ni så tråkigt att ni inte kan låta bli.
snacka om dryga personer med attitydsproblem.

förstår inte varför du tar det så här?

på en hoj ser du genom skrapmärken, omsvetsade bakramar (om de är fastsvetsade) på styrstopp om de har spår, insidan av kåpor om de är lagade och omlackade.

Ja bara kolla igenom hojen noggrant efter synliga skador/skrapmärken.

Fick bilden av att du inte ser några synliga skador men ändå ville ta reda på om hojen är lagd eller inte.

Försökte ge min bild varför detta skulle vara så viktigt att veta om allt är återställt men tydligen får man inte göra det.

om ni inte har nått liv så ge fan i o skriva onödiga inlägg om oskulder o gangbang grejjer... jag ställde en fråga angående en MC och vill gärna ha svar på de. resten besvära er inte ens.
eller har ni så tråkigt att ni inte kan låta bli.
snacka om dryga personer med attitydsproblem.

kolla att hjulen spårar, kolla kåpfästen, kolla framgaffeln(rak), kolla bakram?(subframe), kolla efter sprickor runt styrhuvud, kolla styrstoppar, kolla att all el funkar, kolla motorsidor.

Är allt det ok, skulle inte jag vara rädd att köpa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT