Angående kedjespänning

Steiner

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Hoj
97, Ducati, Monster
En sak som gör mig konfunderad angående kedjespänningen är när man ska mäta avståndet.
Kedjan känns bra när hojen rullas fram på neutralen och kollas men om man lägger i en växel eller backar med hojen så händer det att kedjan sträcks och blir riktigt spänd vilket inte känns bra alls för lager och axlar.
Hur är det egentligen, är det något man bör oroa sig över att den spänner sig när den rullas bakåt eller stannar med en växel i?

Förstår inte riktigt hur du menar nu, men spänningen i kedjan ska inte variera beroende på om du rullar hojen bakåt eller stannar. Däremot kan ju slacket befinna sig på den andra sidan. (dvs den biten som löper i överkant eller underkant, beroende på om du mäter slacket i över eller underkant)

En sak som gör mig konfunderad angående kedjespänningen är när man ska mäta avståndet.
Kedjan känns bra när hojen rullas fram på neutralen och kollas men om man lägger i en växel eller backar med hojen så händer det att kedjan sträcks och blir riktigt spänd vilket inte känns bra alls för lager och axlar.
Hur är det egentligen, är det något man bör oroa sig över att den spänner sig när den rullas bakåt eller stannar med en växel i?

Självklart ska det vara så. Kedjan blir ännu mer spänd när du kör iväg.
Mät kedjan med friläge i.

Självklart ska det vara så. Kedjan blir ännu mer spänd när du kör iväg.
Mät kedjan med friläge i.
Du ska inte "titta på slacket" du ska känna på slacket..
Sen ska slacket sannolikt mätas med föraren sittandes på hojen. (Kolla om nåt står i handboken)
Avståndet framdrev - bakdrev förändras beroende på hur fjädringen arbetar, slacket varierar under körning. (enkel geometri!)
Är bakdrevet slitet kan slacket också variera när man vrider på bakhjulet.
Fins en del att tänka på (mindre för oss med kardan..:D)

Det där e ju lite värdelöst. Hur fan ska man mäta slacket om man själv sitter på hojjen. Inte borde väll det vara ett tvåmansjobb? Man blir förbannad.

Jag har ibland kollat kedjespänningen genom att med spännband från ena svingen över sadel/paketållare ned till andra svingen spänna ned fjädringen så att de tre centrumen för främre drev,svingarmsinfästning och bakhjulsnav ligger i linje. I detta läge är ju kedjan som mest spänd, har man då liiite slack i kedjan så kan den inte vara för kort vid nedfjädring.
Sedan kan du släppa på allt och mäta slacket som mc´n står... nu har du ett individuellt mått för just din MC med just dina fjädrings inställningar, bara att anteckna till nästa gång.

Last edited:
.....spänna ned fjädringen så att de tre centrumen för främre drev,svingarmsinfästning och bakhjulsnav ligger i linje. I detta läge är ju kedjan som mest spänd...
Det var just det jag ville få fram.
En detalj som tycks vara okänd för en del...

Den frågan har jag funderat över tidigare och det kan inte vara så att mätning ska ske med föraren i sadeln. Åtminstone i min handbok, gixxer, står att kedjan skall mätas stående på sidostödet, ingenting om att någon ska sitta på. Varierande vikter hos förarna skall inte kompenseras via kedjespänning utan i så fall via dämparna. Om så vore fallet skulle man vara tvungen att lämna viktuppgift när hojen ska in på service :)

Jag mäter alltid kedjan med obelastad hoj.

Den frågan har jag funderat över tidigare och det kan inte vara så att mätning ska ske med föraren i sadeln. Åtminstone i min handbok, gixxer, står att kedjan skall mätas stående på sidostödet, ingenting om att någon ska sitta på. Varierande vikter hos förarna skall inte kompenseras via kedjespänning utan i så fall via dämparna. Om så vore fallet skulle man vara tvungen att lämna viktuppgift när hojen ska in på service :)

Jag mäter alltid kedjan med obelastad hoj.
Självklart är inte kedjan en del av dämpningen för fjädringsrörelserna, om den är det så kommer du inte många mil innan lager och låda är slut. Men eftersom hojen aldrig åker runt utan förare och vissa chassigeometrier gör att kedjan hänger väldigt mycket när hojen är obelastad så rekommenderar tillverkarna att man mäter när man sitter på. Annars kanske kedjan ligger emot så att man inte ser om man har 2 eller 6 cm spel. Men i normalfallet rekommenderas att hojen står på sidostödet, ja.

Men eftersom hojen aldrig åker runt utan förare och vissa chassigeometrier gör att kedjan hänger väldigt mycket när hojen är obelastad så rekommenderar tillverkarna att man mäter när man sitter på. Annars kanske kedjan ligger emot så att man inte ser om man har 2 eller 6 cm spel. Men i normalfallet rekommenderas att hojen står på sidostödet, ja.

Då har du aldrig sett min hoj.... :banana
I min värld verkar det väldigt konstigt, om spelet skall mätas med belastning är det väl bara att öka normalspelet med visst mått för en normalbelastad hoj i bekrivningen i manualen. Dessutom bör det införas en text om att kedjespänningen bör justeras om man ska färdas två med packning på hojen då belastningen blir större.

Hur som helst är det säkert olika från hojleverantör till hojleverantör, med eller utan belastning, sidostöd eller centralstöd..

Då har du aldrig sett min hoj.... :banana
I min värld verkar det väldigt konstigt, om spelet skall mätas med belastning är det väl bara att öka normalspelet med visst mått för en normalbelastad hoj i bekrivningen i manualen. Dessutom bör det införas en text om att kedjespänningen bör justeras om man ska färdas två med packning på hojen då belastningen blir större.

Hur som helst är det säkert olika från hojleverantör till hojleverantör, med eller utan belastning, sidostöd eller centralstöd..
Nej, belastningen blir INTE större i kedjan om hojen är maxlastad! :fakta När fram och bakdrev är i linje med svingbulten, då är kedjan som mest spänd. Det avståndet kan inte bli längre oavsett hur mycket du lastar ner hojen! Som jag skrev ovan, olika hojtillverkare väljer olika sätt att mäta, och olika konstruktioner gör olika sätt olika fördelaktiga.

Som sagt, har du spännt kedjan så att den blir spänd när hojen fjädrar, och iom det begränsar fjädringsrörelsen, så kommer din hoj rasa snart.

Dessutom bör det införas en text om att kedjespänningen bör justeras om man ska färdas två med packning på hojen då belastningen blir större.

Nej varför skulle det införas? Det är inte så att kedjespänningen ökar linjärt med ihopfjädringen. Max kedjesträckning brukar uppnås strax efter halva fjädringsvägen och det viktiga är att ha kvarstående spel vid denna punkt.

Vilket surrogatmått sedan tillverkaren väljer är irrelevant. Den smarte plockar ur fjädern ur stötdämparen och identifierar den punkt då kedjan är som mest sträckt och mäter sig fram till vilket spel som behövs. Återmonterar fjädern och lär sig vilket spel detta motsvarar obelastat.

Den smarte plockar ur fjädern ur stötdämparen och identifierar den punkt då kedjan är som mest sträckt och mäter sig fram till vilket spel som behövs. Återmonterar fjädern och lär sig vilket spel detta motsvarar obelastat.

Eller gör som jag skrev i inlägg #8, samma sak fast enklare (tycker jag)

Nej varför skulle det införas? Det är inte så att kedjespänningen ökar linjärt med ihopfjädringen. Max kedjesträckning brukar uppnås strax efter halva fjädringsvägen och det viktiga är att ha kvarstående spel vid denna punkt.

Vilket surrogatmått sedan tillverkaren väljer är irrelevant. Den smarte plockar ur fjädern ur stötdämparen och identifierar den punkt då kedjan är som mest sträckt och mäter sig fram till vilket spel som behövs. Återmonterar fjädern och lär sig vilket spel detta motsvarar obelastat.

Jag kanske är för nonchalant och godtroende men jag förutsätter ju att MC-tillverkaren gjort den där proceduren innan dom skrivit in spelet i manualen.

Har folk ingen instruktionsbok till hojen?
Det brukar skilja endel mellan olika hojar och vart/hur man skall mäta, men allt står i instruktionsboken...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park