Angående kedjespänning

Jag kanske är för nonchalant och godtroende men jag förutsätter ju att MC-tillverkaren gjort den där proceduren innan dom skrivit in spelet i manualen.


Problemet är väl den risiga standardiseringen för hur mätningen skall gå till. 30-35mm mätt mitt på kedjan har en tendens att bli väldigt olika beroende på vem som gör det. KTM har en bra metod med hjulet i luften men lider istället av att slacket är anpassat för standard gatdrevning och inte endurodrevningen som alla kör omkring med3306624468_44e86a87f3_o.png
 

Bifogat

  • ChainDriveInspection.jpg
    ChainDriveInspection.jpg
    85.7 KB · Visningar: 253
Den smarte plockar ur fjädern ur stötdämparen och identifierar den punkt då kedjan är som mest sträckt och mäter sig fram till vilket spel som behövs. Återmonterar fjädern och lär sig vilket spel detta motsvarar obelastat.
Så gjorde jag på min kotte 450exc och kom fram till om jag klämmer fast en 1/2" hylsförlängare mellan bakdrevet och kedjan så den hamnar i "klockan 6"position så är kedjan exakt där den ska vara.
:tummenupp
 
Problemet är väl den risiga standardiseringen för hur mätningen skall gå till. 30-35mm mätt mitt på kedjan har en tendens att bli väldigt olika beroende på vem som gör det. KTM har en bra metod med hjulet i luften men lider istället av att slacket är anpassat för standard gatdrevning och inte endurodrevningen som alla kör omkring medView attachment 388078

Var eg mer en principiell tanke jag skrev... Du har kanske rätt. jag brukar ärligt talat inte läsa manualen för att spänna kedjan. Jag förlitar mig på min erfarenhet och bondförnuft när jag bedömer hur mycket slack jag ska lämna. Och så gör nog du också gissar jag.
 
Och så här på en R1:a

Summering - Obelastad och slacket 25-35 mm = 30 mm så e de perfekt dårå

För att kontrollera kedjespänningen
1. Ställ motorcykeln på sitt sidostöd.
TIPS
När du kontrollerar och justerar kedjespänningen
bör motorcykeln vara obelastad.
2. Lägg växeln i neutralläge.
3. Låt hjulet rotera genom att flytta på
motorcykeln för att hitta det mest
sträckta läget på kedjan. Mät sedan
kedjespänningen som visas
på bilden.
4. Om kedjespänningen inte stämmer
måste den justeras enligt följande.
MAU34314
För att justera kedjespänningen
1. Lossa axelmuttern och låsmuttern
på båda sidor om svingarmen.
2. För att sträcka kedjan, vrid justerbulten
för kedjespänning på båda
sidor om svingarmen i riktning (a).
För att lossa kedjan, vrid justerbulten
på båda sidor om svingarmen i
riktning (b), och tryck bakhjulet
framåt. ANMÄRKNING: En felaktig
kedjespänning kan belasta
motorn för mycket såväl som
andra vitala delar på motorcykeln,
vilket kan leda till att ked-
Kedjespänning:
25.0–35.0 mm (0.98–1.38 in)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top