Angående köra med reflexväst

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Hoj
1980 Honda CM125
Syns man mycket bättre med reflexväst även på dagen? Är synlighet av motorcyklister på dagen ett problem, eller är det bara på natten man bör ha reflexväst. Tänkte speciellt ifall man kör med svarta kläder + svart hjälm.

om du har en flourocerande väst (typ gul,grön el orange) så lär du synas klart bättre även på dagen ja. (synlighet för motorcyklister är väl i stort sett _alltid_ ett problem)

Jag tror man syns bättre, men det finns även de som hävdar motsatsen.
Du får bilda dig en egen uppfattning.

Inflation i västar skapar bara förvirring,,,,,,, väst åt de som arbetar på och vid väg.

Annars,,,,, klart man syns bättre med väst annars skulle den knappast finns framtagen.

Visst fan syns man bättre! Nu är jag kanske mer uppmärksam på motorcyklister än medelsvensson även när jag kör bil, men det är betydligt lättare att upptäcka en hoj i det perifera seendet om föraren har en reflexväst på sig, än om det är en svartklädd förare på en mörk hoj. Har även upplevt själv när jag (tyvärr alltför sällan) själv kör med väst, att de bilar man kommer ifatt är mer benägna att snabbt flytta sig åt sidan. Tycker det tyder på att de omedvetet ser mig i backspegeln även om de som de flest bilister medvetet tittar i spegeln en gång var tionde minut...

Är det bara jag som tycker att alla västpellar ser ut som poliser?

Klart en väst gör att du syns bättre, den är inte framtagen för att dölja dig!

Nej, men tänkte ifall det var en stor skillnad även på dagen. Men tack för svaren!;)

Tycket det e Fult att ha väst på sig.Men andra sidan så gäller det att synas rätt så bra både på dagen och Natten!

Dessutom så ser man ut som en blåbär och det e inte så trevligt för medtrafikanterna som sagt!

Last edited:
Orange väst = vägarbetare.

Gul väst = andra trafikanter.

Illa när folk tar på sig orange västar utan att vara vägarbetare dock, tycker den färgen skall vara fredad. Sen var det ju poppis bland vissa av byfånarna att gå omkring i reflexjacka till vardags för några år sedan också...

Och ja, jag tycker det märks skillnad i hur mycket utrymme bilisterna lämnar när man har väst.

Orsaken till att ha väst är väl att synas bättre dagtid, nattetid kan den ju knappast göra någon större skillnad?

Och får man egentligen ha en reflex bakåt om den inte är röd?

Men ljuset reflekteras ju mot reflexerna på västen i natten, vilket gör att man syns bättre eller hur? Haha, att man ser ut som en polis gör väll att folk kör försiktigare runt en, eller hur? Vilket leder till att folk kör försiktigare och säkrare, alltså skapar man säkerhet där man kör förbi:D

Tjejen(med övningsväst) och hennes handledare(oxå väst) stog en kväll på en parkeringsficka och sträckte lite på benen,ALLA bromsade in och körde jättelugnt förbi!

Ingen fara på det stället den kvällen för omgivningen...

Henrik

Om ni är så förbenat “riktiga” och förståndiga så ni överväger väst kan ni väll göra som all gamla BMWrävar gör och tejpa på lite reflexer på hojen... outlawstatusen försvinner ändå granterat med en väst. Håller med de WEST och Pizzbagarn om låta de som verkligen behöver utmärkas genom att ha väst ha förtur - man reager ju inte på västar längre

Last edited:
Nog f-n syns man bättre... Har ibland vid långkörnigar burit väst och man märker hur bilister flyttar på sig snabbare osv...

Visst kan man tycka att man ser ut som en dagisklass på utflykt men hellre det än död....

Att sen många tror att man är en polis skadar ju inte, he he..

vi kanske skulle be swedie göra nya tröjor i flourocerande material? :D

Om jag vill synas så brukar jag åka naken, :hihi

Seriöst så föreslog någon smart man som forskat lite på Mc och att synas så sa han: Alla motorcyklar skulle ha ett visst sorts skena på strålkastaren eller att man kör med helljus på dagtid, det senare funkar, jag brukar testa det och bilister blinkar på mig vid möten, alltså så syns jag utan väst.

Helljus

Efter att nästa blivit påkörd ett par gånger i korsningar, så kör jag med ALLTID med helljus på dagen. På dagen stör inte helljuset så mycket och man syns mycket bättre. Tyvärr är halvljuset jäkligt dåligt på många hojar.

Synas i trafiken

Sjalv är jag tveksam till reflexväst. Vill dock synas och har monterat 2 st dimljus. Så nu har jag tre ljus med vitt sken framåt. Har märkt att fler kör åt sidan när jag hinner ifatt en bil. Bilar som är på väg att svänga ut på vägen väntar tills jag kört förbi. En och annan saktar ned, kanske ser jag ut som en polis när jag kommer med min Bumse :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti