Angående köra med reflexväst

Eller så köper man xenonljus till hojen..

Då syns men bra i bakspegeln iaf!

Jag var riktigt orolig när jag fick mitt bilkort över att mc-åkare "inte syns i trafiken"och trodde att det skulle bli jobbigt när sommaren kom. Så vart det nu inte.
Hojarna syns precis lika bra som bilarna både i backspeglar och framifrån. Väst eller inte har inte på nåt sätt gjort skillnad på det långa avståndet när man först upptäcker dom.

Det är din subjektiva bedömning och får stå för dig. Gällande forskning och objektiva erfarenheter visar på något helt annat. Kontraster gör nytta, allrahelst om det är kontraster inom det föremål som rör sig mot en statisk bakgrund. Tror t o m att de hade med en bit om den forskningen i något av de senare numren av MC-folket.

Selektiv varseblivning är väl dokumenterat och det är också ett etablerat faktum att motorcyklar kommer långt ner på prioriteringslistan för genomsnittsbilisten.

Det man vet genom det senare är att MC-förare och MC-intresserade ser motorcyklar långt bättre och tidigare än Svensson. Alldeles bortsett från kontrastverkan så är med andra ord du och det du upplever inte ett dugg representativt för den stora massan av bilister. Var alla bilister MC-intresserade skulle vi ha långt färre olyckor av typen där bilföraren inte såg motorcyklisten.

Vidare är svårigheterna med bedömning av avstånd och hastighet för en motorcykel också välkända ("jag trodde det var en moped"). Även om detta kanske inte påverkas direkt av reflexvästar så är det väldigt få mopedister som har en på sig, så mitt antagande (här är det min personliga uppfattning) är att även här gör västen en nytta genom att signalera att "det här är inte en moppe". Och som sagt, helljus på dagtid! Mopeder har överlag kassa strålkastare, tack och lov.

Är man vass mc-förare och/eller självsäker så borde det ju inte vara nåt pinsamt med en väst.

Det är bara alla halvkokta oförmågor med mindervärdeskomplex som aldrig skulle våga ta på sig en sådan ;D (och ja, själv hör jag väll till bottenskrapet i gruppen under den)

Ser ju för övrigt grymt coolt ut när instruktörerna på en bana kommer farande i 250 knyck med västen fladdrande.

Ja men kör med väst, då :trött :trött :trött

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...