Angående enduro och landsväg.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Sitter i köptankar angående en enduro.
Var inne ett tag på att köpa en landsvägsreggad hoj men nu har jag ändrat mig och ska köpa en enduro istället. Får man köra på allmän väg med den?
Har hört något om dispans för att köra på landsväg?!

Kan nån som vet mera om detta berätta vilka regler som gäller.
Det handlar inte om att köra runt och lattja inne i stan. Jag vill kunna ta mig från lägenheten i stan ut på grusvägarna utan släp!
Visst kan man köra ändå men jag vill ändå veta vad som gäller!


Tack på förhand!
 
Är det inte så att man måste ha "endurolicens" och vara påväg till eller ifrån träning/tävling för att få framföra enduroreggat på landsväg?
Eller så räcker det att hävda att man är påväg till/från träning.
 
p.grip skrev:
Är det inte så att man måste ha "endurolicens" och vara påväg till eller ifrån träning/tävling för att få framföra enduroreggat på landsväg?
Eller så räcker det att hävda att man är påväg till/från träning.

Jo, jag tror det stämmer ganska så bra.
Läste lite om det förra året då jag hade likande planer.

Att bara hävda att man är på väg till/från träning när man är uppe och cirkulerar på stan tror jag inte räcker(som Fudpucker ändå inte tänkte göra).
 
Kolla först vad försäkring för e-reg + license kostar & jämnför med LV-reg försäkring. Jag har ingen personlig erfarenhet av det, men en bekant fick hutlösa premier på e-reg & helt ok pris vid lv-reg.
 
Barrett skrev:
Kolla först vad försäkring för e-reg + license kostar & jämnför med LV-reg försäkring. Jag har ingen personlig erfarenhet av det, men en bekant fick hutlösa premier på e-reg & helt ok pris vid lv-reg.

Kan man lv-regga en endurohoj då? Saknar ju blinkers och så.
Går det att göra så så tänker jag göra det istället.
 
p.grip skrev:
Är det inte så att man måste ha "endurolicens" och vara påväg till eller ifrån träning/tävling för att få framföra enduroreggat på landsväg?
Eller så räcker det att hävda att man är påväg till/från träning.

Jo, det har jag för mig jag med. Kanske ska höra med Magnusson. Han kör ju runt på sin husabergmotard utan problem. Den saknar ju blinkers bland annat.
 
Last edited:
Fudpucker skrev:
Kan man lv-regga en endurohoj då? Saknar ju blinkers och så.
Går det att göra så så tänker jag göra det istället.

Vissa mc-firmor har lv-kit som man kan köpa för 4-5 papp. Efter det måste den ju reggas in och även ha nåt c0ctest eller vad det kallas.
 
Fudpucker skrev:
Kan man lv-regga en endurohoj då? Saknar ju blinkers och så.
Går det att göra så så tänker jag göra det istället.

Köp en som redan är eller är förberedd för att lv-regga (med co2-intyg & allt annat skit man behöver). Att fixa det annars brukar vara omöjligt eller halvt omöjligt, iaf om det ska vara ekonomiskt försvarsbart.

Är det 2-t eller 4-t du är ute efter?
 
Köp en lv-reggad enduro och slipp allt strul. Tex är KTM och Yamaha LV-reggade i EXC och WR versionerna(dom nyare alltså)

Har du en enduroreggad så får du bara köra från hemmet och närmaste vägen till
träning hos svemoansluten klubb. Och just den klubben ska du vara medlem hos och såklart ska du ha endurolicens.
 
E-reggade hojar är ju billigare, det är därför jag funderar på en sån. Jag är inte snål, jag har bara taskigt med pengar! ;)

Enda sättet att köra landsväg med en endurohoj är alltså att skaffa licens och hävda att man är på väg till/från träning?!

För att lv-regga en endurohoj måste man alltså förse den med blinkers och allt annat lagligt. Hmm..jag som trodde det gick att komma någorlunda billigt undan. :rolleyes:
Men det är väl så. En rolig hobby är en dyr hobby!

Barrett skrev:
Köp en som redan är eller är förberedd för att lv-regga (med co2-intyg & allt annat skit man behöver). Att fixa det annars brukar vara omöjligt eller halvt omöjligt, iaf om det ska vara ekonomiskt försvarsbart.

Är det 2-t eller 4-t du är ute efter?

Det är fyrtakt jag är ute efter.
Vill köra så mycket som möjligt och skruva så lite som möjligt.

Dom är ganska sällsynta dom som är förberedda för lv-reggning. Jag har inte hittat nån än iaf. Men jag ska hålla ögonen öppna.
 
Last edited:
Dom flesta enduro hojjar som säljs i dag är offroad reggade. Om du ska åka lagligt på allmän väg med en enduro, så ska du ha licens och vara på väg till en organiserad träning eller tävling. Jag tror det blir billigare för dig att köpa en offroad reggad, om du inte ska tävla förstås och måste ta licensen i vilket fall.
 
Nicke_K skrev:
Dom flesta enduro hojjar som säljs i dag är offroad reggade. Om du ska åka lagligt på allmän väg med en enduro, så ska du ha licens och vara på väg till en organiserad träning eller tävling. Jag tror det blir billigare för dig att köpa en offroad reggad, om du inte ska tävla förstås och måste ta licensen i vilket fall.

Jag yrar kanske till det lite med att kalla hojarna för enduro. Jag vill ha en sjyst grusbushoj till ett bra pris för att leka med på sidan av vägen, och jag vill kunna ta mig från bostaden ut i skogen genom att köra på väg! :)
Därför är endurohojarna intressanta. Hittat en del fina sån på begagnatmarknaden.
Yrt kanske..men ni fattar nog!
 
Fudpucker skrev:
E-reggade hojar är ju billigare, det är därför jag funderar på en sån. Jag är inte snål, jag har bara taskigt med pengar! ;)

Det du tjänar förlorar du ev. i försäkringspremie. Nu har jag som sagt ingen presonlig erfarehet av att försäkra en enduro hoj. Men för min bekant skiljde det upp mot 10k mellan e- och lv-reggat i premie. Kolla upp detta innan du bestämmer dig.


Fudpucker skrev:
Enda sättet att köra landsväg med en endurohoj är alltså att skaffa licens och hävda att man är på väg till/från träning?!

Nja, egentligen är det lika olagligt som att den inte är reggad alls. Men polisen har väl inte alltid full koll på läget eller tid att sätta dit dig, så chansen att slippa igenom är större. Försökringsbolaget lär ju bråka om ngt allvarligt inträffar oxå.

Ska du köra på gata är detta är verkligen inget jag rekomenderar & är i mina ögonsett inget annat än skenförsäkring.


Fudpucker skrev:
För att lv-regga en endurohoj måste man alltså förse den med blinkers och allt annat lagligt. Hmm..jag som trodde det gick att komma någorlunda billigt undan. :rolleyes:
Men det är väl så. En rolig hobby är en dyr hobby!

Det räcker som sagt inte bara med blinkers mm alltid. Ska du dessutom köpa blinkers, hastighetsmätare, bromsljuskontakter osv. så har du snart lagt ut mer pengar än vad en färdig LV-reggad maskins skulle kostat.
 
Fudpucker skrev:
Det är fyrtakt jag är ute efter.
Vill köra så mycket som möjligt och skruva så lite som möjligt.

Dom är ganska sällsynta dom som är förberedda för lv-reggning. Jag har inte hittat nån än iaf. Men jag ska hålla ögonen öppna.

4-t är inte inte avsevärt mkt mindre mek är 2-t när vi ser till denna typ av hojar.

Ska du inte använda hojen till enduro utan kanske mer grusbus & dylikt kanske du skulle titta nämre på offroadhojar. KTM har ju en del schysta modeller t.e.x. som inte kräver överdrivet mkt service.
 
att åka runt och hävda att det är träning varje dag är ingen lösning som funkar i längden.
reglerna säger att man kan köra till och från schemalagd träning/tävling, dom kanske släpper dig en gång, kanske två, men till slut kollar dom och det kan bli dyrt :4skrika

fixa en lv-reggad grus/endurohoj istället, så slipper du bråka med vår kära poliskår.
 
koop skrev:
att åka runt och hävda att det är träning varje dag är ingen lösning som funkar i längden.
reglerna säger att man kan köra till och från schemalagd träning/tävling, dom kanske släpper dig en gång, kanske två, men till slut kollar dom och det kan bli dyrt :4skrika

fixa en lv-reggad grus/endurohoj istället, så slipper du bråka med vår kära poliskår.

Så får det bli.
Tack iaf allihopa! :tummenupp
 
Fudpucker skrev:
Enda sättet att köra landsväg med en endurohoj är alltså att skaffa licens och hävda att man är på väg till/från träning?!
Det är fyrtakt jag är ute efter.
Vill köra så mycket som möjligt och skruva så lite som möjligt.

Du ska inte bara hävda det utan ska oxå verkligen vara på väg dit. Som sagt får du bara kör till träning ordnad av en svemoansluten klubb som du är medlem i. Klockslag måste alltså stämma. Du kan inte åka vägen ut till träningsområdet på en lördag om träningen är en söndag osv. Och åker du någonannanstans är du rökt direkt.
Speciellt om det händer en olycka och du inte är på väg till en svemoträning.
Då har du kört oreggat/oförsäkrat fordon och ligger risigt till som fan.

Så köp en LV-reggad.

Och vill du inte skruva så köp tvåtakt eller en dr,xr och INTE en 4-t racemaskin. Har du en 4-t race får du skruva till förbannelse även om den inte går sönder, och det gör den förmodligen ofta.
 
Fudpucker skrev:
Jag vill ha en sjyst grusbushoj till ett bra pris för att leka med på sidan av vägen

Ska du köra grusbus för en så liten peng som möjligt samt minimal service så är det en LV-reg Honda XR600 du ska ha!
 
Fudpucker skrev:
Jag yrar kanske till det lite med att kalla hojarna för enduro. Jag vill ha en sjyst grusbushoj till ett bra pris för att leka med på sidan av vägen, och jag vill kunna ta mig från bostaden ut i skogen genom att köra på väg! :)
Därför är endurohojarna intressanta. Hittat en del fina sån på begagnatmarknaden.
Yrt kanske..men ni fattar nog!
Är det en grusbushoj du letar efter så finns det ju massor av trevliga alternativ som är landsvägsreggade, du behöver ju ingen utpräglad endurotävlingshoj för att ha kul på grusvägarna, det räcker med en kompetent offroadhoj som t.ex en XR600.

Här är några förslag:
http://www.blocket.se/view/4456303.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=9
http://www.blocket.se/view/4223321.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/4569513.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top