Angående det här att översätta filmers och seriers titelnamn..

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
I frankrike är det exakt så. John Cleese träffade ju killen som gör hans röst i Frankrike och fick nästan en utskällning för att han gör så lite filmer nu för tiden för att den killen får inte jobba så mycket längre.

Personligen tycker jag vi kan dubba allting så länge Tomas Bolme, Peter Harrysson och Bert-Åke Varg gör alla manliga röster.

Ok. Men det får mig att fundera lite... Ett exempel jag kommer att tänka på är Keanu Reeves. Han gjorde ju Bill och Ted´s galna värld, och han var ju allt annat är stor då, och killen som dubbade honom var nog ingen begåvning själv. Men nu när Keanu Reeves av någon outgrunlig förklaring blir sedd som en bra skådis(:3freak), är det då samma talanglösa dubbare som gör honom nu?
Detta var en mest en retorisk fråga, men ni fattar min poäng... Eller blir jag hopplöst missförstådd nu igen?

Ok. Men det får mig att fundera lite... Ett exempel jag kommer att tänka på är Keanu Reeves. Han gjorde ju Bill och Ted´s galna värld, och han var ju allt annat är stor då, och killen som dubbade honom var nog ingen begåvning själv. Men nu när Keanu Reeves av någon outgrunlig förklaring blir sedd som en bra skådis(:3freak), är det då samma talanglösa dubbare som gör honom nu?
Detta var en mest en retorisk fråga, men ni fattar min poäng... Eller blir jag hopplöst missförstådd nu igen?

Jag tror nog att det var nån random människa som gjorde Keanu Reeves i Bill & Ted. Däremot så tror jag att det var då Keanu Reeves blev stor så det är säkert samma människa från och med då.

Tycker de har lyckats bra med att översätta bondfilmer....
1962 Dr. No blir "Agent 007 med rätt att döda"
1982 kom sedan "Licence to kill" så då fick den heta "Tid för hämd"

1981 översatte de For your eyes only till "Ur dödlig synvinkel", jobbigt när det
1985 kom en med namn A view to a kill, så den fick bli "Levande måltavla"

Rätt skall vara rätt:

1989 är det som Tid för Hämnd kom, inte 1982 :tungan Andra och sista filmen med Timothy Dalton, sista riktiga gamla Bondrullen, sedan blev det nya tag med GoldenEye :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT