angåend växling

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
gsxr 750 -88
angående växling

jo Jag är ganska sy inom mc världen!! så jag har en cbr 600f som jag tycker smäller ganska mycket i växlingen, speciellt på 1:an 2:an och 3:an!! jag skulle uppskatta om ngn ville svara på detta och om det är normalt.. tackar för svar!!

Last edited:
min låter väldigt mycket i de växlarna med en gsx 600f... det kom när jag bytte motor (är ju växellåda med då...) den förra motorn som var kass lät inget under växling och hoppade inte heller till när man petade in ettan från stillastående som den nya gör.

mekanikern som bytte det sa motorn förmodligen inte tyckte om den nya motoroljan och skulle köra på annat märke nästa gång. den nya är från en 97 som hade gått 2500 så tycker inte att växellådan borde vara paj i den..

Naim skrev:
min låter väldigt mycket i de växlarna med en gsx 600f... det kom när jag bytte motor (är ju växellåda med då...) den förra motorn som var kass lät inget under växling och hoppade inte heller till när man petade in ettan från stillastående som den nya gör.

mekanikern som bytte det sa motorn förmodligen inte tyckte om den nya motoroljan och skulle köra på annat märke nästa gång. den nya är från en 97 som hade gått 2500 så tycker inte att växellådan borde vara paj i den..

hmm konstigt att ingen svarar...

Det är inte så att dom är lite "klonkiga" från början men blir bättre efter x antal mil?

Många lådor klonkar och smäller, speciellt livat blir det om man kopplar ur rejält, låter varven sjunka duktigt och sedan trycker i nästa växel. På bilar funkar detta sätt men inte på hoj. Om din låda klonkar normalt mycke är ju svårt att säga men du kan ju alltid prova att växla utan koppling för att hitta känslan i hur du växlar mjukast på just din hoj.

Prova att lägga ett lätt tryck på växelföraren och sedan "blippa" gasen så kommer nästa växel att glida i utan ett ljud utan att du ens behöver koppla.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...