angåend växling

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Lidköping
Hoj
gsxr 750 -88
angående växling

jo Jag är ganska sy inom mc världen!! så jag har en cbr 600f som jag tycker smäller ganska mycket i växlingen, speciellt på 1:an 2:an och 3:an!! jag skulle uppskatta om ngn ville svara på detta och om det är normalt.. tackar för svar!!
 
Last edited:
min låter väldigt mycket i de växlarna med en gsx 600f... det kom när jag bytte motor (är ju växellåda med då...) den förra motorn som var kass lät inget under växling och hoppade inte heller till när man petade in ettan från stillastående som den nya gör.

mekanikern som bytte det sa motorn förmodligen inte tyckte om den nya motoroljan och skulle köra på annat märke nästa gång. den nya är från en 97 som hade gått 2500 så tycker inte att växellådan borde vara paj i den..
 
Naim skrev:
min låter väldigt mycket i de växlarna med en gsx 600f... det kom när jag bytte motor (är ju växellåda med då...) den förra motorn som var kass lät inget under växling och hoppade inte heller till när man petade in ettan från stillastående som den nya gör.

mekanikern som bytte det sa motorn förmodligen inte tyckte om den nya motoroljan och skulle köra på annat märke nästa gång. den nya är från en 97 som hade gått 2500 så tycker inte att växellådan borde vara paj i den..

hmm konstigt att ingen svarar...
 
Det är inte så att dom är lite "klonkiga" från början men blir bättre efter x antal mil?
 
Många lådor klonkar och smäller, speciellt livat blir det om man kopplar ur rejält, låter varven sjunka duktigt och sedan trycker i nästa växel. På bilar funkar detta sätt men inte på hoj. Om din låda klonkar normalt mycke är ju svårt att säga men du kan ju alltid prova att växla utan koppling för att hitta känslan i hur du växlar mjukast på just din hoj.

Prova att lägga ett lätt tryck på växelföraren och sedan "blippa" gasen så kommer nästa växel att glida i utan ett ljud utan att du ens behöver koppla.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top