Android-tråden

Jag vill inte ha den som telefon. Jag har ju redan en. Det som lockade var stylusfunktionen. Jag kan slå på wifi i datorn och koppla upp den så men den hittas inte så det sket sig. Något annat wifi har jag inte då jag sitter i en liten lägenhet och inte behöver det.

Jag tycker det är lättare att navigera på nätet med datorn än med mobilen, speciellt som Galaxyn hoppar in i någon mobilvariant av appsidan på vilken det inte verkar gå att söka.

Varför skulle det inte funka att koppla in den i datorn? Om jag ändå sitter vid datorn och laddar mobilen är det väl lättare än att pilla på telifånen?

Att avfärda det problemet som att det är något andra inte gör och är ett tecken på frihet till skillnad på apples datortvång som inte stämmer då man kan göra samma sak med en iphone och är ju bara löjligt.

Ajånen går både att tanka ner till direkt i samt köra via datorn. Galaxyn grejjar bara direkt.

Skärmen på galaxyn är däremot löjligt fin!

Kan du ens dela ut internet via WiFi på datorn, det betvivlar jag starkt?

Datorn har WiFi för att datorn ska kunna ansluta till ett trådlöst nätverk, inte för att andra saker ska kunna ansluta till datorn.

Det är fortfarande en telefon även om du inte har tänkt använda den som en telefon, din bil är en bil även om du bara har tänkt använda den som vedklyv stationärt hemma på gården
Alltså får du finna dig i att den är tänkt att göra saker som en telefon, dvs antingen slanga hem apparna över 3G eller över ett WiFi nätverk, du har inte tillgång till något WiFi och du har inte tillgång till något 3G eftersom du inte använder telefonen som den är tänkt att användas.

Hade du köpt en Androidplatta hade det varit en annan sak, eller en annan Androidtelefon, då Samsung har valt att formera det interna minnet med ett eget filsystem, eller ens om du hade satt i ett minneskort.

Min telefon kan man ansluta till datorn och dra över filer från datorn till telefonen interna minne, men det är fel sätt att göra saker på.

I google play på teelefonen går det utmärkt att söka efter appar, m en det kräver att man har aktiverat ett googlekonto till TELEFONEN

Att inte förstå tekniken, göra helt fel, och sedan skylla på att tekniken är för komplicerad är bara jättelöjligt

MEN FÖR HELVETE!!
Jag gav dig adress till google play där du direkt från DATORN kan lägga in vilka jävla appar du vill medans telefonjäveln ligger o laddas hemma hos dina föräldrars brors systers kusin om du så vill!
Vill du prompt ha den liggandes bredvid datorn o laddas så visst, du kan fortfarande lika jävla smidigt gå in på sidan, välja vad du vill ha o klicka installera.
Varför i helvete skulle man vilja göra dubbelarbetet att först ta hem skiten till datorn för att sedan koppla in telefonen i datorn o sen föra över när man bra mycket enklare kan antingen gå in på google play via datorn eller också via google play appen som redan är installerad på telefonen.

Nu lugnar vi ner oss lite.

Vad är det för dubbel arbete att skicka in det i telefonen från datorn? Jag har ju aldrig gjort det på en android så jag vet inte om den processen är omständig. Har ju bara ajfånen att jämföra med och där klickar man bara synk så hamnar allt i fånen där det ska.

Visst går det att surfa på en smartphone men är det bara jag som hellre surfar på en dator med 17" skärm och tangentbord?

Och som jag skrev så den inbyggda app-appen leder in en på en sida som föreslår en rad olika appar som verkar populära men ska man söka efter en specifik app går det verkligen inte. Då får man gå in via google och då sitter jag hellre vid datorn. Jag sitter ju redan vid den så.

Förstår inte varför ni blir så arga över att jag försöker få in mjukvara i telefonen från datorn.

Det är fortfarande en telefon även om du inte har tänkt använda den som en telefon, din bil är en bil även om du bara har tänkt använda den som vedklyv stationärt hemma på gården
Alltså får du finna dig i att den är tänkt att göra saker som en telefon, dvs antingen slanga hem apparna över 3G eller över ett WiFi nätverk, du har inte tillgång till något WiFi och du har inte tillgång till något 3G eftersom du inte använder telefonen som den är tänkt att användas.

Så den är inte tänkt att användas för att utnyttja appar om man inte väljer att ringa från den? Är det frihet att inneha ett reglemente för hur telefonen ska användas? Varför skulle inte jag kunna få ha min telefon till att enbart kolla filmer, spela, rita, mm på när den har dessa funktioner?

Min telefon kan man ansluta till datorn och dra över filer från datorn till telefonen interna minne, men det är fel sätt att göra saker på.

Varför är det fel?

I google play på teelefonen går det utmärkt att söka efter appar, m en det kräver att man har aktiverat ett googlekonto till TELEFONEN

Det gör det. Om man går in via webläsaren. Den inbyggda app-appen leder till en sida helt utan sökfunktion. Det går att bläddra i menyrader med förbestämt innehåll som mest köpta, bäst betalda, mm men inget sökfönster.

Att inte förstå tekniken, göra helt fel, och sedan skylla på att tekniken är för komplicerad är bara jättelöjligt

Jag öppnade med en fråga i den här tråden men möttes av en hatisk applehatarhög som idiotförklarade en för att man inte direkt förstod sig på något man aldrig hållit i sin hand förut. Klart man tröttnar och gnäller på skiten.
Kontentan är att det inte går att få upp telefonen i datorn medelst medföljande kabel.

Varför jag vill göra det har folk inte med att göra.

Lugna ner er lite. Ni brädar den värsta appletalibanen med hästlängder med erat resonemang.

Förstår inte varför ni blir så arga över att jag försöker få in mjukvara i telefonen från datorn.

Vi blir arga för att du gör på ditt eget vis istället för på rätt sätt och sedan påstår att telefonen är skit för att det inte fungerar att göra på fel sätt.

Ungefär som att klaga på att spikarna blir krokiga när du slår in dom i plåtreglar med skiftnyckeln, jävla skitspikar...

Starta Play Butiken på din telefon, tryck på förtoringsglaset uppe i hörnet, skriv in vad du söker efter....

Förutsatt att du har ett aktivt googlekonto så klart, hela TELEFONEN bygger på det

Fortsätt du att slå in spikar med skiftnyckeln.

Du är ju inte ens intresserad av att lära dig att göra rätt...

Vi blir arga för att du gör på ditt eget vis istället för på rätt sätt och sedan påstår att telefonen är skit för att det inte fungerar att göra på fel sätt.

Hur skulle jag kunna veta att det är det fel sätt att överföra mjukvara på. Jag är van vid att kunna knalla in på appstore via iphonen och ladda ner appar, i vissa fall är de för stora så då kör man över wifi eller kopplar man in den i datorn så laddas de ner. Detta har efter idogert hanterande lett till att jag kommit fram till att det är betydligt bekvämare att ladda ner allt jag vill ha via datorn och sen synka in det i luren som ändå ligger på laddning.

Jag kunde aldrig tänka mig att androids försök till att vara fria och öppna till skillnad mot apple ledde till att de helt sonika tog bort en funktion (eller åtminstone benämnde den som fel) som jag tycker både är bekväm och enkel.

Men nu vet jag.

Fortsätt du att slå in spikar med skiftnyckeln.

Du är ju inte ens intresserad av att lära dig att göra rätt...

Klart jag är intresserad av att lära mig göra rätt. Eller om att "rätt" innebär att göra på ett sätt jag tycker är omständigt så njae. Då har du nog rätt.

Varför det är dubbelarbete att först tanka hem nåt till en apparat för att sedan tanka över därifrån till en annan?
Ptja, jag kanske missat definitionen av dubbelarbete men jag trodde de va rätt tydligt.

Hur skulle jag kunna veta att det är det fel sätt att överföra mjukvara på. Jag är van vid att kunna knalla in på appstore via iphonen och ladda ner appar, i vissa fall är de för stora så då kör man över wifi eller kopplar man in den i datorn så laddas de ner. Detta har efter idogert hanterande lett till att jag kommit fram till att det är betydligt bekvämare att ladda ner allt jag vill ha via datorn och sen synka in det i luren som ändå ligger på laddning.

Jag kunde aldrig tänka mig att androids försök till att vara fria och öppna till skillnad mot apple ledde till att de helt sonika tog bort en funktion (eller åtminstone benämnde den som fel) som jag tycker både är bekväm och enkel.

Men nu vet jag.

Fast det fungerar om man har ett minneskort
Det fungerar om man har ett simkort
Det fungerar om man har ett WiFi
Det fungerar om man har något annat märke än Samsung på sin Android TELEFON

Men det fungerar inte om man inte bryr sig om att det är ett krav.

En Ajfån(/Ajpad) KRÄVDE tidigare att man kopplade den till en dator för att aktivera den, det tycker jag är konstigt, det är ju en telefon

Att en TELEFON kräver att man stoppar i ett SIM kort ser inte jag som konstigt faktiskt.

Man syncar på samma sätt mellan dator och telefon som på iphone med undantaget att man inte behöver varesig en sladd emellan eller behöver tanka hem det till datorn först.
Det tycker ju åtminstone jag känns ganska smidigt o fritt, jag kan sköta allt på telefonen o lägga in appar osv medans den ligger på laddning i sovrummet.

Det finns gånger då man inte vill använda Google Play (ganska ofta faktiskt) eller för all del, andra online-tjänster för appar. Det kan vara något man laddat ner från godtycklig fildelningstjänst t.ex. :rolleyes: Man vill då kunna lyfta över apk-filen och installera direkt.

Går man in under "inställningar" i telefonen och "avancerade funktioner" eller "debugging" (heter lite olika under olika Android-versioner) så kan man slå på USB-delning och får då upp interna minnet (samt eventuellt SD-kort) som en USB-disk på datorn när kabeln är inkopplad. Kör man en del hackade ROM, som t.ex. Cyanogenmod finns det till och med en USB-symbol man kan trycka till på i drop-listen, så fort USB-kabel är inkopplad.

Finns poänger med att använda USB-kabel istället för att meka med wifi mellan dator och telefon eller använda Googles tjänster (de loggar tillräckligt mycket ändå och vill gärna ha koll på dina wifi-lösenord, privata kalenderuppgifter, p-rullar, skostorlek och mammas flicknamn).

För synkning och mer automatiserad filöverföring (och backup) i övrigt, så rekommenderas "MyPhoneExplorer". Installeras på datorn och så en liten app i mobilen. Tar hand om kalender, kontakter, appar, anteckningar m.m. Undvik Kies om det går.

BTW, kör man XP så kan man behöva lägga in Samsungs USB-driver, då det inte laddas hem rätt drivrutiner per automatik. Leta bland de sista sidorna i denna tråd för länk till drivrutiner: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=961956 Kan vara liknande problem med Win7 också.

Ja det här var ju en gryta man inte gärna ville röra om i. Tillbaka till appleträsket. Hej.

Det finns gånger då man inte vill använda Google Play (ganska ofta faktiskt) eller för all del, andra online-tjänster för appar. Det kan vara något man laddat ner från godtycklig fildelningstjänst t.ex. :rolleyes: Man vill då kunna lyfta över apk-filen och installera direkt.

Går man in under "inställningar" i telefonen och "avancerade funktioner" eller "debugging" (heter lite olika under olika Android-versioner) så kan man slå på USB-delning och får då upp interna minnet (samt eventuellt SD-kort) som en USB-disk på datorn när kabeln är inkopplad. Kör man en del hackade ROM, som t.ex. Cyanogenmod finns det till och med en USB-symbol man kan trycka till på i drop-listen, så fort USB-kabel är inkopplad.

Finns poänger med att använda USB-kabel istället för att meka med wifi mellan dator och telefon eller använda Googles tjänster (de loggar tillräckligt mycket ändå och vill gärna ha koll på dina wifi-lösenord, privata kalenderuppgifter, p-rullar, skostorlek och mammas flicknamn).

För synkning och mer automatiserad filöverföring (och backup) i övrigt, så rekommenderas "MyPhoneExplorer". Installeras på datorn och så en liten app i mobilen. Tar hand om kalender, kontakter, appar, anteckningar m.m. Undvik Kies om det går.

BTW, kör man XP så kan man behöva lägga in Samsungs USB-driver, då det inte laddas hem rätt drivrutiner per automatik. Leta bland de sista sidorna i denna tråd för länk till drivrutiner: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=961956 Kan vara liknande problem med Win7 också.

Jag kan bara får upp telefonen som usb-disk om jag sätter i ett SD-kort vilket jag inte har till övers just nu. Får väl slå till på ett sådant.

MyPhoneExplorer ska fixas.

Tackar.

Vet man hur en android är uppbyggd funkar den kanon till det mesta. Samma sak med apple vet man inte hur dom är upppbygd tycker man att det är skit med.

Nu har jag klippt till på ett SD-kort och får äntligen upp den som USB-enhet. Hade jag vetat att det bara var att klämma i ett SD-kort så hade jag gnällt betydligt mindre på den. Nu följde det varken med instruktioner vare sig i pappersform eller via mjukvara så man fick köra en google/youtubeundersökning för att få reda på det.

Slänger av ren nyfikenhet i ett simkort och testar lite ett par dagar. Det som lockade med Noten är ju i första hand skärmen och den uppfyller i alla fall alla förväntningar.

Last edited:
Vilken app skall bli min första betalapp?
Jag har än så länge enbart använt olika gratisappar och där finns ju en uppsjö...
Frågan är vilken app som faktiskt är värd att betala för?
Spotify betalar jag för men det är å andra sidan för kontot så det är ju ingen betalapp i dess rätt bemärkelse.

Jag överväger att köpa fullversionen av Cardio Trainer för att kunna "tävla" mot mig själv.
Jag har även övervägt att köpa spelet "Great Little Wargame" som verkar kunna falla mig i smaken...

Vilka appar tycker ni är värda pengarna?

För mig blir det nog någon grafisk historia om jag hittar någon värd pengarna. Jag plockade omedelbums ned scummVM men den var iof gratis.

Har kört Monkey Island-spelen till iphonen och det känns som att pekskärmsmobilen skapades för 90-talets peka-å-klicka-äventyrsspel. Jag kan inte förstå varför de inte gjort remakes av alla som fanns då. Jag hade köpt allihopa.
Men får helt enkelt testa med emulatorn och se om det funkar.

Vilken app skall bli min första betalapp?
Jag har än så länge enbart använt olika gratisappar och där finns ju en uppsjö...
Frågan är vilken app som faktiskt är värd att betala för?
Spotify betalar jag för men det är å andra sidan för kontot så det är ju ingen betalapp i dess rätt bemärkelse.

Jag överväger att köpa fullversionen av Cardio Trainer för att kunna "tävla" mot mig själv.
Jag har även övervägt att köpa spelet "Great Little Wargame" som verkar kunna falla mig i smaken...

Vilka appar tycker ni är värda pengarna?

Den här tyckte jag var värd 8 spänn utan vidare (nu verkar den dock kosta hela 16 kr!), men det är också för att det är den enda Spotify-fjärrkontroll som har fler funktioner än bara play/pause, och som funkar med både Android och Mac (det verkar finnas en del gratisalternativ för PC annars): Remoteless

Man syncar på samma sätt mellan dator och telefon som på iphone med undantaget att man inte behöver varesig en sladd emellan eller behöver tanka hem det till datorn först.
Det tycker ju åtminstone jag känns ganska smidigt o fritt, jag kan sköta allt på telefonen o lägga in appar osv medans den ligger på laddning i sovrummet.

Kan du föra över musik och film trådlöst också? Isf hur?
Inte för att jag har letat (jag har inget emot USB-kabelmetoden...) men om det finns ett smidigt sätt att föra över filer via WiFi hade det ju varit praktiskt ibland.

Kan du föra över musik och film trådlöst också? Isf hur?
Inte för att jag har letat (jag har inget emot USB-kabelmetoden...) men om det finns ett smidigt sätt att föra över filer via WiFi hade det ju varit praktiskt ibland.

Ja jag gör det iaf, men jag kanske har det väl förspänt med nätverksdisk o sådär.
Kanske är krångligare att göra bara från dator till telefon jag vet inte, finns säkerligen nån gratisapp för det om inte annat.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT