Andra skruvar/beslag till motorkåpor?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Polidom som levererar racekåpor och kolfiberskydd till motor mm uppgav i samtal att BMW S1000RR orginal skruvar som sitter över respektive motorkåpor (typ koppling, generator etc) är av mycket dålig kvalitet. Man hade noterat skador på skruvar vid normalt arbete då man monterat av och på skruvarna som även håller kolfiberskydden. Någon mer som har haft erfarenhet av detta fenomen?

Polidom skickar med nya skruvar som skall vara bättre. Det här är lite nördigt men intressant eftersom en duktig motorbyggare, som säkert BMW är, anpassar material i skruvar efter den uppgift de har och det moment som de skall monteras med.
Annat material/ "bättre" skruvar kan bli tokigt även om vi pratat lite överkurs här. Synpunkter någon?

Peter
 
Vilken typ av skador va det? Allt går ju att misshandla sönder om rätt person får gå loss på grejerna :rolleyes:

Som jag förstod de så hade de gått sönder/blivit slitna i samband med att de skruvat av o på kolfiberskydden, och då lossat o skruvat fast orginal skruv som håller motorkåpor etc.
Vilka typ av skador det var är jag lite osäker på men det verkade som om bits-spåren och gängor blivit slitna/gått sönder.

Jag skall pm:a polidom o kolla exakt.
 
De försöker väl använda så billiga komponenter som är möjligt för att uppfylla specifikationen. I detta fall har de väl misslyckats. Så fungerar det i alla fall på mitt jobb.
 
De försöker väl använda så billiga komponenter som är möjligt för att uppfylla specifikationen. I detta fall har de väl misslyckats. Så fungerar det i alla fall på mitt jobb.

Det känns knäppt med tanke på all energi de lagt på denna hoj. Jag har skickat en fråga till de som upptäckt det hela. Vore bra med lite bilder om det finns...
 
Jo, visst är det knäppt... men jag jobbar på en värdsledande firma (eller god tvåa), och vi gör det så billigt det bara går. Tanken är att det skall hålla men iblad misslyckas man. Gissningsvis gör även BMW det också
 
Att lägga extra brickor ( i detta fall någon fjunfiber med laminat) emellan kan göra att original skruv får för kort gänglängd i ingrepp.

Att då säga att original är kass och erbjuda bättre (korrekt längd) är smart.

Nu kanske det inte är fel på längden, utan kvaliten men bilder på skruv och om man kan läsa tecknen kan hjälpa att få bra svar.
 
Jo, visst är det knäppt... men jag jobbar på en värdsledande firma (eller god tvåa), och vi gör det så billigt det bara går. Tanken är att det skall hålla men iblad misslyckas man. Gissningsvis gör även BMW det också

Tråkigt, men då ska jag ta fram bilder om det går så kan vi tolka det.

Ja, det känns ju troligare att BMW har anpassat skruvlängderna exakt för sina ändamål än att dom har köpt in blyskruv till just motorkåporna.

Skruvarna har mycket gäng in i godset faktiskt, men visst, allt brukar ju bara uträcknat. Som sagt, jag försöker skaffa mer fakta så får vi se.

P
 
Last edited:
Jag fick nån jävla blåeloxerad aluminiumskruv av min meck när jag påpekade att han hade slarvat bort dom riktiga kåpskruvarna, den pajjade första gången jag skulle lossa på kåporna så nu sitter den där....

Jävla klåparmeck som inte ens kan skicka papper på jobbet dom gjort...
Funderar faktiskt på att hänga ut dom här efter ett halvårs jakt på dom.
 
Dålig kvalité behöver inte innebära att BMW slappat. Det räcker med att underleverantören haft ett tillfälligt problem, t.ex. med en ovan maskinoperatör under semestern.
Jag har under åren sett exempel, t.ex. kamaxel"ras" på välkänt bilmärke efter 10000mil på 60-talet. Orsakat av att underleverantören misslyckats med härdningen. (information från chef hos underleverantören ett 10tal år senare när vi privat snackade bilmärken och kvalite. Underleverantören (trodde jag) tillverkade huvudsakligen flygmotordelar, hade ingen aning om att de också gjorde kamaxlar). Eller upprepade kompressorhaverier (vi misstänkte mindre bra installation) men när en kompressor togs isär erkände tillverkarens representant att det var ett seriefel orsakat av en ovan maskinoperatör under semestern. Vi bytte inte kompressorleverantör......ärlighet lönar sig.
 
Orginal skruvarna är av aluminium och skall bytas efter varje gång då dom sträcks. Skruvarna är i alu pga av att blocket ska va gjutet i nån magnesium/aluminium legering, så att de inte ska bli korrosion mellan skruv och motorblock, är samma på bilsidan.
 

Bifogat

  • s1000rr.JPG
    s1000rr.JPG
    79.2 KB · Visningar: 1,027
Orginal skruvarna är av aluminium och skall bytas efter varje gång då dom sträcks. Skruvarna är i alu pga av att blocket ska va gjutet i nån magnesium/aluminium legering, så att de inte ska bli korrosion mellan skruv och motorblock, är samma på bilsidan.

Tack för info! Lite nytt för mig men som jag hoppades fanns det en funktion förutom att spara pengar för BMW. Med andra ord ska de som meckar INTE byta till andra typer av skruvar utan byta till nya likadana...
 
Dom är inte dumma dom där BMW :) Vad var det för material i dom nya skruvarna du fick till motorkåpsskydden?

Har inte fått dem än, paketet borde landa på tisdag eller måndag denna vecka.
Har även mailat BMW Sverige gällande skruvarna så får vi se vad de säger. Men det är inte så lyckat om mjuka alu-skruvar ersätts med stålskruvar av misstag...

Orginal skruvarna är av aluminium och skall bytas efter varje gång då dom sträcks. Skruvarna är i alu pga av att blocket ska va gjutet i nån magnesium/aluminium legering, så att de inte ska bli korrosion mellan skruv och motorblock, är samma på bilsidan.

Var fick du bilden i från, verkstadshandboken?

attachment.php
 
Last edited:
Orginal skruvarna är av aluminium och skall bytas efter varje gång då dom sträcks. Skruvarna är i alu pga av att blocket ska va gjutet i nån magnesium/aluminium legering, så att de inte ska bli korrosion mellan skruv och motorblock, är samma på bilsidan.

Fick följande svar från BMW Sverige där jag citerade ditt inlägg ovan;

Hej
Det stämmer. Flertalet skruvar på motorns täckkåpor, är ”engångs”, och svaret du citerat i ditt mail, är helt korrekt.
De måste dras med exakt rätt moment, och får inte återanvändas efter att de lossats.
Om man monterar en annan typ av skruv kan korrosion uppstå.

Det här är inget unikt i BMW världen, det finns på flera andra MC-modeller (K 1200/1300 och S 1000), och det finns samma lösningar i våra bilar.

Momentet är lite olika beroende på var de sitter, men generellt är 3-5Nm + 90 grader en bra fingervisning.
Men säkrast är att kolla exakt vad som gäller för den skruv som ska dras.


Vänliga hälsningar / Best Regards / Mit freundlichen Grüßen
Peter Andersson
Service Manager Motorcycles

BMW Sverige AB
BMW Motorrad • V1-R1-SE-X
Gårdsvägen 11
Box 1525
S-171 29 SOLNA
http://www.bmw-motorrad.se
 
Då är det ju inte konstigt att skruvarna upplevs som av dålig kvalitet om mecken är van vid stål. Alu är som bekant väldigt mycket mjukare. Känns som Polidom gör bort sig mer än de tänkt med ett sådant uttalande, att de själva inte har den bakom liggande orsakerna, att skruvarna är av engångskaraktär och inte ska bli återanvända.
 
Bilden är från utbildningsmaterialet på S1000RR, va på den kursen hos BMW förra året så. Finns nog mera ifall att det skulle vara intressant!

Jag är mycket intresserad av utbildningsmaterialet. Har du tillgång till alltihop eller vet du vem som har?
Jag har naturligtvis verkstadshandboken men detta material verkar lättare att arbeta med.

Mvh Peter

Då är det ju inte konstigt att skruvarna upplevs som av dålig kvalitet om mecken är van vid stål. Alu är som bekant väldigt mycket mjukare. Känns som Polidom gör bort sig mer än de tänkt med ett sådant uttalande, att de själva inte har den bakom liggande orsakerna, att skruvarna är av engångskaraktär och inte ska bli återanvända.

Håller med dig, men jag vill försvara Polidomkillarna lite även om jag inte vet exakt hur de jobbat. Tänk dig själv att du arbetar med att ta fram kolfiberskydd till motorn och skruvar av o på grejerna massor med gånger. E man då van vid japsmotorer som har hårdare skruvar i många hojar så blir man väl lite snopen...
Tycker det ändå är ett friskhetstecken att skicka med nya skruvar när man upptäcker att orginal "är dåliga".

PS. Vad f-n har du gjort med katten? :D DS.
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top