Andra skruvar/beslag till motorkåpor?

Håller med dig, men jag vill försvara Polidomkillarna lite även om jag inte vet exakt hur de jobbat. Tänk dig själv att du arbetar med att ta fram kolfiberskydd till motorn och skruvar av o på grejerna massor med gånger. E man då van vid japsmotorer som har hårdare skruvar i många hojar så blir man väl lite snopen...
Tycker det ändå är ett friskhetstecken att skicka med nya skruvar när man upptäcker att orginal "är dåliga".

PS. Vad f-n har du gjort med katten? :D DS.

Jo, sant sant. Kan förstå den poängen med.

Hehe, grannens katt hade massa tovor i pälsen och fick den rakad av veterinären. Bland det roligaste jag sett i kattväg.
 
Fick följande svar från BMW Sverige där jag citerade ditt inlägg ovan;

Hej
Det stämmer. Flertalet skruvar på motorns täckkåpor, är ”engångs”, och svaret du citerat i ditt mail, är helt korrekt.
De måste dras med exakt rätt moment, och får inte återanvändas efter att de lossats.
Om man monterar en annan typ av skruv kan korrosion uppstå.

Det här är inget unikt i BMW världen, det finns på flera andra MC-modeller (K 1200/1300 och S 1000), och det finns samma lösningar i våra bilar.

Momentet är lite olika beroende på var de sitter, men generellt är 3-5Nm + 90 grader en bra fingervisning.
Men säkrast är att kolla exakt vad som gäller för den skruv som ska dras.


Vänliga hälsningar / Best Regards / Mit freundlichen Grüßen
Peter Andersson
Service Manager Motorcycles

BMW Sverige AB
BMW Motorrad • V1-R1-SE-X
Gårdsvägen 11
Box 1525
S-171 29 SOLNA
http://www.bmw-motorrad.se

Hmmm... Tycker det förefaller märkligt att man ska dra skruven så pass hårt att man passerar sträckgränsen. Det som händer då är antagligen att skruven "mosas" fast i gängan i blocket istf. att hållas av den normala friktionskraften som förspänningen (dvs. det vridmoment man dragit skiten med) ger. Dessutom förlorar man all elasticitet vilket borde leda till "skramlande kåpor" med tiden...

Men men... BMW har ju trots allt konstruerat en å annan mojäng som hålls ihop av skruvar, så jag rättar mig i ledet.
Påminner lite om min handledares svar när jag praoade (stavas det så?!) i nian och skulle momentdra skruvar för första gången i mitt liv:
"Dra tills skiten går av, sen backar du ett kvarts varv."


/Hh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top