Anders Breivik dömdes idag till fängelse.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag hade kunnat att ge bort allt jag och och äger bara för att få vara ensam inlåst med honom i ett rum i 20 minuter:mad:

Alltså ett liv ä inte mycket värt. Dela tjuett år med sjuttisju liv. Lika med 3.6 månader. Ett liv är värt ett fjärdedels år. Lurar du staten på skatte pengar eller delar filer musik o film så äre andra bullar.

Klen tröst men mycket troligen kommer den norska regeringen efter 21 år förlänga hans tid med fem år (i taget) med bedömningen att han fortfarande är ett hot mot samhället. Om han bedöms till det om 21 år vill säga.

Även om han om 21 år är återanpassad till att leva i samhället och i princip kan släppas ut kommer samhället definitivt inte vara redo för att han blir fri då.

Hans staff kommer nog förlängas tills han bärs ut från fängelset.

Vad jag förstår ska han sitta isolerad under sin fängelsetid.
21 år är maxstraff för terrordåd i Norge vilket han fått.
Det kommer sättas en tidigare tidpunkt när han kan ansöka om tidigare frigivning.
Om han efter 21 år fortfarande ses som ett hot mot samhället så kan norska staten förlänga med 5 år till och samma sak efter de 5 åren. Färlängning av straffet kan genomföras obegränsat antal gånger. Dvs Breivik kan få sitta i fängelse isolerad i resten av sitt liv.
Är tveksam till om han komme friges om 21 år, tror han kommer få sitta LÄNGE i fängelse!

Tror också Breivik kommer att sitta inspärrad länge för de brott han begått. Antagligen betydligt längre än de 21 år man fastställt som maxstraff. Även om Breivik skulle vara redo att släppas ut är nog inte norska samhället det. Han skulle inte gå säker någonstans även under ny identitet. Breivik får väl bosätta sig i Argentina eller något annat sydamerikanskt land som många andra massmördare före honom om han mot förmodan skulle bli frisläppt. Undra hur frisk psykiskt han kommer att vara om han är hänvisad till en isoleringscell under hela fängelsetiden.

21 år, vilket slag i ansiktet för alla anhöriga...pinsamt.

Det är ju lite svårt att kringgå lagen. Ett skott i huvudet i samband med att han greps hade varit för simpelt. Tror dock man kommer att se till att Breivik kommer att få sitta längre än någon annan i modern tid ur norskt perspektiv. Kanske livet ut, men det återstår att se. Man kommer nog att känna efter vad folkopinionen anser så fort det närmar sig en prövning.

21 år, vilket slag i ansiktet för alla anhöriga...pinsamt.
konstigt nog verkar inte dom anhöriga som uttalat sig dela den åsikten, det viktiga var om han var tillräknelig eller inte.

många utländska medier förstår inte begreppet "förvaring", i grunden är det ett frikort till att kasta nyckeln.

"Jag hade kunnat att ge bort allt jag och och äger bara för att få vara ensam inlåst med honom i ett rum i 20 minuter"

:ligga?

Om man nu var lite sjuk, skulle man kunna roa sig med att skjuta honom till döds med en soft air gun.
En riktigt klen en. Sen har man blodplasma och defibrillator redo. Så man kan hålla på läääänge. :)

Sen kan vi ta snuten som lappade min bil idag åxå. 300 spänn för att jag inte hade P-skiva när jag stod på GRATISPARKERINGEN. :hihi

(Jo, jag vet att det är mitt fel att jag inte hade P-skiva. Men ändå!)

Tror också Breivik kommer att sitta inspärrad länge för de brott han begått. Antagligen betydligt längre än de 21 år man fastställt som maxstraff. Även om Breivik skulle vara redo att släppas ut är nog inte norska samhället det. Han skulle inte gå säker någonstans även under ny identitet. Breivik får väl bosätta sig i Argentina eller något annat sydamerikanskt land som många andra massmördare före honom om han mot förmodan skulle bli frisläppt. Undra hur frisk psykiskt han kommer att vara om han är hänvisad till en isoleringscell under hela fängelsetiden.

Tror åxå han kommer sitta tills han nästintill förmultnar. Det är väl upp till hur väl norbaggarna kommer läsa sina historiaböcker framledes å hur högt norska socialdemokratin värderar floskler som "en andra chans" "bot å bättring" och "alla ska med".
Det som ligger honom i fatet är att han inte bara strulat upp med en organisation å tradition som är gammal å väletablerad utan drabbat en folkskara som kommer leva med minnet av honom när han dör, om alla får normallånga liv. Dessutom fnular han redan på sitt vidare författande vilket inte kommer gagna frigivning 2033.
Men nån slags vedergällning tror jag inte på. Att det under namnet Juha Valjakala kan va lite klurigt att boka en campingplats i Åmsele är sin sak, men med folks inte så goda minne, ett lösskägg å Halvorsen i efternamn går han nog trygg till ankdammen på ålderns höst, även i Drammen.

Det bästa som kan ske är nog att han blir sjuk å dör om några år. När värsta minnena falnat. Odramatiskt. Gjort kan aldrig bli ogjort men den värsta skymfen mot hans ego måste va att han glöms bort, men att hans offer hedras.

Om man nu var lite sjuk, skulle man kunna roa sig med att skjuta honom till döds med en soft air gun.
En riktigt klen en. Sen har man blodplasma och defibrillator redo. Så man kan hålla på läääänge. :)

Sen kan vi ta snuten som lappade min bil idag åxå. 300 spänn för att jag inte hade P-skiva när jag stod på GRATISPARKERINGEN. :hihi

(Jo, jag vet att det är mitt fel att jag inte hade P-skiva. Men ändå!)

http://www.youtube.com/watch?v=9VDvgL58h_Y

:D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP